Gå til innhold

Tilbakeblikk: Wolfenstein 3D (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan si at Wolfenstein 3D revolusjonerte spillverdenen ved å være det første spillet som kombinerte den tilgjengelige og direkte spillmekanikken man finner i tidlige, populære arkadespill som Space Invaders og dets like med rollespillenes involverende, «realistiske» tredimensjonale omgivelser for således å skape noe helt nytt.

 

Man skulle kanskje tro det, men Ultima Underworld var tidligere ute enn Wolfenstein 3D, og hadde i tillegg en enda mer avansert grafikkmotor, samt mye mer avansert gameplay. Hadde det ikke vært for nazistene og volden hadde ingen brydd seg om å skrive om "nummer 2" hele tiden. Tror jeg aldri har sett en artikkel om Ultima Underworld, og det det spillet gjorde. Det er alltid bare Wolfenstein, Wolfenstein, Wolfenstein.

 

It was released before and featured significantly more complex technology and gameplay than the exceedingly popular Wolfenstein 3d by id Software, but had higher system requirements. Id Software programmer John Carmack has himself said that the engine used for Wolfenstein 3D was inspired by a technology demo of the first Ultima Underworld game.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Skal ikke si så mye om spillet, har det på Steam og husker godt når jeg var hos venner og spilte det der. Det jeg derimot har lyst til å si noe om er at dette er et herlig skrevet tilbakeblikk!

 

Morsomt språk, informativt og interessant nettopp fordi det er et spill jeg har minner fra, men ikke visste hva var før mange år etterpå.

Lenke til kommentar

En haug med timer i både Catacomb Abyss og Wolfenstein.

Brukte dog de fleste av timene på å lage/spille nye brett, og ikke minst lage de størst mulig med minnebegrensingene hengende over som et vondt mareritt hver gang det skulle testes.

Desverre er det jo over med tiden da det var mulig å endre nesten alt i spillene. Nå skal man jo betale for hver minste lille ting.

Lenke til kommentar

Herlig tilbakeblikk! Wolfenstein 3D er en av mine ubestritte favoritter fra barndommen, og jeg vil faktisk påstå at det til dags dato fremdeles er en av de beste spillene jeg har spilt ("nostalgiskylapper" spiller vel inn her, men jeg gir blaffen :p).

 

Har svært gode minner fra da jeg og min eldre fetter spilte dette igjen og igjen og byttet på hvem som beseiret de ulike nivåene. Vi prøve faktisk å runde spillet sammen, ved at én fokuserte på å spille, mens den andre stod klar over tastaturet, fingrene plassert klar til å taste inn "MLI" koden. Rett og slett kjempemorsomt!

Lenke til kommentar
Tror jeg aldri har sett en artikkel om Ultima Underworld, og det det spillet gjorde. Det er alltid bare Wolfenstein, Wolfenstein, Wolfenstein.

 

Jeg tror de aller fleste som hadde gleden av å utforske pc'er allerede før 90-tallet brukte mer tid på å utforske Ultimas underverden enn å springe rundt i castle Wolfenstein. For min del skilte Wolfenstein 3D seg ut hovedsakelig med at man ønsket å unngå at ens foreldre så hva man spilte, og at spillet ble lagt til side den dagen fugler kvitret om juksekodene - selvsagt først etter å ha rundet det ved hjelp av dem.

Lenke til kommentar
Tror jeg aldri har sett en artikkel om Ultima Underworld, og det det spillet gjorde. Det er alltid bare Wolfenstein, Wolfenstein, Wolfenstein.
Jeg tror de aller fleste som hadde gleden av å utforske pc'er allerede før 90-tallet brukte mer tid på å utforske Ultimas underverden enn å springe rundt i castle Wolfenstein. For min del skilte Wolfenstein 3D seg ut hovedsakelig med at man ønsket å unngå at ens foreldre så hva man spilte, og at spillet ble lagt til side den dagen fugler kvitret om juksekodene - selvsagt først etter å ha rundet det ved hjelp av dem.

Problemet med UU var maskinkravene når det ble lansert. Kunne ikke kjøres på en standard student pc, samt at det var et smalere spill.

Wolfenstein var spillet alle spilte.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at Wolfenstein er et veldig bra spill for sin tid, og må si meg enig med radiohodet. Spilltypen trengte å raffineres mer med Doom, før det ble perfeksjonert med Quake.Wolfenstein er kanskje grunnlaget for Id i sjangeren, men det er for grovt og ensformig til å betraktes som en klasiker.

 

Uansett er det kult med slike artikler, så håper dette ikke blir siste gang.

Håper vi kanskje kan lese om Descent i en slik artikkel en gang i fremtiden, et spill som aldri har fått den heder og ære det har fortjent ... *hint* ;)

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Ja, det var vel Wolfenstein som la grunnlaget for det som senere skulle bli starten på "Doom" serien. Har mange gode minner fra den tiden, ganske enkelt fordi det den gang var noe nyskapende. Selv har jeg aldi spilt Ultima Underworld, så der kan jeg ikke uttale meg. Men flott artikkel.

Lenke til kommentar

Minnene flommer tilbake.Elsker disse tilbakeblikkene. Tar dere i mot forslag til spill dere skal lage slike artikler om?

 

Send gjerne forslag til [email protected]! Men husk at de beste tilbakeblikkene er de hvor skribenten selv har sterke minner fra spillet, og har et personlig ønske om å fortelle en historie til leseren. Det er derfor ikke sikkert det blir saker ut av alle forslagene, samtidig er garantert mange tips som vekker minner om gode eller unike opplevelser hos redaksjonsmedlemmene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
"Spillet var ment å være en avansert nytolkning av Atari II-tittelen Castle Wolfenstein fra 1983". Atari II?? Nei, Castle Wolfenstein var nok et Apple II spill, forøvrig ganske så forut for sin tid nesten 10 år før Wolfenstein 3D så dagens lys.

 

Det er riktig, men hva gjør det forut for sin tid? Det var riktignok tidlig ute med stealth-baserte mekanismer, men det blir jo ikke foruts for sin tid bare fordi Wolf3D som fungerer på en totalt annerledes måte kom ut endel senere.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...