Gå til innhold

Trenger bærbar til arkitektstudiet (8000-10000)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg jeg trenger en ny pc til studiet. Jeg trenger en bærbar, fordi jeg må jobbe hjemmefra. Pc'en må tåle tunge arbeidsoppgaver, og gjerne mye parallellkjør.

 

- Jeg kommer til å jobbe mye med Photoshop, InDesign, Illustrator, ArchiCad, Revit, AutoCad, 3DSmax, V-Ray, Indigo Renderer o.l.. Gjerne to-tre programmer samtidig, og mange store filer.

- Jeg vil kjøre Windows

- Utseende og stilrent design er forholdsvis viktig for meg. Asus Zenbook ser for eksempel fantastisk ut, men jeg er redd den ikke er kraftig nok?

- Grafikkortet må støtte OpenCL eller CUDA.

- Den bør ha minst fire USB-porter, så jeg kan bruke mus, ekstern harddisk, tegneplate og minnepinne samtidig :p

- Prisen bør helst ligge et sted mellom maks 8000 - 10 000

- Pc-en bør være så støyfri som mulig

 

 

Har dere noen gode forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor stor skjerm har du tenkt på? Eventuelt krav til oppløysing?

Det vil koma ein del nye modellar på markedet i løpet av august, så det kan vere lurt å avvente litt og sjå kva som dukkar opp.

Jeg tror 15" vil være helt greit for meg, men jeg vil ikke ha noe mindre. Noen krav til oppløsning har jeg egentlig ikke tenkt på...

 

 

Samme svar som jeg gir til alle som ser etter bærbar til 10k, Asus G55VW eller G75VW. Burde greie å kjøre alle programmene

Kvaliteten så veldig bra ut! Men den ser jo ikke ut i måneskinn...

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Kor stor skjerm har du tenkt på? Eventuelt krav til oppløysing?

Det vil koma ein del nye modellar på markedet i løpet av august, så det kan vere lurt å avvente litt og sjå kva som dukkar opp.

Jeg tror 15" vil være helt greit for meg, men jeg vil ikke ha noe mindre. Noen krav til oppløsning har jeg egentlig ikke tenkt på...

 

 

Samme svar som jeg gir til alle som ser etter bærbar til 10k, Asus G55VW eller G75VW. Burde greie å kjøre alle programmene

Kvaliteten så veldig bra ut! Men den ser jo ikke ut i måneskinn...

Hvis du arbeider med de programmene du nevner, burde du absolutt tenke på full HD. Jeg bruker Photoshop/Lightroom bare i fritidssammenheng, og plages over alle skjermer med lavere oppløsning enn det.

 

Problemet ditt er at: Ultrabooks er ofte de mer stilrene, men prosesseringskraften er nesten aldri til stede. De PCene som er kraftigst, både med tanke på CPU og GPU, er gjerne gamer PCer, med design deretter. Ikke minst vil en kraftig mobil GPU (som selvsagt ikke er kraftig, sammenliknet med stasjonære) koste, og da gjerne over kr. 10000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg jeg trenger en ny pc til studiet. Jeg trenger en bærbar, fordi jeg må jobbe hjemmefra. Pc'en må tåle tunge arbeidsoppgaver, og gjerne mye parallellkjør.

 

- Jeg kommer til å jobbe mye med Photoshop, InDesign, Illustrator, ArchiCad, Revit, AutoCad, 3DSmax, V-Ray, Indigo Renderer o.l.. Gjerne to-tre programmer samtidig, og mange store filer.

- Jeg vil kjøre Windows

- Utseende og stilrent design er forholdsvis viktig for meg. Asus Zenbook ser for eksempel fantastisk ut, men jeg er redd den ikke er kraftig nok?

- Grafikkortet må støtte OpenCL eller CUDA.

- Den bør ha minst fire USB-porter, så jeg kan bruke mus, ekstern harddisk, tegneplate og minnepinne samtidig :p

Undrer på om du vet hvordan arkitektstudient er lagt opp og hvilke programmer som blir brukt der. Jeg er ikke arkitekt, men har bygningsteknisk utdannelse. Det beste hadde vært om du kontaktet en rådgiver på den aktuelle skolen, hvis ikke en arkitektstudent her kan gi råd og tips, om programmer og arbeidsmetoder. Hvis ikke, ville jeg ventet med pc kjøpet, til du har begynnt på skolen. Da får du råd om hvilke pc du trenger, for hjemmebruk. Skolen har pc og du trenger heller ikke pc de første dagene.

