Gå til innhold

Googles nye bærbare er kjappere


Anbefalte innlegg

Når du får en fullverdig Windows-PC til samme prisen, hvorfor vil du da velge en Chromebook som er såpass begrenset? Eneste grunnen jeg kan se er om en ikke liker Microsoft/Windows og kjøper den for som en "Ubuntbook".
Når du kan få en fullverdig Linux PC gratis, hvorfor velge Windows eller en Mac som er såpass begrenset? Noen ganger trenger man ikke den kunne bruke Haskell, OpenStack eller bli sur på at SELinux var skrevet av en gjeng med drittsekker. Man vil bare se på søte katter på YouTube, sove PCen og håpe at kattene enda er der når man kommer tilbake uten at man må sumle rundt med ting eller at det ikke funker.

 

Jeg har faktisk ganske lyst på en. Men det er en annen laptop jeg har mer lyst på, og den er også "ultraprotable", så jeg trenger liksom ikke to laptopper for samme niche..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kan få en fullverdig Linux PC gratis, hvorfor velge Windows eller en Mac som er såpass begrenset? Noen ganger trenger man ikke den kunne bruke Haskell, OpenStack eller bli sur på at SELinux var skrevet av en gjeng med drittsekker. Man vil bare se på søte katter på YouTube, sove PCen og håpe at kattene enda er der når man kommer tilbake uten at man må sumle rundt med ting eller at det ikke funker.

 

Jeg har faktisk ganske lyst på en. Men det er en annen laptop jeg har mer lyst på, og den er også "ultraprotable", så jeg trenger liksom ikke to laptopper for samme niche..

 

Hvor er det du kan få en fullvedig Linux PC gratis da? Noen ganger er det nok slik ja, men hvorfor kjøpe en PC du bare kan bruke "noen ganger"? Om det er det som er bruksområdet så kan man like gjerne kjøpe en tablet kan man ikke det da?

Lenke til kommentar

Ikke alle trenger å bruke avanserte funksjoner. De to mulige målgruppene er min, hvor vi alt har PCer med *nixer installert for ordentlig arbeid og vil ha noe lett for surfing. Den andre er de som aldri vil trenge å bruke en CLI applikasjon i hele sitt liv. Typen som vil ha null klager om et år eller to når Apple ikke lar deg installere software fra utenfor App Store. Om noen ikke trenger en slik laptop og klarer seg med et nettbrett er helt mulig. Jeg føler likevel det er en PC-type jeg har bruk for, selv om jeg alt har nettbrett i to forskjellige størrelser.

 

Alle som i dag bruker Windows eller Mac laptoper (Og ikke trenger spill/PS på den) til casual bruk kunne da lett flyttet over.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at disse får virus, er usikrere 2 uker i måneden, koster 1000kr ekstra, har masse menyer og ting, bruker mye strøm og blir varme, etc etc. Dessuten så er nettleseren til Windows ikke den beste om du skal bruke hele PCen rundt den. Og--- nei, jeg tror folk som ikke trenger mer enn en nettleser ikke trenger mer enn en nettleser. Det er jo hele premisset ^o) Jeg tror du rett og slett faller mellom de to sidene av databruker-spekteret som har lyst på en lett å bruke laptop.

Lenke til kommentar

Virus er strengt tatt ikke ett nevneverdig problem i dag. Ei heller koster de 1000kr ekstra, menyene blir enklere med Windows 8, og man trenger ikke gjøre noe med mindre man ønsker det. Strømbruk og varme blir også kraftig forbedre med Windows 8.

 

Personlig ville jeg anbefalt en Windows 8 ARM-laptop for en forbruker som vurderer disse maskinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig veldig mange bruker enda admin brukere i Windows til å gjøre munndane ting. Virus er enda et problem, og særlig på de dagene som ikke er den andre Tirsdagen i måneden. Vet ikke helt hvor mye en Windows OEM koster. Sikkert ikke på langt nær 1000, der har du rett. Men det koster jo likevel litt. At Windows har fått delvis ARM-støtte, og at strøm bruken dens er forbedret stemmer jo, men det er likevel ikke på samme nivå som Linux som Chromeium OS er bygget på. Dessuten overså du jo de andre punktene.

 

At du ville anbefalt Windows er da ikke så interessant, men gjerne fortell hvorfor du ville anbefale en som vil ha noe som følger følgene kriterier å heller kjøpe Windows.

 

*Lett å bruke

*Raskt, og vil alltid være raskt

*Sikkert

*Kunne nå filer fra overalt

*At man kommer på nett så straks man åpner den

Lenke til kommentar

Anngående batteritid så er ikke 6 timer noe som får Windowsmaskiner til å løpe å gjemme seg.

 

Lett å bruke

 

- Windows 8 er veldig lett å bruke, faktisk så lett at folk klager over at det er blitt dummet ned for mye. Man har en appstore for å installere programmer, og om det skulle oppstå problemer så kan man ved få tastetrykk "resette" maskinen til å være slik den var når den kom.

 

Raskt, og vil alltid være raskt

 

- Vil påstå at de problemene man hadde i XP med dårligere ytelse over tid er borte allerede i Windows 7. I Windows 8 har de fortsatt arbeidet de startet med i Windows 7, ytelsesforbedringene ser man allerede når man starter opp maskinen.

 

 

Sikkert

 

- Kommer med både antimalware og antivirus ferdig installert. Windows har heller ikke de samme sikkerhetsproblemene som de en gang hadde. Linux er selfølgelig bedre med sin "usårlighet", men om man bruker ARM-versjonen av Windows vil jeg påstå at man er i så å si samme situasjon der siden alt man får installert er apps fra appstoren.

 

Kunne nå filer fra overalt

 

- Ikke noe problem i det hele tatt, med Skydrive kan du ha allt i nettskyen, og i tillegg kan du ha til gang til alle maskinene som er knyttet opp mot din Live-ID. Du kan m.a.o. sitte med din laptop i syden og hente ut filer fra desktopen hjemme.

 

Hvor dan er det foresten med ting som å overføre bilder fra kamera til en ChromeOS-PC?

 

At man kommer på nett så straks man åpner den

 

- Neimen ikke langt ifra, superrask boottid på få sekunder og så har man linken til browseren rett forran seg.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

At man kommer på nett så straks man åpner den- Neimen ikke langt ifra, superrask boottid på få sekunder og så har man linken til browseren rett forran seg.

 

For å ikke glemme ~11 ganger raskere enn Win7 til å komme seg på nett igjen etter man gjenopptar sesjonen fra hvilemodus. Faktisk mulig at Win8 er til og med en god del kjappere enn ChromeOS på det området.

 

At du ville anbefalt Windows er da ikke så interessant, men gjerne fortell hvorfor du ville anbefale en som vil ha noe som følger følgene kriterier å heller kjøpe Windows.

 

Av den enkle grunn at ChromeOS er et subsett av Windows. Win8 oppfyller de kravene og mye mere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dere som irriterer dere over OS'et, shy?

 

Du kan redigere skrivefeil etter at du har postet innlegget, altså. Bare trykk "rediger" nederst i innlegget ditt.

 

Vel, still deg selv spørsmålet: Hva kan Chrome OS tilby som ingen andre matcher eller overgår?

 

Tror de fleste pc'er overgår Chromebook, så man kan jo bare kjøpe noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...