Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen: Eksistens og mening - Historie og filosofi 2


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Da fikk jeg det som ønsket og kom opp i Historie og Filosofi under muntlig trekk.

 

Trenger litt hjelp til briefing rundt to kompetansemål som egentlig er ganske like:

 

- Gi eksempler på problemstillinger og tema som har vært gjenstand for menneskenes eksistensielle og religiøse undring og refleksjon i moderne tid, og gjennom samtale uttrykke kjennetegn ved filosofisk refleksjon.

 

- Diskutere hendelser, endringer og utfordringer i moderne tid som har aktualisert etiske og eksistensielle spørsmål.

 

Vitenskap og forskning er naturlig å trekke inn her, men er det noe mer jeg kan henvise til samt trekke inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tid til å svare så aktivt her i og med jeg sitter på jobb atm, men du kan jo kikke litt på Søren Kirkegaard når det kommer til kristen eksistensialisme, eller Jean-Paul Sartre til atheistisk eksistensialisme.

Du får noen svar fra begge de to til de spørsmålene du reiser :) Vet ikke om du har tid til å sjekek de ut tho :p

Lenke til kommentar

Jepp! De er allerede på leselista, så jeg håper de kan gi meg noen svar :)

 

Har et kompetansemål til jeg kunne fått litt briefinghjelp til:

 

- Vurdere hva som former historisk identitet hos individer og grupper, og gi eksempler på hvordan ulike fellesskap har formet, forsterket og formidlet historisk identitet

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Innfødte som ikke har skriftspråk, bruker å fortelle historier og sagn ved leirbålet. Samfunn som har skriftspråk og undervisning, har mer avanserte muligheter til historieformidling.

Et klassisk eksempel er at vinneren av en krig skriver historien etterpå.

 

I diktaturer har man gjerne en spesiell oppfatning. I Nord-Korea vil f.eks. Kim Il Sung framstilles som en helt, ja nærmest som en gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...