Gå til innhold

SWANS - Albumguide og diskusjonstråd


Anvlaibar

  

12 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet av Swans?

    • Filth
      1
    • Cop
      1
    • Greed
      0
    • Holy Money
      0
    • Children of God
      4
    • The Burning World
      0
    • White Light From the Mouth of Infinity
      1
    • Love of Life
      0
    • The Great Annihilator
      0
    • Soundtracks for the Blind
      2
    • My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky
      0
    • The Seer
      3


Anbefalte innlegg

pfcUV.png

 

Kort introduksjon:

Dette er en albumguide som omhandler det amerikanske bandet Swans som har base i New York. Jeg vil muligens også ta for meg side-prosjektene Angels Of Light, Skin/ World of Skin og soloskivene til Michael Gira og Jarboe etterhvert. Jeg kommer til å konsentrere meg om studio-albumene, men det kan hende jeg presenterer live-skivene på et senere tidspunkt. Jeg er ikke ferdig med alle albumene eller hele guiden, men den vil (forhåpentligvis) ferdigstilles de nærmeste dagene.

 

Swans ble startet opp av Michael Gira i 1982. Bandet har hatt stadige utskiftninger i besetningen med Michael Gira som eneste faste medlem. Bandet hadde utspring i no-wave-scenen, en sjanger/scene som skulle være en motkultur til åttitallets new wave. Lydbildet, spesielt i starten, var tungt, hardt og industrielt med en fandenivoldsk vokal og brutal lyrikk. Siden har bandet vært innom (neo)folk, drone, ambient, gotisk rock, avantgarde, field recordings, post-rock og post-punk. Navnet forklares med Gira’s ord: "Swans are majestic, beautiful looking creatures. With really ugly temperaments."

 

Swans har aldri nådd kommersiell suksess men har hatt en høy stjerne og kult-status i undergrunnen og blant mange musikkinteresserte.

 

Bandet sa takk for seg i 1997 og slapp samtidig et dobbelt live-album med den slående tittelen Swans Are Dead. I denne perioden konsentrerte Michael Gira seg om sitt neofolk-prosjekt, Angels Of Light. I 2010 var de imidlertid på beina igjen med ny besetning og ny skive: My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky. De er i disse dager i gang med en ny skive, The Seer, som slippes en gang på sensommeren.

 

Diskografi:

1983 - Filth

1984 - Cop

1985 - Greed

1986 - Holy Money

1986 - Public Castration Is a Good Idea*

1987 - Children of God

1987 - Feel Good Now*

1989 - The Burning World

1990 - Anonymous Bodies in an Empty Room*

1991 - White Light From the Mouth of Infinity

1992 - Love of Life

1992 - Omniscience*

1993 - Kill the Child: 1985/1986/1987 Live*

1995 - The Great Annihilator

1996 - Real Love*

1996 - Soundtracks for the Blind

1998 - Swans Are Dead*

2010 - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky

2012 - We Rose From Your Bed With the Sun in Our Head*

2012 - The Seer

 

EP-er:

1982 - Swans

1984 – Young God

1986 – A Screw

1988 – Love Will Tear Us Apart

1990 - Speak E.P.#1

1991 – Love Will Save You

1996 – Die Tür ist zu

* = Live-album

 

Dagens besetning:

 

Michael Gira

Norman Westberg

Christoph Hahn

Phil Puleo

Chris Pravdica

Thor Harris

 

 

Tidligere medlemmer:

 

Jarboe

Vinnie Signorelli

Jonathan Kane

Sue Hanel

Dan Braun

Bob Pezzola

Daniel Galli-Duani

Harry Crosby

Roli Mosimann

Algis Kizys

Ted Parsons

Clint Steele

Bill Bronson

Stevie McAllister

Kristof Hahn

Ivan Nahem

Ronaldo Gonzalez

Jon Tessler

Bill Rieflin

Mojo

 

 

 

 

xV44g.png

 

nY3V4.png

Sporliste:

 

1. Stay Here

2. Big Strong Boss

3. Blackout

4. Power for Power

5. Freak

6. Right Wrong

7. Thank You

8. Weakling

9. Gang

 

 

 

Sjanger: No Wave, industriell rock, noise

Høydepunkt: Right Wrong

Karakter: 7,5/10

A0N8d.png

 

