Gå til innhold

Fant noen gamle travere som det kanskje settes pris på


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Rotet litt rundt hjemme hos mor og far, og det viser seg (til min store overraskelse) at fatter'n har vært rett så kamerainteressert i sin tid. Dette er ikke noe jeg har stor kunnskap om, men etter iherdig googling har jeg kommet fram til følgende modellnavn og produksjonsår. Nå må gjerne noen arrestere meg dersom jeg er på bærtur.

 

Kodak No. 2A Brownie Model B 1916

Kodak No. 2 Folding Cartridge Hawk-Eye Model C 1926-1934

Zeiss Ikon Cocarette 1926-1929

Rolleiflex 3.5 F Model 3 1960-1964

post-23303-0-62303600-1338994310_thumb.jpg

 

Rolleiflex-en gjennom linsa (fra toppen)

post-23303-0-14963500-1338994315_thumb.jpg

 

Dere vet mer om dette enn meg og jeg tar imot all informasjon jeg kan få. Det våknet et sterkt ønske i meg om å få disse i stand/sjekket tilstanden på osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rolleiflexen er jo ein klassikar. Det var jo pressekamera nr. ein før SLR (Les: Nikon F) overtok. Ein oppnår gode prisar på bruktmaknaden i dag om dei er i god stand. Det finst forskjellige utgaver av dette, modellar med lysstyrke 2,8 (dette har 3,5) er nok meir ettertrakta. Kunne godt tenkt meg eit sånt!

 

"Kassen" til venstre vart så vidt eg veit masseprodusert og eit folkekamera. Enkelt og greit. Trur ein kan velge mellom to blendaropningar, ellers ingen innstillingar.

 

Dei to belgkameraene kjenner eg ikkje til, men det er jo kjende merker og sikkert kvalitet. Om dei ikkje er heilt spesielle har dei nok ein begrensa verdi, men flotte å sjå til, ja det er dei.

Endret av KnutW
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har en sånn brownie-boks, og det skal godt gjøres at den ikke fungerer. Konstruksjonen er såpass enkel at den er vanskelig å ødelegge ;)

 

Det er egentlig laget for 116-film, men du kan fint kjøre både 120 og 135 om du er kun bittelitt nevenyttig. Google it, finnes masse hjelp og tips der ute.

 

Det er spennende med slike gamle vidundere, men det koster litt for film og fremkalling i våre dager..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...