Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

VGA-thunderbolt, DVI-thunderbolt, displayport-thunderbolt + lan-thunderbolt kommer opp som options når man konfiguerer maskinen i bestillingsdelen.

Stemmer det at disse ikke kan daisy-chaines? Altså om du har en slik koblet til er den TB-porten terminert og kan ikke brukes av andre enheter?

Jo det kan du, ihvertfall på harddisker osv. Mener det var snakk om at på 2011 modeller kunne man ikke daisy-chaine skjermer, mest sannsynlig pga. støtte i video hardware- Usikker på om retina har samme begrensningen. Men harddisker og andre enheter - ingen problemer som jeg har hørt om.

 

Spørsmålet var vel i forbindelse med overganger, ikke harddisker eller skjermer med thunderbolt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VGA-thunderbolt, DVI-thunderbolt, displayport-thunderbolt + lan-thunderbolt kommer opp som options når man konfiguerer maskinen i bestillingsdelen.

Stemmer det at disse ikke kan daisy-chaines? Altså om du har en slik koblet til er den TB-porten terminert og kan ikke brukes av andre enheter?

Jo det kan du, ihvertfall på harddisker osv. Mener det var snakk om at på 2011 modeller kunne man ikke daisy-chaine skjermer, mest sannsynlig pga. støtte i video hardware- Usikker på om retina har samme begrensningen. Men harddisker og andre enheter - ingen problemer som jeg har hørt om.

 

Spørsmålet var vel i forbindelse med overganger, ikke harddisker eller skjermer med thunderbolt.

 

AtW

Gikk litt fort i svingene der. Men om de kan kobles på andre enheter som har daisy-chain support vet jeg ikke. De har ihvertfall ingen thunderbolt-utgang, så det blir siste enheten i "lenken". Når det er sagt har man jo også 2 usb 3 porter til rådighet...

Lenke til kommentar
Gikk litt fort i svingene der. Men om de kan kobles på andre enheter som har daisy-chain support vet jeg ikke. De har ihvertfall ingen thunderbolt-utgang, så det blir siste enheten i "lenken". Når det er sagt har man jo også 2 usb 3 porter til rådighet...

Det var angående overganger som ATW nevnte jeg mente. Dette er det jeg har fryktet med TB siden starten, at du ender med en lang rekke i en bestemt rekkefølge hvor du kan bli avhengig av at enkelte ledd ikke kan kobles ut fordi senere ledd er kritiske.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å skaffe seg en hub om man trenger å koble til flere Thunderbolt-duppedingser? Eller er det noe jeg ikke får med meg her nå?

 

(Jeg ser jo tingen med at hubs ikke har kommet i handelen enda. Men er det ellers et problem med dette?)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

aha. Har nettopp fått inn en til bedriftsbruk og ble litt paff da jeg så den manglet. Logisk nok at den kanskje ikke har plass, men det burde strengt tatt fulgt med thunderbolt->RJ45 adapter?

Du kunne ha fått det med i pakken hvis du hadde bestilt det.

Koster 249 kroner ekstra for en Thunderbolt til Gigabit Ethernet adapter.

 

Bestilte fra en bedriftssjappe, ikke Komplett liksom :) Der var det uansett ikke valg for det.

 

_Uansett_, jeg mente at det burde komme med som standard. Jeg kan kjøpe en Lenovo laptop med docking og, om jeg velger det. Skjønner?

Lenke til kommentar

Må le litt, lar denne diskusjonen ligge i 1-2 dager og kommer tilbake til rene kaoset... Vittig, og ikke minst god underholdning for oss andre i vertfall :)

Enig.

Han atw og han andre med lengre brukernavn minner om 2 tåpelige pc vs mac dudes fra fortiden.

windows vs os x er så utdiskutert og fra fortiden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nesten plagsomt å måtte kjøre w7 i dual boot pga Bloomberg software.
Du har bedre alternativer enn dette - kjør win7 i virtualbox, du kan tom velge noe som heter seamless mode for bedre integrering. - undersøk mulighet for å bruke wine eller andre kompabilitetslag.

 

funker noen sånn ok med parallells også

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøper heller bil... sammenlignet med verditapet på bil blir en Retina fort billig. En forholdsvis ny bruktbil taper seg fort 30 000 i året. Kjøper du en 4 år gammel isteden for 3 år gammel har du en "gratis" ny Apple Retina. Min Mac BookPro er nå rundet 6 år,kostet litt over 20 000 og har fungert utmerket.Nå nærmer det seg nykjøp,foto video krever mye og det begynner og gå treigt med min gamle mac.Kvalitet koster litt mer,men det lønner seg i lengden. Jeg har en Canon 300 f 2,8 L som kostet 45 000 kr i 1994,den fungerer glimrende den dag i dag og brukes daglig. Ikke la prisen avgjøre,bruk fornuften løp og kjøp en ny mac!

