Gå til innhold

Nytt keyboard/synth til PC og live-bruk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenker å gå til anskaffelse av mitt første keyboard/synth til høsten, og tenkte det var greit å orientere meg litt i forkant.

 

Jeg er helt blank på hva som er bra/dårlig, eller hva slags type jeg trenger til mitt bruk, er derfor jeg spør dere.

 

Kan jo beskrive hva jeg ønsker å bruke det til og generelt krav til produktet:

 

- Innspilling mot PC (Ableton, Reason, osv.)

- Live-spilling (vanlig pianolyd, mulighet tilkoblet forsterker og effekter)

- Mulig å kjøpe/koble på pedal

- Helst ikke så veldig stort

 

Ellers har jeg spilt en del piano som barn, og har tatt opp dette (pluss at jeg spiller gitar) for å komponere (alt fra enkel pop til club/dubstep) og generelt kompe osv. ved små arrangementer eller bare privat bruk.

 

Prisklasse vil jeg foreløpig ikke oppgi, da jeg ikke helt hvor mye penger jeg vil bruke enda. Så hadde vært fint om dere eventuelt kunne kommet med forslag i flere prisklasser.

 

Setter stor pris på hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt vanskelig å svare på på stående fot, pga. prisklassen. Stor forskjell på om du har 5000 å bruke på et greit nybegynner-keyboard, eller 50 000 på en Korg Oasys, liksom!

 

Menmen, noen konkrete, realistiske forslag kan jeg jo prøve å komme med. :)

Siden du presiserer at det ikke må være veldig stort, så tenker jeg at 61 tangenter vil passe ypperlig.

 

Det første som faller meg inn er Kurzweil PC361. PC3-serien har veldig gode lyder på de fleste områder, fra akustiske lyder som piano, el-piano, via orgel og symfoniske lyder, til en egen lydgenerator (synth, altså).

Er relativt billig for hva du får for pengene, og særlig hvis du er heldig og finner en på bruktmarkedet, så får du garantert myyye valuta for pengene. Lydmessig er den absolutt oppe der med (og gjerne over) Korg M3, Yamaha Motif XF og Roland Fantom G.

 

Hvis du har litt mer cash i potten, så bør du sjekke ut Korg Kronos. Det er vanskelig å si at Korgen nødvendigvis har bedre lyd enn Kurzweilen, siden de har litt forskjellige områder de er sterke på. Anbefaler å sjekke ut youtube etc. for å sammenligne disse. Det jeg synes er aller best med Kronosen, er at den er en inspirasjonskilde uten like. Så godt som ALLE patcher og combinations har Karma (google det!) lett tilgjengelig, som simpelt forklart er en avansert arpeggiator.

 

Andre honorable mentions:

Nord Electro 3 (og 4?)

Nord Stage 2

Korg M50

 

 

Hvis det du vil ha er best mulig lyd, så ville jeg anbefalt å bruke Mainstage. Det finnes kun for Mac, dog. Uansett vil du komme billigere fra det å kjøpe en Macbook Air + Mainstage + 61-tangenters midikeyboard enn mange standalone-synther.

 

Alle synthene jeg har nevnt over støtter selvfølgelig sustainpedal. Hvis det er det du mente, da. Hvis du tenkte på pedal for å skifte lyder med, så støtter både Korg Kronos og Mainstage gapless patch-skifting. PC3-en støtter dette på de fleste typer patcher, men sliter litt med å bytte fra og til orgellyder.

Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar!

 

Jeg har lest litt omkring de siste dagene, og ser hvert fall ut som mange anbefaler Nord-serien, både Stage, Electro, Wave og Lead. Har også hørt mye varmt om Motif-serien til Yamaha, men tror dette blir i dyreste laget.

 

Med løsningen med Mainstage, er vel ideen at man kun bruker en MIDI-kontroller (som ikke gir fra seg noe lyd i seg selv), og at lyden bestemmes av software (Mainstage i dette tilfellet). Har jeg forstått det riktig? Så det vil si at jeg ikke trenger å bruke mye penger på selve synth'n/MIDI-kontrolleren, men mer på Mainstage og en Mac?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer, så da kan egentlig legge så mye (eller lite) penger i midikontroller som du selv ønsker.

Bakdelen er jo selvfølgelig at du må bære rundt på en pc i tillegg til et keyboard. Vet om mange som fortsatt sverger utelukkende til et standalone-keyboard pga. dette. Mindre å drasse på, mindre å tenke på... Eller noe slikt!

 

Siden du nevner innspilling på PC via Ableton/Reason, så lurer jeg på om du i ditt tifelle kan komme deg unna ved å kun bruke f. eks. Ableton om du kun har tenkt å bruke pianolyd. Ableton fungerer på langt nær så godt som Mainstage til å skifte frem og tilbake mellom ulike lyder, men om du har tenkt å holde deg til pianolyd gjennom en hel konsert, så vil jo dette ikke være noe problem. Pianolydene i Ableton er veldig dårlige, btw.

 

Anbefaler deg å prøve ut forskjellige saker på ei musikksjappe! Og researche youtube.

 

Her er et par videoer du kan se:

Lenke til kommentar

Okej.