YXIgI.png

Sporliste:

 

1. Half Life

2. Job

3. Why Hide

4. Clay Man

5. Your Property

6. Cop

7. Butcher

8. Thug

 

 

 

Sjanger: No Wave, industriell rock, noise

Høydepunkt: Cop

Karakter: 8/10

WiMP1-1.png spotify1-1.png

 

1BacT.png

Sporliste:

 

1. Fool

2. Anything for You

3. Nobody

4. Stupid Child

5. Greed

6. Heaven

7. Money Is Flesh

 

 

 

Sjanger: No Wave, industriell rock, eksperimentell rock, noise

Høydepunkt:

Karakter: -/10

WiMP1-1.png spotify1-1.png

 

gd9Hj.png

Sporliste:

 

1. A Hanging

2. You Need Me

3. Fool (#2)

4. A Screw (Holy Money)

5. Another You

6. Money Is Flesh (#2)

7. Coward

 

 

 

Sjanger: No Wave, industriell rock, eksperimentell rock, noise

Høydepunkt:

Karakter: -/10

WiMP1-1.png spotify1-1.png

 

lXwIZ.png

Dette er den ultimate Swans-skiva for min del. Den blander det nye med det gamle på en utrolig elegant måte. Vi får høre den rå og aggresive siden av Swans, samtidig som det inkorporeres nye elementer. Skiva er ikke på langt nær så primitiv som sine forgjengere og flere av låtene er ganske eksperimentelle og nærmest psykedeliske. Jeg er ikke alltid overbegeistret for vokalen til Jarboe, men på denne skiva kommer den til sin rett. Jeg finner ikke et eneste svakt spor, alt stemmer!

Sporliste:

 

1. New Mind

2. In My Garden

3. Our Love Lies

4. Sex, God, Sex

5. Blood and Honey

6. Like a Drug (Sha La La La)

7. You're Not Real, Girl

8. Beautiful Child

9. Blackmail

10. Trust Me

11. [untitled]

12. Real Love

13. Blind Love

14. Children Of God

 

 

 

Sjanger: Post-punk, eksperimentell rock, industriell rock, gotisk rock, noise

Høydepunkt: New Mind, In My Garden, Sex, God, Sex, Like A Drug (Sha La La La), Beautiful Child. Kort sagt, hele skiva!

Karakter: 10/10

spotify1-1.png

 

tiE7t.png

The Burning World er regnet som den svakeste skiva, både av bandet og mange fans. Den har heller aldri blitt re-utgitt. På grunn av dette har jeg kviet meg litt for å sjekke ut skiva. Swans har her tatt en ny retning i form av et mer nedstrippet uttrykk. Den blekner kraftig i forhold til White Light From the Mouth of Infinity og Love of Life som jeg anser som noe av det beste Swans har gjort. Jeg har veldig sansen for neofolk-stilen som Gira også viderefører i sideprosjektet. Jeg synes denne skiva er bedre enn sitt rykte selv om låtmaterialet er litt ujevnt.

Sporliste:

 

1. The River That Runs With Love Won't Run Dry

2. Let It Come Down

3. Can't Find My Way Home

4. Mona Lisa, Mother Earth

5. (She's A) Universal Emptiness

6. Saved

7. I Remember Who You Are

8. Jane Mary, Cry One Tear

9. See No More

10. God Damn the Sun

 

 

 

Sjanger: Post-punk, neofolk, gotisk country

Høydepunkt:

Karakter: 6,5/10

 

TGIMn.png

På dette albumet fortsetter og foredler Gira retningen de tok på The Burning World. Utrykket kan minne veldig om hva vi får høre noen få år seinere i sideprosjektet Angels Of Light. Dette er mørk neofolk ispedd litt post-punk. Det er umiskjennelig Swans selv om agressiviteten er erstattet med et mye mørkere og mer depressivt utrykk. Låtmaterialet er utrolig sterkt og jeg regner kanskje denne skiva som min favoritt av bandet. Tekstene er utrolig rå og hensynsløst direkte og det går kaldt nedover ryggen min når jeg hører låta Failure. Med tekstlinjer som ”I'll drown here trying to get up for some air. But each time I think I breathe I'm laid on with a double share of the punishing burden of failure” kan man lure på hvilken miserabel og plaget mann Michael Gira er. Jarboe skinner også på denne skiva og leverer både koring og vokal på enkelte spor.

