Gå til innhold

Hvordan spill styres om 5 år


Achylles

Anbefalte innlegg

Ser ut fra det lekkede dokumentet som MS prøver å stoppe i disse dager, at fremtiden (i alle fall MS-konsollenes fremtid) likner ganske mye på hva jeg så for meg at neste generasjons kontroll-metode ville bli.

 

Jeg har tenkt på det før at med presis Kinect og om målet er å oppnå full VR på sikt så kan man hoppe glatt over datahansker og HMD, man trenger dem ikke hvis Kinect er presis nok til både å se hvor hode og hender er, samt hvilken vei de peker.

 

Det eneste man vil trenge er et par briller (3D, og gjerne med støtte for augmented reality i tillegg), og der kan det jo se ut som om noen har noe på gang hvis ryktene om disse Kinect-brillene er sanne.

 

Jeg bare håper at de ikke lar seg blende helt av fiffigheten av å styre ett spill med armer og bein. Har en sønn som er helt frelst av spill hvor konseptet er å hoppe opp og ned for å komme fremover i spillet, men deler ikke helt hans entusiasme (og vet at jeg ikke er alene om det ;) )

 

Jeg synes det er rart at ingen tenker tanken på å kombinere eksempelvis Kinect med en håndkontroller slik at begge brukes paralelt til å styre spillet. Helst en som kan holdes i en hånd (eller en i hver hånd) slik at hendene er frie/bevegelige. Eksempelvis ville man da kunne styre seg fremover i spillet ved å dytte på en analog stikke istedenfor å hoppe opp og ned som en annen tulling :) Man kan med andre ord bli sittende i sofaen.

 

Men samtidig har VR/Kinect sin sjarm også. En ting som er moro med det er f.eks. at det kan gjøre FPS spill på konsoll mer meningsfylt. Man sikter på samme måte som i det virkelige liv - ved å rette våpenet mot fiendene på "skjermen". Jeg ser også for meg at det kan være moro i mange andre typer spill hvor det er et poeng å leve seg inn i handlingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil tru at i all forskuelig framtid så vil dataspel stort sett bli styrt ved hjelp av ein kontroller (enten konsoll kontroller eller tastatur&mus).

 

Bevegelsesteknologien er stilig, det er ingen tvil om det. Men eg ser også at ein fort blir lei av spel som har slike kreative kontrollere. I nesten alle spel som eg har vært borti der du kan velge styremåte så er det alltid enklare å spele spelet med ein kontroller enn det er å peive med armane, vri på ein kontroller, sikte mot skjermen, osv.

 

Ein digital kontroller med analog stikke, evt tastatur og mus er mykje meir meir presist og responsivt enn dei andre metodane som har blitt utvikla så langt.

 

Ein fullverdig simulator der du bruker augmented reality briller, sammtidig som du springer og hopper rundt er sikkert kjekkt ei lita stund, men ein vil ikkje klare å lage spel som baserer på at det skal være så anstrengande å spele dataspel (trur eg).

 

 

 

 

Eg gjer meg omtrent dei samme tankane rundt dette med stemmestyring av alt, kven vil vell i framtida gå rundt og snakke med TV'en og microbølgeovnen sin når det er så mykje kjappare å berre trykke på ein knapp?

Lenke til kommentar

Problemet her er to ting:

 

1. Kinect i dag er alt for upresist til å være noe særlig nytte. Det funker i en del spill som er laget for det, men vi snakker ikke de mest avanserte spillene akkurat. Det er nok ikke tilfeldig at Nintendo og Sony har omtrent identisk motion controller, mens Microsoft prøvde noe helt unikt med Kinect. Et annet problem med Kinect i dag er det tullet med å styre Xboksen med stemmen. Det høres bra ut på papiret, men vi har kunnet gjort det i minst tyve år på PC. Kinect er slettes ikke så unikt som Microsoft vil ha det til.

 

