Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske glad i å fiske, og ønsker å lære så mye som mulig om det sånn at jeg kan bli en såkalt 'flink fisker'

 

Derfor lurer jeg på.. Jeg bor i fredrikstad, og der går det en elv som heter Glomma (som jeg er sikker på at 100% av fiskerene har hørt om).

 

Er ganske mørkt/brunt vann, og derfor lurer jeg på om det er effektivt å fiske etter Laks(tror det er mye laks i glomma, uansett om jeg er usikker på stedet) med sluk på natten? :)

 

If so, hva slags sluk burde jeg bruke? (dette er fra en brygge, og ikke fra båt)

Har hørt noe om oransj og sterke klare farger.

 

Takk for alle mulige svar jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Første du bør gjør om du ønsker å fiske etter laksen er å oppsøke fiskeforeningen din. De vil kunne selge deg fiskekort og si deg hvor du bør stå og hva du bør bruke.

 

Generellt er min erfaring at om natten fungerer mørke sluker best. Disse skaper en silhuett som fisken blir nyskjerrig av når det er mørkt . Sorte sluker med enkle mønster bør prøves .

Er vannet deriomt veldig grumsete og med dårlig sikt kan sterke farger, gjerne selvlysende fungere godt også.

Enkle sluker uten mye dill dall er tingen. Nye / nyslipte kroker er også veldig viktig å passe på at du har. (kjedelig å miste ruggen fordi krokene var rustne og sløve.),

 

Fiske i Glomma kjenner jeg desverre ikke til så der er altså min anbefaling å oppsøke fiskeforeningen. Masse erfaring og tips du kan plukke opp av å oppsøke de.

 

Skitt fiske :)

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Første du bør gjør om du ønsker å fiske etter laksen er å oppsøke fiskeforeningen din. De vil kunne selge deg fiskekort og si deg hvor du bør stå og hva du bør bruke.

 

Generellt er min erfaring at om natten fungerer mørke sluker best. Disse skaper en silhuett som fisken blir nyskjerrig av når det er mørkt . Sorte sluker med enkle mønster bør prøves .

Er vannet deriomt veldig grumsete og med dårlig sikt kan sterke farger, gjerne selvlysende fungere godt også.

Enkle sluker uten mye dill dall er tingen. Nye / nyslipte kroker er også veldig viktig å passe på at du har. (kjedelig å miste ruggen fordi krokene var rustne og sløve.),

 

Fiske i Glomma kjenner jeg desverre ikke til så der er altså min anbefaling å oppsøke fiskeforeningen. Masse erfaring og tips du kan plukke opp av å oppsøke de.

 

Skitt fiske :)

 

Så jeg må ha Fiskekort?? :(

Hva skjer om jeg blir oppdaget uten fiskekort?? blir det en bot da? (hvor mye er den på ca.)

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder der du vil fiske, men vanlig er at du trenger fiskekort ja.

Og det er ikke dyre utgiften, spesielt med tanke på at disse pengene blir brukt til å opprettholde gode fiskemuligheter, og at vannet du fisker i blir holdt ved like.

 

Om man blir tatt uten fiskekort er det vel først og fremst veldig flaut for den det gjelder, og man kan få en "bot" ja.

 

Men er du glad i å fiske, og ønsker å bli en god fisker, er det en god start å fiske lovlig, og bidra til at andre også får gode fiskemuligheter i fremtiden.

Lenke til kommentar

all innlandsfiske krever fiskekort såfremst man er over 16, å fiske i havet er derimot fritt fram.

Laksefisket i norge er en "hellig" gren når det kommer til fisk, så en bot må du nesten regne med hvis du blir tatt, selv om jeg er en aktiv fisker har jeg bare blitt stoppet to ganger for å sjekke fiskekort, ene gangen ved bilen og den andre gangen ved bålet hvor jeg kokte kaffe (ja, oppsynsmannen likte kaffe ;-) ) folka som jobber med oppsyn er som regel oppegående og veldig trivelige.

hvordan er området du har tenkt å fiske i? er det mye strøm, en liten kulp osv ?

Lenke til kommentar

all innlandsfiske krever fiskekort såfremst man er over 16, å fiske i havet er derimot fritt fram.

Laksefisket i norge er en "hellig" gren når det kommer til fisk, så en bot må du nesten regne med hvis du blir tatt, selv om jeg er en aktiv fisker har jeg bare blitt stoppet to ganger for å sjekke fiskekort, ene gangen ved bilen og den andre gangen ved bålet hvor jeg kokte kaffe (ja, oppsynsmannen likte kaffe ;-) ) folka som jobber med oppsyn er som regel oppegående og veldig trivelige.

hvordan er området du har tenkt å fiske i? er det mye strøm, en liten kulp osv ?

 

Ehh, det er litt bortenfor fredrikstad brua. Har sett noen fått fisk der før, ikke av den store sorten men lurer fortsatt på om det er mulig å fiske der. Er ganske åpent, og er ganske greit med strøm der mener jeg. (men usikker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...