 

Jeg kommer helt sikkert til å prøve ut litt på noen sjapper, ja.

 

På en side hadde det vært økonomisk gunstig og kun kjøpt en MIDI-kontroller og hatt godt software (som Ableton eller Mainstage/Logic). På en annen side liker jeg å tukle litt med piano/keyboard på fritiden og spille litt for meg selv, og da er et ordentlig keyboard virkelig foretrukket.

 

Jeg kan jo også nevne at jeg neppe kommer til å fremføre noe på arrangementer (konserter o.l.), så om noe av dette er rettet mot slik bruk, kan dere se bort i fra det. Jeg kommer først og fremst til å bruke dette hjemme på rommet mot PC og privat bruk, og evt sammen med noen få andre på et og annet smått (og privat) arrangement.

 

Jeg har skjønt det slik at Mac sin ekvivalent med Ableton osv, er Logic Pro (?). Er det sånn at man i så fall burde hatt både Logic Pro og Mainstage på en Mac for hjemmebruk? Og hvor stor forskjell er det på Ableton (og diverse programmer) mot Apple sine produkter, som Mainstage og Logic Pro. Har jo hørt at Apple sine produkter (maskiner og software) generelt har vært bedre til bilde/video-redigering og musikkproduksjon. Hvor mye bedre er de, evt?

 

Grunnen til at jeg spør er at hvis jeg skal investere i en Mac, må jeg vite at jeg faktisk går til noe som er bedre.

 

Setter stor pris på dette :)

 

EDIT:

Nå har jeg også fått varme anbefalinger om NI Komplete 8. Hva er egentlig dette sammenlignet med Mainstage/Logic Pro? Jeg har forstått det slik at det er en SoftSynth, men fungerer også Mainstage/Logic Pro som det?

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Jeg er blant dem som fortsatt sverger til stand alone keyboards. Idag har jeg et stage piano og et "arranger keyboard", begge Yamaha. Da har jeg de viktigste lydene jeg trenger, og slipper styret med å finne gode samples/softsynther, og ikke minst å betale for dem. Ulempen er at stand alone keyboard koster, og faller i verdi nesten like fort som PC'er.

 

Logic og Mainstage er blitt utrolig prisgunstige, men du må jo ha en Mac, og de koster litt. Om det er bedre enn en Windows PC kan elvsagt diskuteres, men det er nå i det minste mer problemfritt. Nå er det noen år siden jeg hadde en Windows-basert rig.

 

Fullversjonen av Logic inneholder også en masse lydbiblioteker, loops og annet, så du kan i teorien klare deg med en Mac, Logic og et midi/USB keyboard, pluss eventuelt Mainstage for livebruk. Om Logic har de lydene du vil ha vet du ikke før du har prøvet dem, men nye lydbiblioteker er det jo flusst av på nettet.

 

Komplete 8 har masse gode funksjoner og lyder. Jeg har ikke prøvet den selv, men den har vel et rimelig godt rykte.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tror det kommer til å ende med SoftSynth, som det ser ut nå. Er litt lettere å prøve ut ting, og er også rimeligere.

 

Spørsmålet nå er vel egentlig hvilken DAW osv jeg skal gå for.

 

Logic/Mainstage, Ableton Live eller NI Komplete 8.

 

Virker som det er veldig delte meninger, men jevnt over virker det som om Ableton er det mest populære (etter det jeg har lest), det er i tillegg det eneste av de tre jeg faktisk har vært litt borti fra før.

 

Om jeg går for Logic/Mainstage må jeg i tillegg skaffe meg en Mac, og i forbindelse med det lurer jeg på om en MacBook Air vil være kraftig nok til å drive dette. Eller om jeg burde gå for MacBook Pro.

Lenke til kommentar

Prøv for all del med PC-en du har nå først! Mest sannsynlig fungerer det mer enn bra nok.

Invester i et midi-keyboard som du liker, og installer ASIO4ALL om du ikke har gjort det allerede. Så er det egentlig bare å bruke Ableton og plugins for det de er verdt!

 

En av hovedgrunnene til at jeg i sin tid gikk over fra Windows til OS X, var på grunn av at Windows sliter en del med midijitter og -latency når man ikke bruker MIDI-in via eksternt lydkort.

Men så er jeg ganske nazi på latency, da....

Med et godt lydkort er det uansett ikke noe problem, men vet om nok av folk som klarer seg utelukkende med ASIO4ALL.

 

Komplete 8 er btw ikke en DAW, kun synthesizere/samplere.

Lenke til kommentar

For øyeblikket besitter jeg en stasjonær, som jeg har tenkte å sette igjen i leiligheten jeg flytter fra (til søstern min), og en 13' laptop. Greia er at jeg neppe kommer til å være fornøyd med å jobbe på 13-tommeren (både pga skjermstørrelse og tildels ytelse), og det er ganske uaktuelt å ha en ekstern(stor) skjerm stående i leiligheten jeg flytter til i Oslo. Tenker da at jeg burde gå til innkjøp av en laptop (med 15' skjerm ca.) jeg kan bruke til dette, og da kan jeg jo like gjerne vurdere en MacBook (om de virkelig er bedre til musikkproduksjon). Har nå fått høre at både Ableton og Cubase har bedre performance på en PC enn Mac, så må innrømme at det heller litt mot Ableton Live sammen med NI Komplete 8 nå. Har selv testet ut Ableton litt selv, og virker veldig greit når man skjønner det. Blir jo litt til sammen for alt dette, så må ta en helhetsvurdering på hvor mye jeg evt skal legge i hver komponent. Har dere noen formeninger om Mac og Logic vs. PC og Ableton/NI Komplete?