2. Det er få som vil bruke briller når de spiller, og mange som mener 3D er en unødvendig gimmick. Augmentet Reality kan være tøft (se f.eks Spirit Camera på 3DS), men det er i bunn og grunn en unødvendig gimmick som ikke gjør stort for opplevelsen. Faktisk er 3D, Augmentet Reality, motion controller, voice controller og fuglene vet hva på mange måter bare unødvendige gimmicks for å gjøre konsollen litt mer unik. Men hva er vitsen? Jeg mener neste generasjon konsoller burde fokusere mye mindre på gimmicks, og mer på å spesialisere seg på én ting. I stedet for å ha en konsoll som gjør alt burde de ha flere konsoller som spesialiserer seg på en ting hver. Sony kan for eksempel ha PS4 Game med stor harddisk, to solide gamepads (formet som 'trygge' Dualshock, men laget i langt mer solid materiale), kanskje med små (men kraftige) høytalere med i esken. PSN Store og alt det der må være klart til bruk straks brukeren taster inn et brukernavn. Sony kan også ha PS4 Movie, med en forbedret blue-ray spiller, fjernkontroll, mindre harddisk og støtte for 3D. Denne vil selvsagt kunne kjøre spill, men er beregnet på å kjøre filmer best mulig. Da slipper vi alt tullet vi ikke vil ha, men kan heller betale litt mindre og få enda bedre kvalitet på det vi vil ha. Microsoft kan gjøre noe lignende og gi oss en XBoks med stor harddisk, to eller tre solide gamepads og så videre, og en med litt mindre harddisk, en enslig gamepad og en sterkt forbedret Kinect.

 

En annen ting er tittelen på denne tråden. Hvordan styres spill om fem år? Det er rimelig garantert at de vil styres på samme måte som i dag. Fem år er svært lite forover og en evighet bakover i dataverdenen. Et spill som er fem år gammelt er utdatert for mange, men selv Call of Duty tar rundt to år å utvikle. Mange spill tar mye lengre tid. Konsoller på sin side tar nok enda lengre tid. Neste PS og XB kommer nok ikke før tidligst 2014, og det er allerede to år til. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at spillselskapene til en viss grad anser de tradisjonelle spillkontrollerne samt mus+tastatur for å være en tvangstrøye som tvinger dem inn i en standardisert "boks" for hvordan spill skal styres.

 

Når jeg skrev "om 5 år" så var det fordi jeg har inntrykk av at vi er like oppunder en revolusjon hva styring av spill angår. Teknologien for å styre på eksempelvis den måten jeg har foreslått er jo her allerede. Den er upresis ja... men vi vet jo at forbedrede utgaver av den er på vei.

 

Det jeg derimot tror ville være en stor feil av spillselskapene er å tro at de kan gjøre oss alle til fans av å bruke kroppen aktivt til å spille spillene. Men de som er smarte nok til å utvikle en mellomting, altså en bestemt kontroller-metode hvor både den som sitter i sofaen og den som står og hopper på stuegulvet blir fornøyd - den tror jeg vinner kampen om kundenes penger neste generasjon. Selv da tror jeg mange gamle travere som alltid har vært vant til å spille med kontrollere som har et ganske standardisert design (eller mus+tastatur) kommer til å protestere vilt og heftig mot dette en lang periode etter at de er lansert, men at også de (vi?) vil slutte å protestere så fort vi har vent oss til den nye måten å spille på.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Det du glemmer er at vi har hatt en 'revolusjon' veldig mange ganger så langt. NES hadde for eksempel Power Glove og Virtual Boy. PG skulle la deg styre spillene med en hanske, og VB var første steg til kommersielt virtual reality. Arcademaskiner har latt deg skyte ting ved å holde en plastpistol, og du har kunne spillet et motorsykkelspill med å sitte på en 'ekte' motorsykkel i full størrelse. I mer moderne tid har vi hatt ratt og pedal til bilspill på PC og konsoll i mange år allerede, og flyspill/-simulatorer har vært styrbare med en 'ekte' flystikke. Kombinasjonen mus/tastatur på PC og gamepad på konsoll har på mange måter vært 'utdatert' lenge, men det funker. Spill som krever noe annet har fått det for lengst. Selv slossespill som Street Fighter og Tekken har for lengst fått egne gamepads som er spesialtilpasset dem. Så hvorfor skal vi bry oss om Kinect nå? Kinect er ikke en dårlig teknologi, men det er ikke noe som kommer til å bli allemannseie. Rett og slett fordi folk flest ikke har bruk for det, og fordi de gamle metodene for å styre spill er perfeksjonert. If it ain't broke, og alt det der.

Lenke til kommentar

Om ms inkluderer kinect2 med neste xbox så blir det ingen addon :) Men enda mere endel as systemet.

De fleste har ikke helt fått med seg at kinect ikke bare er en spille device men faktisk godt inkludert i xbox360s meny struktur noe som ms virkelig har jobba godt med.

Lenke til kommentar

Wii u skjerm er nytt i hjemme konsoll samenheng som jeg ikke ser hånholdte en del av ;)

 

Tror nok ms og sony vill kopiere og forbredre koseptet med et display i en kontroller oppløsning pluss ingen multi touch er nintendos kosept svakhet muligens størrelsen med tanke på komfort ved lange spille økter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...