Gå til innhold

Oppgradere til Socket-1155 + "high-mid-end" skjermkort


Anbefalte innlegg

Det er på tide å oppgradere maskinen som står på soverommet.

95% av tiden står den bare idle, men av og til kunne det være greit å fyre i gang et spill og få grei grafikk i 1920x1200.

 

Nåværende deler som skal ut.

 

Intel E6750

4GB RAM

GeForce 8800GT 512MB

Raptor 74GB

 

Det er lenge siden jeg hadde full oversikt over alt av skjermkortmodeller osv, men jeg har satt opp en liste (fra Komplett) som jeg gjerne vil ha litt innspill på:

 

ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 - 949,-

Intel® Core i5-3570K Processor - 1879,-

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (2 x 4GB) - 415,-

Corsair CX V2 600W PSU 80 Plus - 599,-

PowerColor Radeon HD 7850 2GB GDDR5 - 1699,-

Totalt: 5541,-

 

En totalpris jeg syns er helt grei, jeg har ikke noe maks budsjett, men ser ingen grunn til å overstige denne prisen så voldsomt når jeg alt i alt ikke er så kresen på ytelse lenger.

 

Jeg har en ubrukt Crucial M4 128GB SSD liggende som jeg tenker å bruke.

(evt hvilke ~256GB SSD er verdt å satse på i dag? God ytelse, ingen firmware-bugs takk)

 

- Hva med skjermkort? Skulle et 7850 2GB holde for å kjøre nyere spill nå og da, men ellers brukes lite til spilling?

- CPU, det relativt store prishoppet opp til 3770K utgjør kanskje ikke så veldig stor ytelsesforskjell? Hva med Intels stock-kjøler, klarer den seg fint støymessig uten noe særlig overklokking?

- PSU, jeg ønsker jo som alle andre en stabil og relativt støysvak maskin, finnes det klart bedre valg der ute?

 

Takknemlig for alle innspill, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp: Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA

 

Og Gigabyte Radeon HD 7870 2GB GDDR5

PCI-Express 3.0, "Windforce 3X", 1xDL-DVI-I, native-HDMI, 2xmini-DisplayPort isteden om du har plass til dette i kabinettet.

 

Angående SSD ville jeg ha brukt den M4 SSD disken en stund til siden SSD prisene muligens vil falle mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar, og tips, LMH1. CPU-kjøleren ser fin ut den. Skjermkortet har Hexus.net testet og funnet det ganske støyende i forhold til andre 7870, referansekort eller ei.

Og det er jeg jo lite lysten på. Har faktisk lyst på et dårligere kort som støyer mindre enn å bare legge på litt ekstra penger for høyere ytelse.

 

Det er strengt tatt skjermkort og PSU jeg er ganske usikker på. Noen som har tips til PSU?

 

Og kanskje det er like greit å vente litt med skjermkort, og fortsatt bruke 8800GT-kortet litt til, i påvente av ytterligere prisfall/nye generasjoner (det kommer jo alltid noe nytt).

Lenke til kommentar

Styr unna LX-modellen som er en begrenset i forhold til standardmodellen P8Z77-V. Kjøp minst P8Z77-V som koster 200 kr mer men du får blant annet 8+4 faser spenningsregulator isteden for 4+1 som i LX.

 

Pro- og Deluxe-modellene er som regel overkill med mindre man trenger noe av funksjonaliteten over standardmodellen. LX-modellen er kun et bra valg dersom man skal matche det med en av de lavere prosessorene. i5 3570K er ulåst mtp overklokking og en av de høyere prosessorene i sin serie, derfor er det ikke gunstig å velge LX-hovedkort.

 

Med mindre du har stram lommebok bør du legge mer penger i PSU (strømforsyning). En god PSU har lang levetid (5-10 år), altså flere oppgraderinger frem i tid, og er en av de komponentene det svarer seg å påkoste.

 

Dersom du ønsker en støysvak PC bør du kjøpe en tårnkjøler til prosessoren og justere viftene til 600-800 RPM og justere kabinettviftene til 270-400 RPM. Du bør enten ha en vifteløs PSU eller en kvalitetspsu med støynivå ned mot 20 dB.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...