Gå til innhold

Rykte: Objektiv for speilløst Canon på vei?


Anbefalte innlegg

Bilde av Canon EF 40mm f/2.8 Pancake:

 

http://www.canonrumo...0-f2-8-pancake/

 

Hva skal man med den salamien på et speilrefleks? Vil se misfosteraktig ut - dessuten er det allerede nok av lette fastobjektiver til Canons speilreflekser og flere kommer.

 

Eller er Canon likevel noen luringer og først serverer et objektiv beregnet på deres kommende speilløse kamera, men lar oss tro at det er tenkt brukt på speilrefleks. I såfall må deres speilløse sak ha EF-mount, og da blir det lett å spekulere videre - også helt opp til ff..

 

Som nevnt - hva skal man ellers med et anoreksiaobjektiv fra Canon?

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at det virker litt søkt med et så lite objektiv på et "stort" dslr-hus. Samtidig etter en liten googling, så finner jeg at det faktisk er en del som liker ideen av et så lite objektiv på dslr.

 

Til såkalt "stretshooting" så finnes det de som bruker Voigtlander 40 mm, som er lite, og som faktisk ser vitsen med et slikt objektiv.

 

Men personlig så er jeg så "konservativ" at på en dslr vil jeg har et objektiv jeg kan "merke" er der, og på et lite speilløst så vil jeg KUN ha slike pancakes. Men det er nå meg det............

Lenke til kommentar

Kommer nok til å kjøpe denne om prisen på under 200 dollar stemmer. Hadde vært fint med litt mer lysstyrke, men 2.8 er til å leve med til den prisen. Utrolig lite glass i denne ser det ut til, så ikke rart prisen kan holdes nede.

Kan forresten ikke se at den har USM? Nedtur i så fall .

Lenke til kommentar

Om pannekaker er interessante? Bare å spørre Pentax-gjengen, og du får masser av nikking. :)

 

Og ja - det blir ny fatning til Canons kommende speilløse system - noe annet ville vært tåpelig - ellers får man ikke fordelene med kortere registeravstand.

 

En 40mm burde kunne være helt i sweet spot for EF-fatningen for å lage et bittelite objektiv ned utmerket ytelse til størrelsen. :)

 

Lenke til kommentar

Ser at både nye 18-135mm og 40mm får betegnelsen STM (Stepping Motor), dette skal være en lydløs og smooth fokusmotor, og dertil egnet for video, slik at en slipper motorstøy i opptaket. Utover det har jeg ikke funnet ut mye om STM. Er mulig denne teknologien ikke er basert på utrasoniske bølger som i USM, og at STM dermed finner sin plass som en slags "fattigmanns" USM i de rimeligere objektivene. Noen som har funnet ut mer om STM?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er det egentlig som bestemmer registeravstanden? Går det i det hele tatt ann å bruke EF objektiver på la oss si et kamera med kortere registeravstand. Bildesirkelen blir mindre med kortere avstand ja, men da gjør en bare sensoren mindre slik at dette kompenseres for.

 

Kan det tenkes at canons nye 40mm både kan brukes på speilrefleks med normal registeravstand og et speilløst system med kortere avstand? Eller strider dette mot alle naturens lover?

Lenke til kommentar

Nei, det vil gå fint det, med en adapter som holder objektivet på riktig avstand fra bildebrikken.

 

Dette er essensielt samme som at et mFT-kamera kan bruke et FT-objektiv med adapter. Registeravstanden er større på FT enn på mFT, men brikkestørrelsen er den samme. Skulle du gjort det omvendt, dvs bruke mFT-objektiv på et FT-kamera ville du måtte ha optikk i adapteren, og det ville gått ut over kvaliteten.

Lenke til kommentar

Ser at både nye 18-135mm og 40mm får betegnelsen STM (Stepping Motor), dette skal være en lydløs og smooth fokusmotor, og dertil egnet for video, slik at en slipper motorstøy i opptaket. Utover det har jeg ikke funnet ut mye om STM. Er mulig denne teknologien ikke er basert på utrasoniske bølger som i USM, og at STM dermed finner sin plass som en slags "fattigmanns" USM i de rimeligere objektivene. Noen som har funnet ut mer om STM?

