Gå til innhold

Historien om Amiga – del 1 (Amiga)


Anbefalte innlegg

"I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC."*host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom. :)Bra artikkel om Amiga! Amiga var så sinnsykt langt foran konkurrentene da de første maskinene rullet ut at folk flest ikke forstod det. Glad jeg har både en A500 og en A1200 her, som jeg kan dra frem i ny og ne når WinUAE ikke strekker til. ;)

Er ulike typer mulitasking, win 3.0 hadde multitasking, men det krevde at programet samarbeidet, om det ikke ga fra seg kontrollen satt du der, Win 95 hadde samme system som Amiga, Windows NT, 2000 og senere hadde også memory beskyttelse så et program ikke kunne overskrive andres minne samt virtuelt minne.

 

DesqView multitasket programmer uavhengig av hverandre. Jeg kjørte BBS i 1992 og brukte da DesqView for å kjøre 2 BBS-noder og en uavhengig DOS terminal hvor jeg kunne kjøre alt fra spill til programmer, mens BBS-nodene kjørte i bakgrunnen. Det krevde selvsagt "ekstremt" mye minne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, Amiga. Jeg hadde ikke penger til en slik en, og dessuten hadde jeg noen kamerater som var i overkant Amiga-interesserte. Det var nesten en kult det der. Vi hadde mange diskusjoner om hva som var best av PC og Amiga, og selv om jeg aldri offisiellt gav meg på at PC var best så må jeg innrømme at det var mange snedige løsninger på Amiga som lagring på videobånd og lignende.

 

I disse diskusjonene traff jeg for første gang på begrepet gamerlamer. Det var da vi som spilte på datamaskinene til familien. De mest hardbarka Amigafolkene jeg kjente drev kun med seriøse ting som koding, musikk og grafikk. Offisielt i alle fall. Alt annet var leimt...

Lenke til kommentar

Ahhh, husker Commodore tidene. Har faktisk min Commodore 64, Amiga 600 og Amiga 1200 med ekspansjonskort (Blizzard 50mzh og 64MB fastmem). Flotte maskiner og bruker pr.dags dato maskinene av og til når jeg har lyst til å spille noen klassiske spill.

Lenke til kommentar
Er ulike typer mulitasking, win 3.0 hadde multitasking, men det krevde at programet samarbeidet, om det ikke ga fra seg kontrollen satt du der, Win 95 hadde samme system som Amiga, Windows NT, 2000 og senere hadde også memory beskyttelse så et program ikke kunne overskrive andres minne samt virtuelt minne.
DesqView multitasket programmer uavhengig av hverandre. Jeg kjørte BBS i 1992 og brukte da DesqView for å kjøre 2 BBS-noder og en uavhengig DOS terminal hvor jeg kunne kjøre alt fra spill til programmer, mens BBS-nodene kjørte i bakgrunnen. Det krevde selvsagt "ekstremt" mye minne.

Da lærte jeg noe nytt :o) Kjørte Win NT server selv på den tiden. Hadde en kompis som var amiga man og vi hadde masse diskusjoner. Årsaken til Win NT var vell mest at jeg ville ha et bedre os en win 3.1 pga Amiga.

Lenke til kommentar

Det var to typer multitasking, Cooperative (der hvert program måtte si "Nå kan jeg ta en liten pause og la andre jobbe") og Preemptive (der selve operativsystemet bryter inn og sier til programmet "Hei du! Nå må du vente litt og la andre slippe til!") ;-) "Ekte" multitasking.

Desqview, Windows 3, MacOS osv. var Cooperative, mens Amiga hadde Preemptive.

Unix og andre OS for stormaskiner hadde hatt Preemptive multitasking i mange år, men det var Amiga som hadde det første grafiske OS med preemptive multitasking for hjemmebruk.

 

Edit: Programmer på Amiga hadde mulighet for å SKRU AV multitaskingen hvis de absolutt ville, f.eks for å være sikker på at grafikk ble synkronisert med skjermoppdateringen. Jeg antar noe lignende skjer i iOs på iphone og ipad, som gjør at scrolling osv ser smooth ut, på bekostning av andre programmer som kjører.

Endret av asdfteam
Lenke til kommentar

At Amiga forsvant sånn er ett av de mer merkligste tingene som skjedde tør jeg påstå.

