Gå til innhold

Kan man få tv (fullverdig) uten avtale med Get, Canal Digital o.l.?


Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer å bytte kabel-tv leverandør, eventuelt skaffe en bedre avtale hos den jeg har i dag. Men så slo det meg at det kanskje finnes noe i disse digitale Internet tider som vil fungere på lik linje med den digitale mottakeren jeg har nå, men til en mindre sum?

 

Det finnes jo slike mediasentre, kan disse kobles til Internet og gi meg fullverdig tv underholdning?

Eller er det noe annet jeg må skaffe? Eller må jeg beholde en avtale via en leverandør?

 

Med fullverdig tenker jeg at jeg vil kunne ha alle tv kanalene (de vanligste, NRK, TV2, TV Norge, SVT o.l. :)

 

(Er ingen eple fan så ITV er uaktuelt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bytte kabel-tv selskap er ikke like lett som å bytte telefonleverandør. Der telefonleverandørene bruker felles kabel (som regel leid av Telenor), må det nye kabel-tv selskapet grave nye kabler inn til deg. Bor du i enebolig, betaler du dette selv. I tillegg må det nye kabel-tv selskapet faktisk ha bygd ut nett i nærheten av deg. Bor du i borettslag, er det borettslaget som styrer dette, og du vil ikke kunne styre dette selv i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Skal du ha feks. Get eller Canal Digital, koster det flere tusen kr å bli knyttet til, i tillegg til gravearbeidet.

Noen steder har begge kabler i bakken, andre steder er det "monopol". Og bor du i borettslag er det borettslaget som bestemmer.

 

Viasat har noe som heter ViaPlay, der du kan abonnere på kanaler via en vanlig internettlinje. Dette må vises via en PC (eller feks. en Samsung SmartTV der du installerer ViaPlay's app). Det samme har Nextgentel, men de tror jeg krever at du har internettlinje fra Nextgentel for å virke. Da får du en dekoder du kobler til TV'en på vanlig måte. Husk også at hvis du da bruker linja til nedlastinger osv., kan det føre til at TV bildet hakker.

 

Kabel-tv (i den tradisjonelle betydningen) kan være veldig kronglete og dyrt å bytte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okey. Jeg bor i Oslo og det er vel flust med kabler i bakken her allerede?

 

Oslo er som de fleste andre steder i Norge delt i mellom leverandørene som leverer via kabel/fiber. Man har som regel kun det valget man har der. Eventuelt ta den slitsomme prossessen hvis man er i ett borettslag (Helst stort) å bytte, men da for alle.

 

Alternativene man har til kablet er 3 stk. Riks-TV med egen antenne, eller Canal Digital eller Viasat med Parabol. Disse 3 krever hvis man bor i borettslag at man har tillatelse til å montere dette på sin veranda. Noen har ikke dette, andre har det. Oslo er bedre der, siden det er såpass mange invandrere som ønsker å se TV fra hjemlandet, og dermed har parabol.

 

Så det er bare å velge det som passer deg best i utvalg, pris og arbeid.

 

Man har også alternativet NextGentel via ADSL, men etter hva jeg har hørt, så styr langt unna dette alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...