Gå til innhold

Speilreflekskamera i Forsvaret


Anbefalte innlegg

Passer det å ha med speilreflekskamera i førstegangstjenesten eller ved Hærens befalskole? Har et ganske stort hus (7d) og tung optikk og lurer på om noen som er eller har vært i Forsvaret har noen tanker rundt det. Er det mange anledninger man får brukt det? Hvor mye oppbevaringsplass har man? Kanskje best å bare kjøpe seg et lite kompaktkamerat (som tåler en støyt) som jeg kan ha med i lomma på øvelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville absolutt ikke hatt med et speilreflekskamera i førstegangstjenesten. De eneste som du ser løpe rundt med slik er de som jobber med å ta bilder til forsvarets hjemmeside og Facebook. Ofte i sammenheng med noe spesielle øvelser eller anledninger.

 

Det er nok av anledninger til å ta bilder, veldig lurt også hvis du har lyst til å lage dimmefilm, men jeg ville ikke risikert mitt eget speilreflekskamera på det. Skal du ha det med, ville jeg kjøpt en GODT polstret oppbevaringsveske, eller Pelicase.

Lenke til kommentar

Et lite og robust kompaktkamera er nok heller å anbefale, ja. Nå har jeg ikke vært i Forsvaret, men det er jo lett å forestille seg at et såpass stort og dyrt kamera bare vil føre til styr og knoting. Når du er på øvelse, og du er fult pakket opp med klær og utstyr, så vil det bare bli verre med et stort kamerahus, da du sikkert ikke har plass i sekken din.

I tillegg så vil du vel da oppleve regn, gjørme, og evt. snø, noe et slikt kamera ikke er særlig glad i.

Lenke til kommentar

1) I skapet ditt får du som regel en hylle til private saker. Med andre ord ville ikke brukt den plassen på et kamera.

 

2) Hvis du ikke har kamera i skapet (som du kan låse). Så må det ligge i en bag under sengen. Ville ikke ha lagt noe med verdi liggende der

 

3) På øvelser så har du enten med deg storsekk som er pakket ganske godt, eller en stridsekk som ikke har all verdens plass. Så ville ikke ha brukt opp plassen på et stort kamera. Og jeg ville heller ikke hatt noe som kan knuse i en sekk på øvelse.

 

4) Sjansen for at du får brukt kameraet ditt veldig mye, er vel nokså liten. Spesielt på øvelser. Hvis du skal ha beret løp eller annet type løp. Og vil ha befalet til å ta bilder, så er det smarteste å ha et lite kamera som de bare kan ha i lommen. De vil ikke dra rundt på et stort kamera bare for din skyld.

 

Velg kompakt kamera. Bildene du skal ta er for minnet sin skyld, og ikke kvaliteten.

Lenke til kommentar

Avtjener per tid førstegangstjeneste i 2.bataljon, og kan si hvordan speilrefleks vill passet her:

Over hodet ikke. Du har mer enn nok av kit/utstyr i rekrutten spesielt, men og senere, og da er et speilrefleks bare i veien. Sårbart for støt/slag/fukt/skit er det og, kjipt om det blir defekt.

 

Vil heller anbefale GoPro2, lite hjelmkamera. Har det selv og fungerer utmerket all slags tjæneste.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg et slagfast og vanntett kompaktkamera på den tiden... passet utmerket i en eller annen lomme, og som regel med. Akkurat passe i min mening. Å drasse med en 7D + optikk kommer raskt på rundt kiloet ++ Du vil nok ha nok med alt du skal drasse med i utgangspunktet. Evt vent med å ta det med til etter første perm eller noe slik, sånn at du vet hvordan du får det..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Plass i skap og sånn er en utfordring som det har blitt nevnt, men om du får plass og finner en bra løsning ifht å få plass i/på sekk eller stridsvest, så ville jeg bare kjørt på jeg. Jeg ville kanskje prøvd å holde meg til 1, maks 2 objektiver riktignok, men hvis du er glad i å fotografere og kan bruke kameraet, så kommer du ikke til å bli fornøyd med det du får fra et kompaktkamera.. Speilreflekser tåler en god del juling, så bruk det, sier nå jeg! og skal du først bære et par titalls kilo, så gjør det ikke så stor forskjell med 1-2kg ekstra pga kamera -det er det verdt.

 

Jeg fikk fotodilla pga f.g.tjenesten min på russergrensa -der fikk vi Canon G9-kameraer som en del av lagsutstyret -de ble mye brukt for å si det sånn, men når jeg ser tilbake på bildene nå så plager det meg at jeg verken hadde speilrefleks eller den fotokunnskapen jeg har nå, den gangen. Slike bilder blir minner for livet -da vil man helst unngå dårlige kompromisser. Skulle jeg tjenestegjort på grensa igjen hadde jeg LETT ordna så jeg kunne gått med kameraet lett tilgjengelig utapå sekken. I tilfelle regn/snø kunne man kanskje brukt bag'en til gassmaska til å ha kameraet i hvis den er stor nok -gassmaska brukte vi jo bare 2-3 ganger på starten av rekrutten...

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke tatt med noe som ikke var vanntett ut i felt hos Hærens befalsskole.

Det er en forskjell på å være i russergrensa å relativt stor kontroll på hverdagen og en befalsskole der man i værste fall plutselig er på øvelse uten mulighet til å legge igjen kameraet noen sted.

 

Tipper befalet blir fornøyd den dagen dere plutselig møter CS-gass i felt og du drar frem ett spilreflekskamera..

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke tatt med noe som ikke var vanntett ut i felt hos Hærens befalsskole.