 

Stepping-motor er en gammel og velkjent type elektromotor som er både presis, stillegående og relativt rask. Jeg aner ikke hvorfor den ikke har vært brukt noe særlig før nå, eller hvor rask den er i forhold til USM (og dermed hvorvidt det vil være riktig å kalle STM for fattigmanns-USM), men den imponerte oss med lydnivået i alle fall.

 

For øvrig ser det ut til at Panasonics nye objektiv for mFT (45-150 mm) også får stepping-motor.

Lenke til kommentar

Nei, det vil gå fint det, med en adapter som holder objektivet på riktig avstand fra bildebrikken.

 

Dette er essensielt samme som at et mFT-kamera kan bruke et FT-objektiv med adapter. Registeravstanden er større på FT enn på mFT, men brikkestørrelsen er den samme. Skulle du gjort det omvendt, dvs bruke mFT-objektiv på et FT-kamera ville du måtte ha optikk i adapteren, og det ville gått ut over kvaliteten.

 

Glem adapter, det er gammeldags. :) Det jeg mente var om dette gikk uten bruk av adapter?

Altså går det å lage et objektiv som er tilpasset to ulike registeravstander uten bruk av adapter?

 

Bruke samme objektiv(40mm STM) på 5D(FF) med stor registeravstand. Og så sette samme objektiv på et speilløst system med APS-C størrelse sensor(med kortere avstand til sensoren)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Glem adapter, det er gammeldags. Det jeg mente var om dette gikk uten bruk av adapter?

Altså går det å lage et objektiv som er tilpasset to ulike registeravstander uten bruk av adapter?

 

Det er omtrent som å spørre en person som er nærsynt om h*n kan se klart uten briller.

- Ja, men bare på korte avstander.

 

Okay, så det er altså ikke mulig.

Kunne jo tenke seg at de hadde funnet på noe lurt med den nye fokusmotoren.

Lenke til kommentar

Okay, så det er altså ikke mulig.

Kunne jo tenke seg at de hadde funnet på noe lurt med den nye fokusmotoren.

 

Vel, "brillen" er fremdeles på nesen.

Objektivet trenger vel egentlig bare å endre fokus og fokusskala for igjen å la kameraet se skarpt.

 

Det bør være mulig å lage et objektiv med to ulike fokusskalaer som kompenserer for ulike registeravstander.

- Et objektiv med en innebygget automatisk avstandsadapter som gjenkjenner kamera og registeravstand, og som selv flytter linsene og endrer fokusskala.

 

Men et slikt objektiv vil trolig være like stort som et vanlig EF-objektiv + adapter.

 

 

Eller ...

 

Dersom man kan endre formen på linsene og ikke bare avstanden til bildesensoren, vil det bla. også være mulig å fokusere skarpt med ulike registeravstander.

(Bioteknologi? Nanoteknologi? VæskeOptikk?)

 

Den dage det skjer, vil det ikke være en ny fokusmotor som får oppslagene i pressen.

 

 

.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Ved å putte på mellomringer øker man effektivt registeravstanden. Endrer man registeravstanden, så endrer man området objektivet fokuserer skarpt på. Med "vanlig" registeravstand fokuserer et objektiv kanskje fra 40cm og til uendelig hvis vi fokuserer fra hhv nærgrensen til maks.

Hvis vi øker registeravstanden ved å legge på mellomringer, så fokuserer ikke lenger objektivet mellom 40cm og uendelig når man fokuserer fra nærgrensen til maks, men kanskje heller på f.eks. 4cm på nærgrensen og 7cm på maks fokusavstand (eller "fokusert til uendelig", om du vil).

Hvis vi klarer å minske registeravstanden, ved å holde objektivet tett inntil et speilløst hus eller lignende, så vil fokusavstanden øke, så objektivet fokuserer skarpt fra f.eks. 2km til langt forbi uendelig hvis man fokuserer fra nærgrensen til maks, eller kanskje hele fokusområdet er forbi uendelig.

 

Derfor er det til vanlig bruk en stor fordel å bruke objektivets "riktige" registeravstand, for å få vettugt fokusområde. Og - sånne detaljer som at autofokus fungerer best mulig og sånt noe. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...