Gå til innhold

DayZ diskusjonstråd - Teknisk diskusjon i egen tråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk takk, det hjalp litt, men det var fortsatt relativt blurry.

 

Det finnes vel ikke tilfeldigvis en guide for nybegynnere? Etter å ha dødd tre ganger på rad relativt fort tror jeg at jeg kunne hatt bruk for det...

 

Paster denne fra guildforumet vårt:

 

Tips & triks inni spillet:

Før du spawner

Mens du venter på loading-skjermen la synet ditt vandre ned i høyrehjørnet av skjermen. Rett etter du spawner får du vite din lokasjon (dette skjer hver gang du logger inn). Den øverste linjen er irrelevant, det er Chernorus aka kartet vi spiller på. Den midterste linja er det viktige, det er din current location.

 

Default key-binds

C, X, Z er henholdsvis binds for stå oppreist, crouche og prone

Q og E er lean, dette forandres til roll når du ligger prone.

F er cycling mellom pistol, rifle, flares, firing modes osv (du ser det oppe i høyre hjørnet av skjermen)

G er 'gear' og loot

R er reload

Numpad enter gjør at du får 3rd person (hvis serveren tillater det)

V er for å hoppe over gjerder, obstacles

Musehjulet kan brukes for å scrolle over actions du kan gjøre (klatre i stiger, åpne dører osv) ved så å trykke på venstre museknapp. Du ser listen over ting du kan gjøre på venstresiden av skjermen

 

Loot & Inventory management

G åpner 'gear' aka inventory (denne knappen brukes også til å loote). Det vinduet du ser på denne skjermen er alt utstyret du har på kroppen din. Nederst ved siden av pistolen er ammo til pistol og bandasjer (disse må enten ligge her eller i selve ryggsekken, jeg kommer tilbake til dette).

 

I vinduet over har du primary våpen; dette kan være assault rifle, hagle osv. I feltet ved siden av kan du ha ammo til main våpen og diverse items som pain killers, morphine, drikke & mat osv.

 

Til venstre har du en liste med alle items på kroppen din (items i backpack vises ikke før du åpner den).

Looting fungerer slik at hvis du trykker G på en zombie/survivor du akkurat har drept eller noe som bare ligger på bakken åpnes gear-skjermen så får du en liste med items på venstre side.

 

Det er 2 kolonner på denne loot-listen. Items til høyre er dine items og venstre er items på bakken/kroppen du looter. Disse kan flyttes over ved å enten trykke på de små pilene eller 'take' knappen.

 

Ryggsekken kan åpnes enten inne i gear-menyen uten at du looter noe eller når du faktisk står å looter. Denne fungerer i samme prinsipp som en container (dvs du flytter ting fra kroppen din og over i ryggsekken).

 

Man kan også loote og interacte generellt ved å rulle musehjulet & trykke på venstre museknapp (dette gjelder klatre i stiger osv)

 

Ingame settings for å forbedre fps og minske blurryness

dayzsettings.jpg

Lenke til kommentar

Takk takk, det hjalp litt, men det var fortsatt relativt blurry.

 

Det finnes vel ikke tilfeldigvis en guide for nybegynnere? Etter å ha dødd tre ganger på rad relativt fort tror jeg at jeg kunne hatt bruk for det...

 

Sett video texture på high eller very high i tillegg til å ha full oppløsning som skjermen klarer på både vanlig og 3d res.

 

Ang overlevelse er det bare å youtubere litt :)

 

Men for å få deg litt på vei så MÅ du bruke dette kartet:

 

http://avidblur.com/...2/nolegend.html

 

Zoom inn på kysten i bunnen slik at du kan se BÅDE chernogorsk og elektrozavodsk men ikke så mye mer. Da har du oversikt over mesteparten av plassene der du spawner i tillegg til at det er ganske detaljert så langt zoomet inn.

 

1. Finn ut hvor du er på kartet

2. Løp til enten Power Station rett med Elektrozavodsk eller til en av warehousene i Chernogorsk så finner du muligens et våpen og noe mat og noen bandasjer.