Det er en forskjell på å være i russergrensa å relativt stor kontroll på hverdagen og en befalsskole der man i værste fall plutselig er på øvelse uten mulighet til å legge igjen kameraet noen sted.

 

Tipper befalet blir fornøyd den dagen dere plutselig møter CS-gass i felt og du drar frem ett spilreflekskamera..

Selvsagt kommer det helt an på tjenesten man utfører -er ikke alt vi gjorde på gsv som jeg ville tatt med kamera på heller akkurat, men det er litt sånn man må vurdere der og da..

Det med gassmaske-bag'en var forøvrig bare et eksempel på at man kan bruke ting som man vet at uansett bare ligger i skapet uten å bli brukt. Sånn hvis man vil ha noe som er litt mer kamuflert enn den jevne fotobag.. Evt. så kan man kjøpe tilsvarende brukt..

 

Btw, det nye 40mm pancake-objektivet til Canon kan jo være perfekt i sammenhenger som dette -stort mer kompakt får man det ikke med en speilrefleks..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har hatt med meg mitt 500D gjennom hele førstegangstjenesten. På feltuka i rekrutten var det med, og jeg er overrasket over hva det tålte. Jeg la det i topplokket på sekken en kveld med presenning over, og morgenen etter hadde en mindre oppegående på laget glemt å legge på presenningen over sekkene. Kameraet var klissvåt av regnværet, men etter å ha stått en dag uten objektiv fungerte det helt fint. Faktisk. Resten av tjenesten har det også overlevd mye. Nå har jeg tjenestegjort på båt, men både det å falle ned på dørken i høy sjø, være med ut i pøsregn og salt i lettbåten har gått fint.

 

7D er et mer kostbartkamera, for all del, men jeg tenkte som så at det var verdt det. Jeg har fått så mange utrolig gode bilder som et kompaktkamera ikke kunne gitt. Og det at jeg hadde med meg kameraet gjorde at befalet ofte ga meg i oppgave å ta bilder under øvelser og diverse. En fin avveksling fra vanlig tjeneste :)

Lenke til kommentar

Det er altid plass i skapet, ellers er det jo mulig å lage "hemmelige rom" bak militære plagg.

 

Når det kommer til fgt hadde jeg altid med kamera på øvelse, dog et kompaktkamera, eneste unntaket var vel mestringsøvelsen.

 

Jeg ville nok sagt, har du speilrefleks, ta det gjerne med deg, men et kompaktkamera er nok pri 1.

Kompaktkamera kan man altid ha på kropp, og tåler gjærne mye mer. Og om det går i stykker så er det "bare" noen tusenlapper.

 

Jeg vil nå si jeg fikk ganske mange bra bilder selv med kompaktkamera.

Er også mye kjappare og dra opp, så da gidder man i større grad å ta bilde.

Lenke til kommentar

Gjelder det også rekruttskolen?

 

Sitat fra infobrevet:

 

"Alt privat utstyr oppbevares på eget ansvar. Det er svært begrensede muligheter for

oppbevaring av privat utstyr. Vent til du er kommet i orden og bedre kjent før du eventuelt tar

med utstyr. Husk at velferden låner ut materiell til bruk i fritiden."

Lenke til kommentar

Det blir nok til at jeg tar det med, sammen med 2 objektiver :) Var det greit ift. skapplass til kameraet?

 

Du vil ikkje få til å oppbevare eit kamera og to objektiver på ein godkjent plass. Du får lov til å bruke ei hylle som er montert bak skapdøra i skapet ditt til private ting. Denne hylla måler vell ein ca 20 x 10 cm, mest sannsynlig noke mindre enn dette. Denne hylla må du også bruke til lommebok, mobiltelefon, klokke, osv.

Det største problemet med å ha kameraet der er nok ikkje størrelsen, men heller det at kammeraet er i konstant fare for å ned frå hylla kvar gong du åpner skapet pga høgt tyngdepunkt i forhold til høgda på kantene i skapet.

 

Du kan som Evelen seier sattse på å lage eit "hemmelig rom" heilt bakerst i skapet, men dette er svært lite populært dersom det blir oppdaga. Skapet blir innspisert av og til, men befalet kontrollerer vanligvis berre bak plagga ved stikkontroller.

 

 

Eg vil på det sterkaste råde deg til å kun ha med eit svært lite kompaktkamera til å begynde med. Du kan heller hente med deg eit skikkelig kamera tilbake etter fyrste heimreise dersom det viser seg at du har oppbevaringsplass og annledning til å bruke det.

 

Forholda stabiliserer seg etterkvart når du er ferdig med grunnopplæringa. Då vil du også sleppe unna med litt fleire utskeielser.

Lenke til kommentar

Gjelder det også rekruttskolen?

 

Sitat fra infobrevet:

 

"Alt privat utstyr oppbevares på eget ansvar. Det er svært begrensede muligheter for

oppbevaring av privat utstyr. Vent til du er kommet i orden og bedre kjent før du eventuelt tar

med utstyr. Husk at velferden låner ut materiell til bruk i fritiden."

yepp

Her er forresten et standard militært skap:

763897-12-1308572870006.jpg

Hylla oppe til høyre er vanlig å bruke til sivileffekter

 

Skapene er ganske dype, men ikke særlig brede, du kan enkelt skjule ting bak sokkene/T-skjortene. Dette er plass som ikke blir brukt uansett, (annet en å slenge annet militært utstyr du ikke bruker der).

 

Det er vel også et godt tips i samme slengen, alt dilldallet du ikke trenger slenger du bare bak "fasaden"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...