Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

GUIDE: Hvordan bli kvitt kviser, irritabel tarm og andre kroniske helseplager


White Fox

Anbefalte innlegg

Hvem pokker er jeg og hvilken kompetanse har jeg til å starte en slik tråd?

For 5-6 år siden så startet min historie med helseproblemer. Det startet med akne(kviser) og utviklet seg etter hvert til å også inkludere mageproblemer, hvitt belegg på tunga, sukkersug m.m.

Jeg var hele tiden overbevist om at det var en underliggende årsak som første til akne og andre problemer, men jeg følte at jeg falmet i mørke. Det er så mye bullshit der ute og de fleste som gir råd er ikke engang kvitt problemene sine. Jeg prøvde kostholdsforandringer(Paleo, low-glycemic load++), kosttilskudd, kremer osv osv.

Jeg gjennomførte også to runder med Roaccutan/Isotretinoin selv om jeg visste at medisinen ikke gjorde noe som helst for å hjelpe de underliggende problemene. Jeg var bare så fed up med hele greia og ga litt faen så lenge jeg bare ble kvitt det. Akne kom tilbake og andre problemer med mage, overdreven muskelstølhet, sukkersug etc. var fortsatt der.

 

Så for et par år siden så begynte jeg virkelig å sette med inn i de underliggende mekanismene. Jeg brukte masse tid på å studere forskning og artikler av professorer. Det tydeligste man merker når man faktisk begynner å sette seg inn i ting er at standard visdom rundt de meste kroniske helseplager er BULLSHIT. Hudleger som skriver ut antibiotika, roaccutane osv mot AKNE som ikke hjelper de underliggende årsakene i det hele tatt.

Mageplager som er noe av det vanligste her i landet, og når man går til fastlegen så har de NULL kompetanse.

Generelt leger som skriver ut piller, kremer og andre symptombaserte midler.

 

Uansett, jeg innså tidlig at nøkkelen ligger i mage/tarm- systemet. Grunnen er at mage/tarm er den viktigste "barrieren" mellom oss og det eksterne miljøet. Det er også i tarmen at nesten hele immunsystemet vårt sitter.

Etter hvert fant jeg stoff av professorer som Dr. Art Ayers, Dr. Loren Cordein, Dr. Weston A. Price m.m. og stoffet på gutflora.com. Puslespillet begynte å falle på plass.

 

Mekanismene er som følger i svært korte trekk

(oversatt fra gutflora.com)

1: Antibiotika og andre medisiner, forenklet kosthold, korn, sukker, overdreven hygiene, "dårlig" arvet tarmflora og andre "moderne" faktorer resulterer i en dysfunksjonell tarmflora og økt tarmpermeabilitet

2: En dysfunksjonell tarmflora og økt tarmpermeabilitet resulterer i en lav grad av kronisk inflammasjon/betennelse. Merk lav grad, det er ikke slik at man nødvendigvis merker denne inflammasjonen direkte på kroppen.

3: Kronisk inflammasjon resulterer i sykdom

 

F.eks:

Akne: Oksidativt stress og inflammasjon fører til oksidasjon av talg. Oksidasjon av talg fører til redusert oksygen og et miljø som er foretrukket av P. Acnes bakterier

Matintoleranser/Irritabel tarm:: Ulike tarmbakterier fordøyer ulike deler av maten. "Skadet" tarmflora fører til matintoleranse og betennelse.

 

Dette er bare to eksempler. Problemene som starter i tarmen kan påvirke hele kroppen! Og du trenger ikke ha mageproblemer for å være påvirket av dette. Økt tarmpermabilitet fører ikke alltid til noen symptomer i magen.

 

 

Behandling

Jeg var veldig syk og fulgte behandling for tarmdysbiose og lekk tarm på gutflora.com.

 

I hovedtrekk så gjelder det følgende:

 

- Jeg har "små" helseplager.

F.eks hudproblemer, slapphet, 1-2 matintoleranser e.l.

Behandling: Følg et anti-inflammatorisk kosthold som vist blandt annet her, her og her. Kosthold i seg selv vil sjelden være nok. Fokuset skal være på å etablere sunn tarmflora ved hjelp av prebiotika og probiotika(fermented foods, kosttilskudd++).

 

- Jeg har større helseplager

Alvorlige mage/tarm-problemer + muligens hudproblemer, kraftig sukkersug osv

Behandling: Kan noen ganger behandles med samme plan som for "små" helseproblemer. Ofte kan det være nødvendig å redusere uønskede mikrober i mage/tarm før man starter å bygge den opp igjen. Da kan man følge tarmdysbiose behandling som vist f.eks på gutflora.com!

 

Når du er blitt bedre så kan du gradvis introdusere litt mat som egentlig ikke er en del av kostholdet.

 

Det er viktig å huske at dette ikke er det samme som å få noen piller hos doktoren. Det krever disiplin og tålmodighet for å gjennomføre dette. I lengden kommer du derimot til å spare MASSE tid på å å helbrede deg selv innenfra.

 

Jeg håper andre kan få bruk for den informasjonen jeg har fått så god bruk for. Jeg har prøvd å holde denne tråden ganske kort og konsis, men det er masse mer stoff om dette på de sidene jeg har linket til:-)

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke helt hva det mente med den gut-flora tingen. Kan du forklare selve dietten litt nærmere og fortelle hvordan du utfører den i praksis ?

 

Hmm, jeg tror ikke jeg klarer å forklare det så mye bedre enn i 1 post egentlig. Hovedbuskapet er at dfårlig tarmhelse fører til inflammasjon og sykdom. Men som sagt, dette er ikke en pille du kan ta og bli bedre, så du må nok belage deg på litt grundig lesing for å sette deg inn i ting.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Du nevnte sukker, så jeg antok at du feiloversatte syrupen til sukker, fordi coolinginflammation siden nevnte HFCS.

 

Nei, nei, fult klar over at HFCS ikke er det samme som sukker.

 

Håper folk får bruk for det jeg har skrevet, hvis det er noen innvendinger så er det bare å poste!

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Har du lest noe om sammenhengen mellom mage/tarm og hvitt belegg på tunga?

 

Trøske er forårsaket av Candida Albicans.

 

Det er lite forskning på sammenhengen mellom mage/tarm og kun et hvitt belegg på tungen. Observasjoner og erferinger bekrefter derimot at det er en kraftig sammenheng mellom tarm og belegg på tungen. Alt henger sammen og fordøyelsesystemet er kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...