Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på om det finnes en god og troverdig "fritids" eller hardbarka overklokker her på forumet som hadde vært villig til å hjelpe meg å overclocke cpu+ram? :hmm:

 

Personen måtte da vært villig til å komme til meg og gjort jobben :)

 

Jeg kan som sagt ikke gjøre jobben selv, det ville vært som å holde hendene dine foran øynene mine mens jeg kjører i blinde i over 200 km/t opp Karl Johans gate og prøver å unngå uskyldige mennesker :wee:

 

Hovedkort: Rampage IV extreme

CPU: intel i7 3930k

RAM: Corsair vengeance quad channel 16gb kit 1866mhz CL9

Grafikkort: Geforce gtx 680

 

Alt er vannkjølt med 2 swiftech radiatorer (en mcr420 og en 120)

 

Apogee HD CPU block

 

Pumpe mcp655 1/2" id 3/4" od tygon tubing

 

Har et sett 1600 mhz quad channel ddr3 1600mhz CL9 også fra corsair vengeance hvis det er bedre :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet er at det tar enorme mengder tid å overklokke et slikt system. Etter 10 minutter foran et RIVE skjønte jeg fort at det var så mange innstillinger og småting en bør (og sannsynligvis må) fikle med at man fort kan bruke 12-24 timer på å bare komme i nærheten av en fungerende overklokk på LGA2011.

 

Vil heller anbefale deg å lete opp noen guider på nettet og forsøke i det små. Det er ikke særlig vanskelig å overklokke, det krever bare tålmodighet og tid. Om man har mye erfaring med en plattform (som LGA1155, AM3+, LGA1156, LGA1366 eller LGA2011) er det også en relativt smal sak å gjøre de grunnleggende endringene som skal til, men på LGA2011 er det såpass mye varme at en må bruke en del ekstra tid på å senke spenningene til akseptable nivåer.

Lenke til kommentar

Arni90

 

Er ganske så ny på OC også, så lurer på om noen har OC med 3930k og R4E før.

 

Uansett om man OC til 4.0, 4.2 eller 4.6 tar det like lang tid å få et stabilt system?

 

Jeg tenkte meg noe fra 4.0-4.2ghz, mest stabilt og trenger ikke å OC ram hvis det gjør saken mye enklere

Lenke til kommentar

Det funker nok det. Men hvis du søker opp en guide på nettet med din prosessor og ditt hovedkort, er det flere steg for steg guider som forklarer alt du gjør i bios - så lærer du noe også :) Tror du bør sette av litt tid til det, er absolutt ikke noe vanskelig å lære seg. Å få en overklokk på 4.2 - 4.4 kan nesten gjøres ved 2-3 instillinger.

Lenke til kommentar

Arni90

 

Er ganske så ny på OC også, så lurer på om noen har OC med 3930k og R4E før.

 

Uansett om man OC til 4.0, 4.2 eller 4.6 tar det like lang tid å få et stabilt system?

 

Jeg tenkte meg noe fra 4.0-4.2ghz, mest stabilt og trenger ikke å OC ram hvis det gjør saken mye enklere

Vel, ikkje tenk så alt for mykje på hvilken HW du har, da dette ikkje er så veldig "viktig" når en starter.

 

Det du egentlig trenger å tenke på er kva påvirker cpu hastighet.. det er jo blck og mulipiler.

En annen ting du også trenger å tenke på er kva gjere att dette er utabilt. som oftest er dette v-core, også der du burde begynne å se om øking hjelper. (se på temps også før du forsetter selfølgelig)

 

Altså, du overclocker til xxxx mhz, og ting er ustabilt, aka bsod (bluescreen) eller en kjerne stopper å jobbe i prime, så er det stort sett bare å øke v-core, denne bør da aldri gå over en gitt verdi da man drastisk begynner å senke levetiden til cpu, (vet ikkje kva den er på din cpu, men stort sett litt over kva intel anbefaler å holde seg under)

Men når du øker v-core så øker jo strømforbruket, dette gir jo logisk nok mer varme, så cpu bør ikkje komme over en gitt temperatur heller.

 

Så du kan teoretisk sett bare øke cpu multipiler til systemet blir ustabilt i prime(test prog) deretter øke v-core til det blir stabilt.. men hold deg innen de "grensene" eg beskrev over.

og når det er stabilt igjen, så kan du gjere det samme igjen og igjen.

 

En annen måte er å sette v-core til kva intel mener er max, og så stille opp cpu multi til det blir ustabilt og da sette den eit hakk eller to ned. Vil ikkje anbefale og gå rett på max anb v-core med en gang da du ikkje har gjort dette før, men kanskje en plass midt imellom stock og max anbefalte. sjekk temp, og vist den er god under prime så start overclock.

 

Vist det ikkje hjelper å gi cpu mer v-core så er det mulig det er NB som ikkje vil mer på gitt volt, da kan du teste å sette opp nb volt litt. (eit par hakk)

 

Har ikkje overclocket intel siden C2D, men overclocking har ikkje forandret seg mye, og siden du ikkje driver med konkuranse overclocking så er dette en grei måte å starte på, og heller ta ram senere, når du føler du har kontroll på cpu oc..

 

Det er fult mulig at andre er uenige med min metode å gå fram på. Det kan vere att noen ikkje mener de er for nybegynnere ol.

For de som er, så si ifra, man lærer jo så lenge man lever. Og vist eg har bommet totalt siden eg ikkje har overclocket denne socketen, så rett opp.

 

Men dette vil ivertfall hjelpe deg med basic's.

Men eg tar ikkje ansvar for kva noen gjere med denne informasjonen, overclocking er ikkje dirkete farlig for HW, men kan vere vist man gjere feil, samt overdriver.

 

Hugs pass på tempratur, ikkje overdriv med volt, uansett om det er cpu, ram eller nb mm.

All hw er forskjellig, uansett om to cpu'er har samme namn så clocker de ikkje like langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...