Sporliste:

 

1. Better Than You

2. Power and Sacrifice

3. You Know Nothing

4. Song for Dead Time

5. Will We Survive

6. Love Will Save You

7. Failure

8. Song for the Sun

9. Miracle of Love

10. When She Breathes

11. Why Are We Alive?

12. The Most Unfortunate Lie

 

 

 

Sjanger: Neofolk, post-punk, gotisk rock

Høydepunkt: Better Than You, We Will Survive, Love Will Save You, Failure

Karakter: 10/10

 

pfS46.png

Love Of Life er en naturlig fortsettelse fra den forrige skiva og regnes av mange som del to. Denne skiva er mer variert og eksperimentell. Jeg synes ikke den når helt opp til White Light From the Mouth of Infinity men den ligger hakk i hel.

Sporliste:

 

1. (---)

2. Love of Life

3. The Golden Boy That Was Swallowed by the Sea

4. (---)

5. (---)

6. The Other Side of the World

7. Her

8. The Sound of Freedom

9. (---)

10. Amnesia

11. Identity

12. (---)

13. In the Eyes of Nature

14. She Crys (For Spider)

15. God Loves America

16. (---)

17. No Cure for the Lonely

 

 

 

Sjanger: Neofolk, post-punk, art rock

Høydepunkt: The Golden Boy That Was Swallowed by the Sea

Karakter: 9/10

 

P52Bf.png

Sporliste:

 

1. In

2. I Am The Sun

3. She Lives!

4. Celebrity Lifestyle

5. Mother / Father

6. Blood Promise

7. Mind / Body / Light / Sound

8. My Buried Child

9. Warm

10. Alcohol the Seed

11. Killing for Company

12. Mother’s Milk

13. Where Does a Body End?

14. Telepathy

15. The Great Annihilator

16. Out

 

 

 

Sjanger: Post-punk, eksperimentell rock, industriell rock, gotisk rock, noise

Høydepunkt: I Am The Sun, She Lives!, Celebrity Lifestyle, Where Does a Body end?

Karakter: 9/10

spotify1-1.png

 

5rguh.png

Soundtracks for the Blind ble sluppet i 1996 og satt foreløpig sluttstrek for Swans. Dette er det mest unike og ambisiøse Swans-albumet til dags dato. Albumet er fordelt på to disker og varer i nesten to og en halv time.

Sporliste:

 

Disk 1

1. Red Velvet Corridor

2. I Was a Prisoner in Your Skull

3. Helpless Child

4. Live Through Me

5. Yum-Yab Killers

6. The Beautiful Days

7. Volcano

8. Mellothumb

9. All Lined Up

10. Surrogate 2

11. How They Suffer

12. Animus

 

Disk 2

1. Red Velvet Wound

2. The Sound

3. Her Mouth Is Filled With Honey

4. Blood Section

5. Hypogirl

6. Minus Something

7. Empathy

8. I Love You This Much

9. Yrp

10. Fan's Lament

11. Secret Friends

12. The Final Sacrifice

13. Yrp 2

14. Surrogate Drone

 

 

 

Sjanger: Eksperimentell rock, post-rock, drone, field recordings, industriell rock, edm, musique concrète

Høydepunkt:

Karakter: -/10

 

bHxE1.png

Sporliste:

 

1. No Words/No Thoughts

2. Reeling the Liars In

3. Jim

4. My Birth

5. You Fucking People Make Me Sick

6. Inside Madeline

7. Eden Prison

8. Little Mouth

 

 

 

Sjanger: Eksperimentell rock, folk rock, post-punk, noise rock

Høydepunkt: Jim, You Fucking People Make Me Sick, Eden Prison

Karakter: 8,5/10

spotify1-1.png

 

Yo39U.png

Denne skiva blåser meg totalt over ende! Albumet klokker inn på nesten 2 timer og må være det mest unike i hele bandets karriere. Låtmaterialet er utrolig variert og oppsummerer nærmest alt bandet har gjort. Som Michael Gira selv sier: "The Seer took 30 years to make. It’s the culmination of every previous Swans album as well as any other music I’ve ever made, been involved in or imagined. But it’s unfinished, like the songs themselves. It’s one frame in a reel. The frames blur, blend and will eventually fade.".

