Gå til innhold

Test: Cooler Master Silencio 650


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg elsker "lillebroren" Silencio 550!

Det første jeg gjorde var å bytte ut viftene med 3x Sharkoon Silent Eagle 120. De lager veldig lite lyd og er veldig effektive. Faktisk de beste viftene hvis man sammenligner lydnivå/ effektivitet. I tillegg satte jeg inn Scythe Katana 3. Mitt GTX 680 ligger vanligvis på 37+ ved vanlig bruk og maksimum 50 grader ved spilling av Diablo III. Anbefalles!

 

Hvis man først vil ha et støydempet kabinett blir det tullete med en luke på toppen som lekker lyd, slik "storebroren" Silencio 650 gjør.

Lenke til kommentar

Jeg elsker "lillebroren" Silencio 550!Det første jeg gjorde var å bytte ut viftene med 3x Sharkoon Silent Eagle 120. De lager veldig lite lyd og er veldig effektive. Faktisk de beste viftene hvis man sammenligner lydnivå/ effektivitet. I tillegg satte jeg inn Scythe Katana 3. Mitt GTX 680 ligger vanligvis på 37+ ved vanlig bruk og maksimum 50 grader ved spilling av Diablo III. Anbefalles! Hvis man først vil ha et støydempet kabinett blir det tullete med en luke på toppen som lekker lyd, slik "storebroren" Silencio 650 gjør.

 

Har god erfaring med Silverstone Air Penetrator (140mm). Hvis 120mm varianten er like god, kan den sikkert brukes også :)

 

Sharkoon Silent Eagle 120 finner jeg kun i crappy butikker som Amentio o.l. når jeg søker på Prisjakt.no, ville aldri bestilt fra dem. Hvis noen har andre tips til gode silent vifter som fås kjøpt hos gode butikker som Dustin Home eller MPX/Komplett, si ifra!!

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Si gjerne ifra i kommentarfeltet dersom du vet om bedre løsninger på dette litt spesielle "problemet".

Det spesielle "problemet" løses enkelt ved hjelp av grub eller lilo. Det er ikke særlig problematisk å legge inn de to lasteprogrammene selv om man ikke benytter seg av linux/bsd-installasjoner. Da får man opp en praktisk boot-meny som kan settes opp til å kjøre standard oppsett etter x antall sekunder. Veldig praktisk for den som har flere installasjoner. Det fungerer på alt fra 1 til det antallet disker Biosen din kan sette oppstartbare.

Lenke til kommentar
Jeg elsker "lillebroren" Silencio 550!Det første jeg gjorde var å bytte ut viftene med 3x Sharkoon Silent Eagle 120. De lager veldig lite lyd og er veldig effektive. Faktisk de beste viftene hvis man sammenligner lydnivå/ effektivitet. I tillegg satte jeg inn Scythe Katana 3. Mitt GTX 680 ligger vanligvis på 37+ ved vanlig bruk og maksimum 50 grader ved spilling av Diablo III. Anbefalles! Hvis man først vil ha et støydempet kabinett blir det tullete med en luke på toppen som lekker lyd, slik "storebroren" Silencio 650 gjør.
Har god erfaring med Silverstone Air Penetrator (140mm). Hvis 120mm varianten er like god, kan den sikkert brukes også :)Sharkoon Silent Eagle 120 finner jeg kun i crappy butikker som Amentio o.l. når jeg søker på Prisjakt.no, ville aldri bestilt fra dem. Hvis noen har andre tips til gode silent vifter som fås kjøpt hos gode butikker som Dustin Home eller MPX/Komplett, si ifra!!

 

Jeg bestilte fra Multicom :) De har jeg bare god erfaring med.

Lenke til kommentar

Vannkjøling på både cpu og gpu = stille pc

 

Feil. Du må ha omtrent like mange vifter, og i tillegg får du mekanisk bråk fra pumpe. Uansett om du senker den i vann, integreren den i bay-res eller setter den på skumgummiføtter vil mekanisk støy forekomme.

 

Og prisen? 5-10 ganger dyrere enn vanlig luftkjøling (snakker altså ikke om "ferdigsett" til 3000kr, da dette sannsynligvis er ganske støyende).

 

For de som er interessert har jeg et så å si lydløst system i signaturen min, uten quasi-definert "lydløst" som HW.no operere med.

