Gå til innhold

Historien om Amiga – del 1 (Amiga)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var tider det. Amiga var så langt foran foran Microsoft og Apple på den tiden at det var nesten utrolig. Bare så synd at det gikk som det gikk etterhvert :/

 

Har selvfølgelig enda min A1200 tower som fremdeles fungerer utmerket. Må inrømme jeg stort sett bruker WinUEA på min Windows PC som er en helt fantastisk emulator. Med Amiga joystick i USB porten er den akkuart som en virkelig Amiga :)

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var tider det. Amiga var så langt foran foran Microsoft og Apple på den tiden at det var nesten utrolig. Bare så synd at det gikk som det gikk etterhvert :/

 

Har selvfølgelig enda min A1200 tower som fremdeles fungerer utmerket. Må inrømme jeg stort sett bruker WinUEA på min Windows PC som er en helt fantastisk emulator. Med Amiga joystick i USB porten er den akkuart som en virkelig Amiga :)

 

Ja, Amiga 500 er på mange måter den beste PCen som har blitt gitt ut. Men dessverre så var driften av Commodore ganske dårlig, og ting gikk til helvete etterhvert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Veldig god artikkel, om ei fantastisk god plattform. Når eg kallar meg "KayAU" på ein del forum, har det faktisk to tydingar. Den eine er at det er initialane i mellom- og etternamnet mitt...den andre er "Amiga User". :) Eg var i det lengste rein Amiga-brukar, og skaffa meg ikkje mi første Windows-maskin før omtrent 2001-2002...noko som ikkje er so verst med tanke på at eg då var eit par år inne i eit datateknikk-studie på NTNU. Amiga-plattforma var lenge langt foran konkurrentane. Når ho til slutt vart forbigått, var det på grunn av elendig leiarskap.

 

Og endå har vi ikkje snakka om dei fantastiske spela som kom til Amiga. Eg gledar meg til resten av denne artikkelserien. :)

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC."

 

*host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom. :)

 

Bra artikkel om Amiga! Amiga var så sinnsykt langt foran konkurrentene da de første maskinene rullet ut at folk flest ikke forstod det. Glad jeg har både en A500 og en A1200 her, som jeg kan dra frem i ny og ne når WinUAE ikke strekker til. ;)

Lenke til kommentar

Dette var tider det. Amiga var så langt foran foran Microsoft og Apple på den tiden at det var nesten utrolig. Bare så synd at det gikk som det gikk etterhvert :/Har selvfølgelig enda min A1200 tower som fremdeles fungerer utmerket. Må inrømme jeg stort sett bruker WinUEA på min Windows PC som er en helt fantastisk emulator. Med Amiga joystick i USB porten er den akkuart som en virkelig Amiga :)

 

Ja, bortsett fra at dersom du ikke sitter på en skjerm som takler 50hz/15khz native så har du ikke perfekt, smooth scrolling, noe som er et must i Amiga-spill. :)

Lenke til kommentar

For en godsakstid det var. Angrer fortsatt på at jeg lot brodern stikke av med husets Amiga500, den ble vel kastet etterhvert...

 

Så masse bra jeg blir minnet om nå. DeluxePaint og Protracker ble brukt en del mens det på spillsiden var så mye variert. Kanskje mest

Kick-Off 2, Warlords og Test Drive der. Og Oil Imperium da! Nesten så jeg må lete meg frem til flere nå og prøve dem i WinUAE.

Lenke til kommentar

En av svakhetene med Amiga kontra Sega og Nintendo, må ha vært mangelen på eksklusive spill. Sega hadde Sonic, Nintendo hadde Mario, men hva hadde Amiga som var sitt eget?

 

Jeg kan i farten komme på et par middelmådige spill som kun var å finne på Amiga, slik som Captain Planet and the Planeteers og et spill som het Beach Volleyball.

 

 

(Jeg får nesten angst av å tenke på de forbaskede diskettene; for det første var det typisk at favorittspillene mine til Amiga ikke virket pga disk error, og for det andre var det ikke uvanlig å måtte vente i et par minutter for en ny sekvens skulle laste inn på et spill.)

Lenke til kommentar

"I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC."*host* Jeg multitasket da med DesqView for MS-DOS lenge før Windows 95 kom. :)Bra artikkel om Amiga! Amiga var så sinnsykt langt foran konkurrentene da de første maskinene rullet ut at folk flest ikke forstod det. Glad jeg har både en A500 og en A1200 her, som jeg kan dra frem i ny og ne når WinUAE ikke strekker til. ;)

Er ulike typer mulitasking, win 3.0 hadde multitasking, men det krevde at programet samarbeidet, om det ikke ga fra seg kontrollen satt du der, Win 95 hadde samme system som Amiga, Windows NT, 2000 og senere hadde også memory beskyttelse så et program ikke kunne overskrive andres minne samt virtuelt minne.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...