Lenke til kommentar

Jepp, det er kun ett eneste kriterium som teller når man kjøper en bærbar datamaskin, og det er hvor "kraftig" den er...

 

Aller helst skal den veie minst 4 kilo, være to tommer tykk og i beste fall kunne kjøre 60 minutter på batteri, da vet man at eieren er en skikkelig kraftidiot...

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, det er kun ett eneste kriterium som teller når man kjøper en bærbar datamaskin, og det er hvor "kraftig" den er...

 

Aller helst skal den veie minst 4 kilo, være to tommer tykk og i beste fall kunne kjøre 60 minutter på batteri, da vet man at eieren er en skikkelig kraftidiot...

Grattis med å tolke et innlegg til de grader på trynet. Stråmann, stråmann...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det er kun ett eneste kriterium som teller når man kjøper en bærbar datamaskin, og det er hvor "kraftig" den er...

 

Aller helst skal den veie minst 4 kilo, være to tommer tykk og i beste fall kunne kjøre 60 minutter på batteri, da vet man at eieren er en skikkelig kraftidiot...

Hva om en trenger en laptop med gaming-ytelse? Hva er det beste kjøpet da?

MBP Retina med GT 650M eller M17x med GTX 680M, SSD + HDD og større skjerm?

Lenke til kommentar

Hva om en trenger en laptop med gaming-ytelse? Hva er det beste kjøpet da?

MBP Retina med GT 650M eller M17x med GTX 680M, SSD + HDD og større skjerm?

En Dellienware-laptop til ca 25.000 kroner (konsekvensen av din konfigurasjon), er aldri det beste kjøpet, uansett. Da hadde jeg heller kjøpt en MBPr til 18.000 og brukt 6-7.000 på en stasjonær lekemaskin som var bedre enn Dellienware-boksen din for gaming.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hva om en trenger en laptop med gaming-ytelse? Hva er det beste kjøpet da?

MBP Retina med GT 650M eller M17x med GTX 680M, SSD + HDD og større skjerm?

En Dellienware-laptop til ca 25.000 kroner (konsekvensen av din konfigurasjon), er aldri det beste kjøpet, uansett. Da hadde jeg heller kjøpt en MBPr til 18.000 og brukt 6-7.000 på en stasjonær lekemaskin som var bedre enn Dellienware-boksen din for gaming.

Merkelig, jeg kommer til 19 110,00 kr for min konfigurasjon.

 

En stasjonær til 7K hadde ikke klart å mestre halvparten av grafikkytelsen denne Alienware-laptopen har.

 

Dessuten, om man faktisk trenger en maskin som er såpass kraftig og er mye på farten er det faktisk ikke mulig å gå for ditt kompromiss.

Lenke til kommentar

For å oppklare prisforskjellen: Du ville ha SSD + HDD, så jeg valgte 256GB SSD + 1TB HDD, samt litt bedre skjerm (fortsatt langt fra MBPr-klasse der), 8GB RAM, Win 7 Pro.

 

Et stasjonær med Intel i5 (Quad) og Radeon HD 7850 e.l. skulle jeg vel greid å raske sammen for rundt 7.000, og den ville nok hatt merkbart bedre ytelse enn Dellienware-boksen.

 

Men du har rett, er man f.eks profesjonell gamer, slik at man bare ha med seg en "bærbar" gaming-maskin rundt omkring til enhver tid, så er ikke mitt oppsett tingen - det er rett og slett ikke praktisk mulig å putte et 100W grafikkort inn i et kabinett som er ca 2 cm tynt. Om man derimot vil ha en kraftig og god bærbar, som både kan kjøre tunge oppgaver, operere flere timer på batteri og er lett å ta med seg, er mitt forslag å foretrekke.

Nå finnes det knapt maskiner som er fullt ut sammenlignbare med MBPr, så poenget mitt var egentlig at bruker man like mye penger på PC fra en annen produsent så får man noe helt annet, som muligens kan være bedre på noe og svakere på noe. Det er imidlertid ingen automatikk i at man får noe som er "kraftigere" mht regnekraft, da det finnes premium-maskiner fra andre produsenter der man også betaler for annet enn CPU og GPU med flest mulig GHz. Det får så være opp til hver enkelt hvilke egenskaper man vil prioritere, men det er da en tydelig nok trend i markedet at flere og flere velger tynnere og lettere bærbare ("Ultrabooks" o.l.) som er krafige nok til deres behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...