Jeg prøvde diverse i den tiden både fra pc-til sega og Nintendo.

Amiga slo dog alle ned i støvlene

også på grunn av den utrolige lyden du kunner få ut av masinene.

Noen av load screen musikken og Amiga demoene var rett og slett råe.

Lenke til kommentar

At Amiga forsvant sånn er ett av de mer merkligste tingene som skjedde tør jeg påstå.Jeg prøvde diverse i den tiden både fra pc-til sega og Nintendo.Amiga slo dog alle ned i støvleneogså på grunn av den utrolige lyden du kunner få ut av masinene.Noen av load screen musikken og Amiga demoene var rett og slett råe.

Amiga 500 kjørte ring runt alt som ikke var 50 ganger dyrere, Amiga 1200 var bra men ikke en revolusjon, bedre en alt annet men ikke så mye. Problemet var topledelsen i Comodore, de skulle lansert en 1200 lignende versjon tidligere, et kron eksempel på hvorfor generelt høye lederlønninger er en dum idee.

 

Et annet problem var cpu kraft, var en annen artikkel her "doom drepte dama mi" om skiftet fra 2D grafik der Amiga hadde gode akselratorer til 3D der cpu betydde alt før vi fikk 3D skjermkort.

Problemet her var 68020 cpu som var svakere en pc sin 486.

Ganske likt Nokia og touch telefoner, de var ikke med i svingene.

 

Lenke til kommentar

"I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC."*host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom

 

Første Windows versjonen med skikkelig multitasking var også Windows 3.11, ikke Windows 95. Men forskjellen er tre år da. Det er fortsatt på begynnelsen av 90-tallet istedet for midten av 80-tallet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ah.. Agnus, fat Agnus & Alice. Sweet...

Har ZX Spectrum, QL, Amiga, c64 liggende, bruker dem innimellom når vi "gamlekara" samles til øl og "vintage computing" for å minnes pre-wife times. Mektige saker å se egne demoer fra tidligere tider.

Lenke til kommentar

Utrolig flott å lese at dere faktisk har tatt tak i denne delen av historien til datamaskiner. Denne delen av historien er dessverre ukjent for mange som kom på banen etter at Windows ble dominerende etter 1995.

 

Selv har jeg haugevis av Amiga-maskiner fremdeles, og enkelte av dem står fremdeles på skrivebordet. To av dem er faktisk tilkoblet internett.

 

Fin lesning dette her, står endel også på Wikipedia. Amiga-prosjektet het Hi-Toro først hvis jeg ikke husker feil.

 

Kan ikke skjønne det som ble skrevet om at maskinene spiste disketter. Jeg har aldri byttet diskettstasjoner i noen av dem, og selv den første Amiga 500-maskinen vi fikk i 1988 leser diskettene helt feilfritt i dag. :) Strømforsyningen til denne maskinen står på en Amiga1200-maskin jeg har oppe og går, og fungerer fortsatt like fint. Vil påstå at det var svært pålitelige maskiner i forhold til konkurrentene på samme tid.

 

Det er synd at man ikke har fått med seg enkelte ting fra Amiga-tiden i dagens systemer. For eksempel er det ingen (nei absolutt ingen) moderne operativsystemer som føles like responsive som AmigaOS gjorde. BeOS var nok noe av det nærmeste vi kom når det gjaldt å være responsivt.

 

Utrolig morro å ha fått være med på tiden da Amiga var stor. Det er nok vanskelig for noen å forstå hvordan dataverden var i denne tiden. Jeg husker bare den WOW-reaksjonen man fikk i overgangen fra C64 til Amiga500. Utviklerne la virkelig sjela si i både spill og programvareutviklingen. Og musikken skal vi slett ikke glemme!

 

Husker at jeg brukte Amiga1200 med Scala Multimedia MM400 på en multimediapresentasjon på videregående så sent som slutten av 90-tallet, og det knuste alle effekter som var mulig for de andre å få til i Powerpoint på 300MHz-maskiner med min A1200 med Blizzard 1230IV/50Mhz med 16MB ram!

Scrolling, fading og slikt var bare å glemme på de moderne maskinene. De ble aldri like bra.

 

Gleder meg til å lese neste uke!