3. Kom deg i dekning og begynn å studere områdene og lær deg kartet og hvor ting ligger i både elektro og cherno. Gjerne gjør dette mens du ligger litt høyt oppe på et fjell eller noe i nærheten av en av byene så du kan få skikkelig oversikt.

 

Elektro syntes jeg er best å manøvrere i og det er mange hus der samt en butikk, en brannstasjon, et sykehus og et kraftverk man kan finne mye bra loot i. Når du så har brukt en del tid på å stashe deg skikkelig opp med gear kan du begynne å bevege deg ut i skogen mot nord for å komme til militære baser slik at du kan få tak i skikkelig vilt utstyr, samt biler osv. Husk at når du skal reise så langt trenger du mye mat og vann med deg samt mye ammo og et ok våpen i tilfelle du alene må kjempe mot store gjenger zombier langs ruten din.

 

Håper dette var til hjelp :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

1: Jeg har nettop startet men etter et veldig(!) vellykket raid i gjennom Elektro har jeg:

øks, fyrstikker, kompass, en einfeld rifle med ammo og en revolver med ammo + mat og drikke.

 

Har såvidt gått ut av elektro og er på vei nordover og lurer på om noen har lyst til å spille sammen.

Kontakt for skype/info.

 

2: Hvert 20-30 sekund får jeg en 2-3sec fryst kamera, det stopper helt opp og fortsetter like fint etterpå.

Noen som vet hva grunnen kan være? Det fikk meg drept flere ganger på dag 1.

Kammeraten min hadde akkurat samme problem, og det tok endel prøving og feiling til før vi fiksa det. For det aller første, forsikre deg om at du har startet både ArmA II og ArmA II: Operation Arrowhead minst èn gang hver. Dette fordi det er noen filer og komprimerte mapper som først skapes når du kjører disse spillene.

 

1) Videre - kjører du Day Z gjennom Six Updater/Six Launcher? Det er en fin og enkel programvare, men det er tungt, ustabilt og dårlig optimalisert, og det er trolig der problemet ligger. Løsningen er å kjøre det gjennom Steam isteden. Da får du ikke server browseren fra Six Updater, men du kan bruke ingame server browseren isteden. Uansett, legg til i Steam. Det vil både lette lasten på prosessoren og minne ditt, samtidig som det sikrer at Day-Z starter fra riktig lokasjon. Guide til det finner du her.

 

2) I tillegg er ArmA-serien veldig maskinvareintensiv, og i tillegg dårlig optimalisert for flerkjerneprosessorer. En mulig løsning på et sånt problem kan være å kun la spillet bruke èn kjerne. Når du har startet Day Z, trykk Ctrl+Alt+Delete og velg Oppgavebehandling. Gå til prosesser, finn ArmA/DayZ-prosessen, og høyreklikk. "Set Affinity". Hak bort "All Processors", og velg èn. Hvilken er ikke så viktig.

 

3) Noen har også hevdet at å bruke GameBooster har løst problemet deres - det er uansett et program jeg anbefaler, om det skulle løse problemet eller ikke. Vi overklokket også prosessoren hans fra 2.6 til 3.2, men jeg tviler på at det var der problemet lå.

 

Forsøker du alle disse løsningene føler jeg meg trygg på at problemet ditt blir borte. Grunnen til WoT er at vi forsøkte alle disse løsningene før vi launchet spillet, så jeg kan ikke pinpointe akkurat hva som løste det. Lykke til!

 

Bruker six updater ja, skal prøve uten nå og se om det funker bedre.

 

EDIT: Det hjalp mye, takk for hjelpa.

Endret av Phyrexian
Lenke til kommentar

Hei, sikkert et skudd i blinde.

Men er det noen som kunne tenkt seg og hjelpe meg?

 

Jeg ligger nå ved den svære antenna på Green Mountain, litt nord øst for Zelenogorsk, der ligger jeg med litt i underkant av 3000blod, og har ikke painkillers eller morfin.

