Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg få psykose selvom jeg leser om psykose?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje lese deg til psykose, du kan heller ikkje lese deg immun mot psykose.

 

I beste fall så vil informasjon rundt temaet gi deg kunnskap til å kjenne igjen faretegna som ein bør være oppmerksome på.

 

 

Den største faren er at du kan lese deg "sjuk" altså at du leser så mykje om ein sjukdom at du trur du sjølv har desse symptoma. For eksempel dersom du les at ein farlig sjukdom gjer deg tørr i munnen så vil du kjenne litt på det og finne ut at, ja eg er faktisk litt tørr i munnen. Då er det fort gjort at ein ufaglært person hopper til den konklusjonen at du har sjukdommen.

 

Dette skjer typisk med legestudenter som leser til eksamen etter å ha drukke alt for mykje kaffe.

Lenke til kommentar

Jeg synes du burde oppsøke legen din. Du virker plaget, og har i løpet av de seks siste dagene startet seks emner hvor du spør om psykose, og det går klart frem at du lurer på om du kan ha det/få det. Det dukker opp nye spørsmål i tråden hele tiden, samtidig som du i flere av trådene er villig til å gi så lite informasjon, selv når folk spør, at det er vanskelig å hjelpe deg slik du ønsker. I tillegg spør du om konsekvensene av å slutte med medisin, til tross for at flere (inkludert meg) har bedt deg om å ta dette opp med fastlegen din. Står du på noe, er det oftest en grunn til det, og selv om grunnen ikke skulle være god nok, er det få andre enn legen din som vet dette. Ellers skal de fleste antipsykotika (deriblant Abilify) nedtrappes. Råd om at du bare kan slutte med det, at det ikke er farlig osv. bør du absolutt ikke følge.

 

Problematikken rundt psykose er altså noe du burde ta opp med din fastlege, og hvis du føler større behov for å snakke om det, kanskje få en henvisning til psykiater eller psykolog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg har lest denne boken, kan jeg allikevel få psykose da?

 

På samme måte som du får kreft av å lese om kreft.

 

Du kan nok ikke lese deg til en psykose; men du kan eventuelt lese deg til å tro at du har psykose; og deretter utøve flere av symptomene ubevisst. - Det er nok bare på et mentalt nivå at man tenker seg syk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...