 

Men jeg tror ikke det er aktuelt å kjøre så mange programmer samtidig. Kanskje to, hvis noe skal "limes inn", eller ikke. Skolen vil høyst sannsynlig bassere seg på et tegneprogram, men det kan hende dere for en kort innføring i en 2 -3 til. Slik jeg forstår det, så arbeider arkitektene gennerelt med et tegneprogram og får de tegnefiler fra eks. en ingeniør, konverteres hans filer til ditt program. Dermed trenger du ikke flere tegneprogram. Dvs. gjelder i alle fall, de mest kjente og store produsentene. Det tar normalt lang tid å beherske et tegneprogram og metodene er en del forskjellig, så fokuset blir nok på et program. For deg sikkert ArchiCad, men skolene kan her velge forskjellig. Tegneprogrammene trenger ikke stor drakraft, den billigste pc på markedet er sikkert stor nok. Men du nevner noen andre program, som trenger power.

 

Tviler forresten på at dere kommer til å drive så mye med disse programmene, borsettfra et tegneprogram. Det meste av tiden vil nok gå på langt andre "ting", som kulturhistorie, arkitektur, mange lover/forskrifter, KS/HMS, forming, håndskisser, trolig også håndtegning, m.m. Og så kommer alle andre standard fag som norsk/engelsk, noe enkel matematikk, materiallære, m.m. Hva du prioritere på fritiden er noe annet, men de fleste bruker nok tiden sin på nødvendig pensum.

 

Avsluttningsvis vil jeg anbefale å kjøpe en 17" skjerm, du får mer oversikt når du tegner. Helst større, men det blir kanskje urpaktisk "å dra på". :) Desto mindre skjermen er, desto oftere må en zoome. Slikt tar tid og er irriterende. Har tegnet hus i mange år, på AutoCad.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Ikke minst vil en kraftig mobil GPU (som selvsagt ikke er kraftig, sammenliknet med stasjonære).

 

GTX 680M og HD 7970M er like kraftige som fjorårets stasjonære GTX 580, så de er ikke så svake.

Muligens det kommer dårlig frem, men den setningen er ment å belyse at kraftige mobile GPUer ikke er like kraftige som kraftige stasjonære GPUer. Jeg er altså enig i at de mobile toppmodellene (herunder første og andre plass uten SLI/CFX) er på nivå med relativt raske stasjonære toppmodeller, men fremdeles relativt langt unna de stasjonære modellene med samme navn, for ikke å snakke om f.eks. GTX 690.
Lenke til kommentar

Ytelsen i CAD applikasjoner på 600M serien er lavere enn fjordårets 500M serie.

Se på benchmarks som f.eks SPECviewperf 11, og 600M serien gjør det ganske dårlig, 7000M serien er ganske mye bedre her, men den støtter ikke CUDA, så om du bruker applikasjoner som er CUDA akselerert, er NVidia over 10 ganger raskere enn AMD.

 

En liten referanse på hvor stor foskjellen er i CUDA akselererte After Effects er på NVidia vs AMD.

(Testen er gjort i Mac OSX på en 6 core Xeon 3.33GHz Mac pro, men det gir en pekepinn på hvor mye bedre NVidia blir når en applikasjon støtter CUDA)

http://barefeats.com/aecs6.html

 

For final rendering i 3dsmax brukes ofte iray, som er CUDA basert, da vil en ha hastigheter som er på ti-gangen raskere med NVidia over AMD, men i viewport osv er AMD hakket raskere.

 

680M er kanskje på linje med GTX580 i endel spill, men i CAD og andre compute sammenhenger er den milevis bak.

 

 

Jeg selv kjenner en arkitekt selv, han brukte en 17 tommer tidligere, men han brukte alltid ekstern skjerm når han kunne, da selv en 17 tommer ble lite, og bruker nå en 15 tommer da han påstår det fungere like greit når han ikke har mulighet for ekstern skjerm.

 

I OpenCL baserte applikasjoner er 7000M > 500M > 600M, men da med mye mindre forskjell enn i CUDA applikasjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tviler forresten på at dere kommer til å drive så mye med disse programmene, borsettfra et tegneprogram. Det meste av tiden vil nok gå på langt andre "ting", som kulturhistorie, arkitektur, mange lover/forskrifter, KS/HMS, forming, håndskisser, trolig også håndtegning, m.m. Og så kommer alle andre standard fag som norsk/engelsk, noe enkel matematikk, materiallære, m.m. Hva du prioritere på fritiden er noe annet, men de fleste bruker nok tiden sin på nødvendig pensum.

 

Avsluttningsvis vil jeg anbefale å kjøpe en 17" skjerm, du får mer oversikt når du tegner. Helst større, men det blir kanskje urpaktisk "å dra på". :) Desto mindre skjermen er, desto oftere må en zoome. Slikt tar tid og er irriterende. Har tegnet hus i mange år, på AutoCad.

 

Jeg er snart halvveis uti mastergraden, så jeg vet nok hvilke program jeg kommer til å fortsette å bruke ;) Men ellers takk for svar!

 

Plutselig var det mange svar her! Nå ble det interessant å lese!

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...