 

Veit ikke helt hvordan jeg skal klare meg, men hvis noen hadde vært så snille og hjulpet meg hadde jeg blitt meget glad:)

 

Hvis da, så send meg et pm så skal du få skypen min.

 

Mvh

 

Beltzebub

Lenke til kommentar

Hei, sikkert et skudd i blinde.

Men er det noen som kunne tenkt seg og hjelpe meg?

 

Jeg ligger nå ved den svære antenna på Green Mountain, litt nord øst for Zelenogorsk, der ligger jeg med litt i underkant av 3000blod, og har ikke painkillers eller morfin.

 

Veit ikke helt hvordan jeg skal klare meg, men hvis noen hadde vært så snille og hjulpet meg hadde jeg blitt meget glad:)

 

Hvis da, så send meg et pm så skal du få skypen min.

 

Mvh

 

Beltzebub

 

For å hjelpe deg, trenger dem vel servernavn?

Lenke til kommentar

Hei, sikkert et skudd i blinde.

Men er det noen som kunne tenkt seg og hjelpe meg?

 

Jeg ligger nå ved den svære antenna på Green Mountain, litt nord øst for Zelenogorsk, der ligger jeg med litt i underkant av 3000blod, og har ikke painkillers eller morfin.

 

Veit ikke helt hvordan jeg skal klare meg, men hvis noen hadde vært så snille og hjulpet meg hadde jeg blitt meget glad:)

 

Hvis da, så send meg et pm så skal du få skypen min.

 

Mvh

 

Beltzebub

 

For å hjelpe deg, trenger dem vel servernavn?

Og derfor skype, eller noe.

Er ikke altid plass på norway 1-5, så tenkte det var kanskje var mulig å avtale det på skype.

Men hvis det funker bedre og bare si en server, kan jeg godt det?

Lenke til kommentar

Hei, sikkert et skudd i blinde.

Men er det noen som kunne tenkt seg og hjelpe meg?

 

Jeg ligger nå ved den svære antenna på Green Mountain, litt nord øst for Zelenogorsk, der ligger jeg med litt i underkant av 3000blod, og har ikke painkillers eller morfin.

 

Veit ikke helt hvordan jeg skal klare meg, men hvis noen hadde vært så snille og hjulpet meg hadde jeg blitt meget glad:)

 

Hvis da, så send meg et pm så skal du få skypen min.

 

Mvh

 

Beltzebub

 

For å hjelpe deg, trenger dem vel servernavn?

Og derfor skype, eller noe.

Er ikke altid plass på norway 1-5, så tenkte det var kanskje var mulig å avtale det på skype.

Men hvis det funker bedre og bare si en server, kan jeg godt det?

Skjønner, jeg kan nok ikke hjelpe deg, da jeg er nokså skadet, men kanskje en annen gang?, Kan sende deg en PM...

 

Update:

Hvis noen andre øsnker noen å spille med, så er det bare å sende meg PM med skype navn. Krav er vel at du har mic og er til å stole på. Jeg har allerede noen venner jeg spiller sammen med og det hadde sikkert vært en fordel å øke vår gruppe. Styrke i nummere <3

Endret av piratentim
Lenke til kommentar

Hei, sikkert et skudd i blinde.

Men er det noen som kunne tenkt seg og hjelpe meg?

 

Jeg ligger nå ved den svære antenna på Green Mountain, litt nord øst for Zelenogorsk, der ligger jeg med litt i underkant av 3000blod, og har ikke painkillers eller morfin.

 

Veit ikke helt hvordan jeg skal klare meg, men hvis noen hadde vært så snille og hjulpet meg hadde jeg blitt meget glad:)

 

Hvis da, så send meg et pm så skal du få skypen min.

 

Mvh

 

Beltzebub

 

For å hjelpe deg, trenger dem vel servernavn?

Og derfor skype, eller noe.