Sporliste:

 

Disk 1

1. Lunacy

2. Mother of the World

3. The Wolf

4. The Seer

5. The Seer Returns

6. 93 Ave. Blues

7. The Daughter Brings the Water

 

Disk 2

1. Song for a Warrior

2. Avatar

3. A Piece of the Sky

4. Apostate

 

 

 

Sjanger: Experimental rock, post-rock, drone, noise rock, ambient

Høydepunkt:

Karakter: 10/10

 

Kom gjerne med ris, ros, feil eller mangler eller bare generelle innspill.

Endret av Anulaibar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt guiden faller i smak. Det står mellom White Light... og Children of God for min del. Men er mektig imponert over kommende The Seer. Etter én runde sitter jeg igjen med en følelse av at dette er noe av det beste de har gjort. Trenger en god del runder til før jeg kommer med noen dom.

Endret av Anulaibar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Artig å finne en albumguide om Swans her inne, heftigere musikk skal man lete lenge etter.

Swans utgivelsene Children of God og frem til Soundtracks for the Blind har alltid vært store favoritter men de tidligste skivene har så absolutt sine øyeblikk.


Vet at en del svorne Swans tilhengere fortsatt er bitre over Jarboes ankomst og mener hun var med på å styre bandet i "feil" retning da de forlot støyrocken på tidlig 80-tallet til fordel for et langt mer melodiøst og variert lydbilde, som igjen bidro til å gi dem et større publikum enn tidligere.


Angående Jarboe så kan jeg anbefale skiva Neurosis & Jarboe (2003) på det aller varmeste:


Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Uventa å finna Swans guide, svært hyggeleg. Synest debuten var interessant men ikkje særleg glad i platene etterpå, før Children of God, som er favoritten. Brukte nokre av låtane til å testa nytt anlegg, mektig lyd. Synest Swans med sideprosjekt (har nokon oversikt?!) er ein kategori for seg sjøl. Absolutt tilhengar av Jarboe. Synest i alle fall Can't Find My Way Home er vakker sjøl om The Burning World ikkje er banebrytande. Men den største favoritten er kanskje Everything for Maria frå sideprosjektet The World of Skin. Også ei plate som er verd å få med seg. Ikkje lytta så mykje til dei siste. Burde vel ta alt frå starten, litt av eit prosjekt... Var så heldig å finna mykje vinyl relativt rimeleg på nittitalet, idag er det vel lite brukt å finna i alle fall.

 

Nokon som veit om video/dvd med Swans? Acers Mic hadde ein VHS til 550 (!) kroner, idiotisk å ikkje kjøpa. Har kun ein enkeltlåt med litt dårleg kvalitet frå MTV, Gira med øks....ganske heftig. Høyrde dei live i Bergen for lenge sidan, fantastisk, kjende att få låtar, men mektig støy. Seinare Angels of Light, nesten litt kjedeleg i forhold. Aldri operert med favorittgruppe, men Swans med sidegreiner er det næraste kanskje. Spelte Dead Can Dance for ein som var ukjent med alternativ rock, syntest det var deler som ikkje var samansmelta men Swans derimot (Children of God) fenga med straks.

 

 

Artig å finne en albumguide om Swans her inne, heftigere musikk skal man lete lenge etter.
Swans utgivelsene Children of God og frem til Soundtracks for the Blind har alltid vært store favoritter men de tidligste skivene har så absolutt sine øyeblikk.
Vet at en del svorne Swans tilhengere fortsatt er bitre over Jarboes ankomst og mener hun var med på å styre bandet i "feil" retning da de forlot støyrocken på tidlig 80-tallet til fordel for et langt mer melodiøst og variert lydbilde, som igjen bidro til å gi dem et større publikum enn tidligere.
Angående Jarboe så kan jeg anbefale skiva Neurosis & Jarboe (2003) på det aller varmeste:

 

 

Lenke til kommentar

Berykta er kanskje rette ordet. På ebay er videoen vel 200 kr. Økse-videoen er New Mind. Elles stilig video med Blood and Honey.

 

 

Nokon som veit om video/dvd med Swans? Acers Mic hadde ein VHS til 550 (!) kroner, idiotisk å ikkje kjøpa.

På Youtube ligger en av bandets mest beryktede live opptredener i sin helhet, A Long Slow Screw (1986) i VHS kvalitet:

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...