Gå til innhold

Voksenlærling/hjelpearbeider Elektriker


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er en 29 år gammel mann, som etter langt om lenge prøver å få meg en utdanning. Har gått noen forskjellige grunnkurs(elektro, allmenn,byggfag) for 10-12 år siden, men droppet ut av alle etter første året. Var vel enkelt og greit en lat f... før i tiden. Har siden det jobbet i forskjellige jobber som jeg har ingen interesse for(jobb trenger man)

 

Har tidligere i år søkt lærling stilling i 34(!) forskjellige firmaer, men ikke ett eneste svar desverre. Var på møte med voksenopplæring hin dagen, da de skal starte opp deltids studie for elektro, men fikk beskjed om at det kurset egentlig ikke var for meg, siden jeg ikke har arbeidspraksis innenfor elektro-yrket... Trodde seriøst voksenopplæring var for å gi ufaglærte en sjanse til å komme inn i ett yrke??

 

Eneste anbefalingen hun hadde var å 1: Fortsette å søke jobber. 2: Søke seg inn på grunnkurs elektro i mars neste år. Må si det frister fascinerende lite å begynne på skole sammen med 15-16åringer, men må nesten tenke på å prøve det. Det er isåfall enda ett år til.

 

Noen som har vært i lignende situasjon, evt har tips på hva jeg burde gjøre? Har hittil vært i kontakt med voksenopplæringen i hordaland og OKEL Bergen og omegn.

 

 

Takk på forhånd for evt svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta en kikk på eksamensoppgavene som blir gitt i VGS og lese gjennom læreplanmålene for de aktuelle fagene. Send f.eks e-post til en videregående skole som tilbyr VG1/VG2 elektro og spør etter pensumliste.

 

Vil dog anbefale deg å prøve å komme deg inn på vanlig videregående skole. (Jeg hadde brukt opp skoleretten min..) Er mye enklere å lære seg faget sammen med andre enn alene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 4 måneder senere...

Sånne tråder som det her hadde det vært veldig spennende å fått en oppdatering på. Sitter litt i samme situasjon som deg og spent på hva det endte med.

Tilfeldighetene gjorde at jeg var her inne igjen for første gang på lenge.

 

Fikk tilslutt læreplass, der jeg gikk 3.5år i lære. Fikk godskrevet 1 år fra tidligere skole.

 

Nå: tok fagbrev som elektriker i november 2016(oi, nærmer meg snart 2 år som utdannet plutselig). Har fast jobb som service elektriker, firmabil og har fått vokse meg fint inn yrket i ett firma jeg er veldig fornøyd med. I tillegg til "vanlig" elektriker arbeid, har jeg fått jobbe mye med datanettverk. Trådløst, faste punkt, bygge og rehabilitere dataskap. Fiber har det blitt en del av også. Nå på høsten skal jeg begynne på ett rehab prosjekt på ett kjøpesenter. Lettere nervøs(og overasket at jeg får ansvaret som så fersk) da det er en jobb til ganske masse penger, men skal vise meg tilliten verdig. Angrer ikke i det hele tatt på at jeg tok sjansen.

 

Så hvis du vil ha en anbefaling dainnsto, go for it :) søk på jobber, ring, møt opp og lever søknad. Det liker de fleste sjefer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...