Gå til innhold

Ble jeg tatt i fotoboks? Så grønt blink..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler forsatt på at du vil få noen bot.

Om du kjørte i en fart der speedometeret viste f.eks 74, så vil det bli trukket fra to sikkerhetsmarginer.

1: Speedometeret viser normalt mer enn reel hastighet.

2: Fotoboksen trekker fra en egen margin.

Men i verste fall, så er jo en bot på vei.

Og om det skulle komme noe i posten, og de tilbyr forenklet forelegg,

da vil jeg sterkt anbefale deg å godta den.

 

Teste den? Hvordan?

Full fart :tease:

Lenke til kommentar

@Diskutant

Det er ofte jeg oppdager et lite grønt lys når jeg kjører forbi fotobokser, vanskelig å se, og trolig linsen som reflekterer litt av lyset fra lyktene.

 

Folk får bot for en KM over fartsgrensen noen ganger så du kan ikke si kanskje eller ikke bot pga det. En kompis av meg fikk for hele 4 KM! Når de hadde trukket vekk de to KM XD

Nei, folk får ikke bot for 1 km over fartsgrensen.

 

Speedometeret viser alltid for høy hastighet. Gamle japanske biler kan gi en feilmargin på 7-9%, mens nyere BMW, Mercedes og Audi ligger på rundt 4-5%. Speedometeret viser alltid for mye, dette er en sikkerhetsmargin fra produsenten, for å kunne oppfylle kravene til speedometeret. Rulleomkrets og dekkdimensjoner spiller inn. Det at man bremser ned ved en fotoboks, og deretter sjekker speedometeret vil gi en dårlig indikator på den aktuelle hastigheten da den ikke vil være nøyaktig uansett.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd mindre blink i fotobokser, blant annet første boks i nordgående løp i Fløyfjellstunnelen i Bergen. Det er mulig det har vært innbilning, men jeg føler jeg har opplevd det flere ganger. Har også sett samme boks utløses flere ganger, da den avgir en ganske intens, rød flash. Rød flash er egnet i fotobokser da rødt lys ikke blender, til forskjell fra f.eks. grønt lys.

Lenke til kommentar

Rødt lys blender kanskje ikke så mye. Men man skvetter godt om man kjører en i en regnfull mørk kveld, og plutselig blinker det kraftig rødt foran seg.

For lenge siden leste jeg en artikkel fra England eller noe, der de tok opp trafikkfarene med fotoboks.

Og egentlig lite har skjedd etter den tid, i Norge ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Jeg la også merke til et grønt blink i en av fotoboksene syd for Otta nylig.

 

Det var i den øverste åpningen og var ikke et lys, mer som om lukkeren åpnet seg, og det var grønn farge

som viste seg.

 

Er det noen som kan bekrefte hva dette betyr?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...