Endret av MDCCLXXVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vannkjøling på både cpu og gpu = stille pc
Feil. Du må ha omtrent like mange vifter, og i tillegg får du mekanisk bråk fra pumpe. Uansett om du senker den i vann, integreren den i bay-res eller setter den på skumgummiføtter vil mekanisk støy forekomme.Og prisen? 5-10 ganger dyrere enn vanlig luftkjøling (snakker altså ikke om "ferdigsett" til 3000kr, da dette sannsynligvis er ganske støyende).For de som er interessert har jeg et så å si lydløst system i signaturen min, uten quasi-definert "lydløst" som HW.no operere med.

 

Tull. Man klarer fint å lage en knusk stille maskin. Hørt om highflow radiatorer? Klegger du til noen Notctua 7dB. Og MCP 655 gjør i hvertfall mitt Fractal R3 helt stille. Greit nok. Det er langt i fra billig. Men dersom du liker å ha alt stille og rolig og fremdeles ha topnotch system så er det veien å gå.

 

MEN et godt oppsatt luftkjølings system er ikke så altfor vanskelig å lage heller. Men det krever en del research.

Lenke til kommentar
5-10 ganger dyrere enn vanlig luftkjøling

Med forbehold om at du ikke mener stock-kjøleren som følger med en boxed prosessor, så koster en kurant luftkjøler om dagen ca. 700 kr. Og for å ta utgangspunkt i utstyret ditt som du fremhever som spesielt stille; koster ikke den fancy DCUii-versjonen av skjermkortet ditt minst 300 kroner mer enn standardversjonen?

 

Da ligger vi på ca. 5000-10000 kr for tilsvarende vannkjølingsutstyr, i følge deg. Hvis du setter sammen vannkjøling innenfor dette budsjettet, får du ganske heftige saker (til langt mindre enn 10 høvdinger). Og når du senere oppgraderer hardware, kan du huske på at du slipper å kjøpe ny radiator, vifter, pumpe, vanntank. Seriøse produsenter av vannkjølingsutstyr lager dessuten også rimelige adaptere til vannblokkene sine slik at de kan brukes på fremtidige generasjoner av hovedkort.

 

La oss ikke glemme fordelen av å kunne plassere radiatoren slik at kjølig luft utenfra blir brukt framfor halvvarm luft fra innsiden av kabinettet.

En skikkelig radiator har dessuten langt større overflateareal enn alle luftkjøleribbene dine til sammen, og ventileres av 2-3 store, stillegående vifter.

Dagens pumper er dessuten veldig stillegående, jeg kan ikke høre min.

 

Du har kanskje ikke førstehånds erfaring med et godt vannkjølt system, men det er altså ikke så fælt som du vil ha det til. =)

Endret av atrax
Lenke til kommentar
Si gjerne ifra i kommentarfeltet dersom du vet om bedre løsninger på dette litt spesielle "problemet".
Det spesielle "problemet" løses enkelt ved hjelp av grub eller lilo. Det er ikke særlig problematisk å legge inn de to lasteprogrammene selv om man ikke benytter seg av linux/bsd-installasjoner. Da får man opp en praktisk boot-meny som kan settes opp til å kjøre standard oppsett etter x antall sekunder. Veldig praktisk for den som har flere installasjoner. Det fungerer på alt fra 1 til det antallet disker Biosen din kan sette oppstartbare.

 

Er operativsystemene installert på hver sin harddisk, når den andre disken er koblet fra, så vil gode gamle "F8" under oppstart være alt du trenger.

 

Alternativt vil du i et dual/tripleboot-system få opp OS-valgene.

 

Disse krever selvsagt at du sitter ved maskinen og følger med, men deres løsning krever uansett at man ved oppstart har bestemt seg for hvilket OS man skal inn på.

 

Litt utenom:

Jeg liker disse testene, men irriterer meg etterhvert grønn på at følgende avsnitt ikke settes i en egen "boks" eller legges til i "boksen" for "temperaturer.

 

"Først av alt er det helt sikkert mange som vil undre seg over hvordan idle-temperaturen på prosessoren kan være lavere enn romtemperaturen. Dette er ganske enkelt fordi temperatursensoren i prosessoren ikke er justert helt riktig, noe som er helt normalt. Men siden alle kabinetter blir testet med samme forutsetninger blir sammenlikningene i alle fall riktige."

 

Vi som leser disse testene jevnlig har fått dette med oss. For nye brukere, se egen faktaboks. Please, endre dette snarest...

 

Gjerne også egen faktaboks om Googles erfaring om HD-temperaturer...

 

PFT

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...