 

EDIT: Jeg spiller også mye gitar, er det gode funksjoner for dette også i de nevnte programmene? Er noen av de i så fall mye bedre rustet for slik bruk (synth/gitar/vokal).

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

At Ableton/Cubase er bedre på pc enn mac (gitt at de har like specs) vil jeg si det er lite sannhet i.

 

Tidligere har Steinberg prioritert å få ut patcher osv. til PC foran Mac, men etter hvert som Mac har blitt mer og mer populært de siste årene, så er dette ikke en relevant problemstilling lenger. Cubase 6.5 funker knall både på pc og mac på maskiner med samme specs. Det er en del tråder om dette på Steinberg-forumet.

 

Har egentlig aldri hatt inntrykk av at Ableton er dårligere med OS X enn Windows. De fleste jeg kjenner som bruker Ableton Live bruker faktisk mac, mens PC-gutta som oftest Cubase/FL Studio/Reason.

Ableton er ikke noe problem på mac. Kun en plagsom krasj i ny og ne.

 

Komplete 8 kan du bruke i alle DAWs. (Med unntak av Reason (?) )

 

De fleste datamaskiner over et visst prisnivå i dag har generelt lite problemer med musikkproduksjon in the box (opp til en viss grad, selvfølgelig!).

F. eks. så sitter jeg på en relativt gammel MBP (13", 2.53 GHz Core2Duo, 8 GB RAM) og jeg har et ganske heftig Logic-prosjekt med rundt 150 - 160 spor, noe maskinen takler uten problemer (en del instanser av Omnisphere, Symphobia og Revalver, blant annet).

Jeg synes i bunn og grunn at det er viktigere å legge vekt på kvaliteten på lyd inn og lyd ut, samt minimering av audio- og midi-latency, enn valg av DAW.

Lydkort er dessverre noe som blir nedprioritert av mange unge, lovende musikere. Det er fort gjort å laste ned piratversjoner av diverse DAWs, for så å irritere seg grenseløs av alle problemene man får ved å kun bruke det interne lydkortet til akustisk innspilling.

 

Om du skal spille inn akustisk/elektrisk gitar og vokal (og akustiske instrumenter ellers), så må du investere i et lydkort og mikrofon. En ekstra utgiftspost, wohoo!!

 

Jeg vil påstå at det ikke er noen DAW som utmerker seg spesielt mtp innspilling av synth/gitar/vokal til hobbybruk - det er brukeren det kommer an på, samt trening, trening, trening!

Om du bruker Pro Tools med et dårlig lydkort, så kan du praktisk talt spille til fingrene faller av - du kan ikke få gull-lyd av gråstein-lydkort!

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en MBP til bruksområdet du forespeiler. (Men så forstår du sikkert etter hvert at jeg er ganske biased, da... )

 

Håper du ikke blir mer forvirret av dette!

Endret av Keiser'n
Lenke til kommentar

Jeg har allerede en mic (AKG Perception 120) og lydkort (Edirol UA-4FX) som jeg og en kompis har brukt til innspilling av gitar og vokal. På et hobbynivå naturligvis :)

 

Vet ikke om disse holder mål, men det var kjøpt inn til amatør/moro-bruk, og har fungert fint til nettopp det i alle fall.

 

Setter i alle fall stor pris på alle tips og meninger, uansett hvor biased :D

 

Greia er at jeg har blitt meget kresen når det gjelder laptoper etter hvert, er nettopp ferdig utdannet siving i datateknikk, og har dermed hatt en del laptoper siste 5-6 årene. Og det er jammen ikke lett å få i pose og sekk lenger.

 

Det eneste jeg vet er at jeg vil ha en som har god byggekvalitet, skjerm, tastatur/touchpad, og passer meget godt til musikkproduksjon. Jeg har skjønt det slik at det er CPU og minne som står i fokus (?), og at skjermkortet ikke har noe særlig å si (?). I så fall kan jeg jo søke litt rundt på disse kriteriene. Kommer nok uansett til å satse på en SSD intern disk, og heller ha eksterne disker å lagre musikken på.

Lenke til kommentar

SSD + ekstern roterende er det jeg skal gå for òg. Uansett, så er det greit å fordele sample-bibliotekene på en egen harddisk, sånn at du slipper å spille inn audio og streame audio fra samme HDD.

 

RAM er superbillig atm, du får 16GB @1600MHz for en tusing på komplett. Ikke verst, det!

Når det gjelder prosessor til audiobruk, så er det logisk nok bedre med flere kjerner med lavere klokkefrekvens, enn få kjerner med høy frekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...