 

Lenke til kommentar
"I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC."*host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom. :)Bra artikkel om Amiga! Amiga var så sinnsykt langt foran konkurrentene da de første maskinene rullet ut at folk flest ikke forstod det. Glad jeg har både en A500 og en A1200 her, som jeg kan dra frem i ny og ne når WinUAE ikke strekker til. ;)
Er ulike typer mulitasking, win 3.0 hadde multitasking, men det krevde at programet samarbeidet, om det ikke ga fra seg kontrollen satt du der, Win 95 hadde samme system som Amiga, Windows NT, 2000 og senere hadde også memory beskyttelse så et program ikke kunne overskrive andres minne samt virtuelt minne.
DesqView multitasket programmer uavhengig av hverandre. Jeg kjørte BBS i 1992 og brukte da DesqView for å kjøre 2 BBS-noder og en uavhengig DOS terminal hvor jeg kunne kjøre alt fra spill til programmer, mens BBS-nodene kjørte i bakgrunnen. Det krevde selvsagt "ekstremt" mye minne.

 

Kjørte BBS med to noder på Amiga i mange år. Hovedsaklig ABBS. Trengte ikke starte programmet 2 ganger engang for å kjøre flere noder slik man måtte på MBBS :) I tillegg kunne jeg bruke maskinen til både det ene og det andre samtidig :)

 

Jeg kjørte også en stund Ami-express og ABBS samtidig på samme maskinen en periode. Når jeg kjørte kun ABBS kjørte jeg 3 lokale noder hjemme, og to eksterne modem noder.

 

Savner den tiden faktisk. Internett er flott og nyttig og alt, men stemningen og miljøet på BBS'er på 90-tallet kan ingen ting slå.

Lenke til kommentar
"I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC."*host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom. :)Bra artikkel om Amiga! Amiga var så sinnsykt langt foran konkurrentene da de første maskinene rullet ut at folk flest ikke forstod det. Glad jeg har både en A500 og en A1200 her, som jeg kan dra frem i ny og ne når WinUAE ikke strekker til. ;)
Er ulike typer mulitasking, win 3.0 hadde multitasking, men det krevde at programet samarbeidet, om det ikke ga fra seg kontrollen satt du der, Win 95 hadde samme system som Amiga, Windows NT, 2000 og senere hadde også memory beskyttelse så et program ikke kunne overskrive andres minne samt virtuelt minne.
DesqView multitasket programmer uavhengig av hverandre. Jeg kjørte BBS i 1992 og brukte da DesqView for å kjøre 2 BBS-noder og en uavhengig DOS terminal hvor jeg kunne kjøre alt fra spill til programmer, mens BBS-nodene kjørte i bakgrunnen. Det krevde selvsagt "ekstremt" mye minne.

 

Kjørte BBS med to noder på Amiga i mange år. Hovedsaklig ABBS. Trengte ikke starte programmet 2 ganger engang for å kjøre flere noder slik man måtte på MBBS :) I tillegg kunne jeg bruke maskinen til både det ene og det andre samtidig :)

 

Jeg kjørte også en stund Ami-express og ABBS samtidig på samme maskinen en periode. Når jeg kjørte kun ABBS kjørte jeg 3 lokale noder hjemme, og to eksterne modem noder.

 

Savner den tiden faktisk. Internett er flott og nyttig og alt, men stemningen og miljøet på BBS'er på 90-tallet kan ingen ting slå.

 

Enig.. Savner den tiden veldig!

 

Jeg kjørte MBBS først, skiftet etterhvert til Iniquity og deretter kjørte jeg System/x som var en ami/x klone. Var en aktiv "ascii artist" på den tiden også, lagde mye old school ascii til diverse release og demo-grupper.

 

Ja, det var tider ja!

Lenke til kommentar

Ah.. Agnus, fat Agnus & Alice. Sweet...Har ZX Spectrum, QL, Amiga, c64 liggende, bruker dem innimellom når vi "gamlekara" samles til øl og "vintage computing" for å minnes pre-wife times. Mektige saker å se egne demoer fra tidligere tider.

 

Mye fete demoer og introer. Budbrain Megademo er jo legendarisk, og ingen kommer vel noen gang til å glemme releasene fra Spaceballs.

 

Glemmer heller ikke en gruppe som het Paramount Productions. De hadde kanskje ikke de feteste effektene osv. men veldig mye humor som jeg syntes var kjempegøy på den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...