Er ikke altid plass på norway 1-5, så tenkte det var kanskje var mulig å avtale det på skype.

Men hvis det funker bedre og bare si en server, kan jeg godt det?

Skjønner, jeg kan nok ikke hjelpe deg, da jeg er nokså skadet, men kanskje en annen gang?, Kan sende deg en PM...

 

Update:

Hvis noen andre øsnker noen å spille med, så er det bare å sende meg PM med skype navn. Krav er vel at du har mic og er til å stole på. Jeg har allerede noen venner jeg spiller sammen med og det hadde sikkert vært en fordel å øke vår gruppe. Styrke i nummere <3

 

 

Har sendt deg en PM :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, sikkert et skudd i blinde.

Men er det noen som kunne tenkt seg og hjelpe meg?

 

Jeg ligger nå ved den svære antenna på Green Mountain, litt nord øst for Zelenogorsk, der ligger jeg med litt i underkant av 3000blod, og har ikke painkillers eller morfin.

 

Veit ikke helt hvordan jeg skal klare meg, men hvis noen hadde vært så snille og hjulpet meg hadde jeg blitt meget glad:)

 

Hvis da, så send meg et pm så skal du få skypen min.

 

Mvh

 

Beltzebub

 

For å hjelpe deg, trenger dem vel servernavn?

Og derfor skype, eller noe.

Er ikke altid plass på norway 1-5, så tenkte det var kanskje var mulig å avtale det på skype.

Men hvis det funker bedre og bare si en server, kan jeg godt det?

Skjønner, jeg kan nok ikke hjelpe deg, da jeg er nokså skadet, men kanskje en annen gang?, Kan sende deg en PM...

 

Update:

Hvis noen andre øsnker noen å spille med, så er det bare å sende meg PM med skype navn. Krav er vel at du har mic og er til å stole på. Jeg har allerede noen venner jeg spiller sammen med og det hadde sikkert vært en fordel å øke vår gruppe. Styrke i nummere <3

sendt PM

Lenke til kommentar

2) I tillegg er ArmA-serien veldig maskinvareintensiv, og i tillegg dårlig optimalisert for flerkjerneprosessorer. En mulig løsning på et sånt problem kan være å kun la spillet bruke èn kjerne. Når du har startet Day Z, trykk Ctrl+Alt+Delete og velg Oppgavebehandling. Gå til prosesser, finn ArmA/DayZ-prosessen, og høyreklikk. "Set Affinity". Hak bort "All Processors", og velg èn. Hvilken er ikke så viktig.

 

THX A BUNCH :love:
Lenke til kommentar

2) I tillegg er ArmA-serien veldig maskinvareintensiv, og i tillegg dårlig optimalisert for flerkjerneprosessorer. En mulig løsning på et sånt problem kan være å kun la spillet bruke èn kjerne. Når du har startet Day Z, trykk Ctrl+Alt+Delete og velg Oppgavebehandling. Gå til prosesser, finn ArmA/DayZ-prosessen, og høyreklikk. "Set Affinity". Hak bort "All Processors", og velg èn. Hvilken er ikke så viktig.

 

THX A BUNCH :love:

 

 

Funket dette?

 

Får prøve det selv da, men skjønner ikke hvorfor det skal gi bedre ytelse?

 

Spiller vil vel uansett forsøke å utnytte den/de trådene det bruke til det fulle, uavhengig av antallet kjerner? Eller?

Lenke til kommentar

2) I tillegg er ArmA-serien veldig maskinvareintensiv, og i tillegg dårlig optimalisert for flerkjerneprosessorer. En mulig løsning på et sånt problem kan være å kun la spillet bruke èn kjerne. Når du har startet Day Z, trykk Ctrl+Alt+Delete og velg Oppgavebehandling. Gå til prosesser, finn ArmA/DayZ-prosessen, og høyreklikk. "Set Affinity". Hak bort "All Processors", og velg èn. Hvilken er ikke så viktig.

 

THX A BUNCH :love:

 

 

Funket dette?

 

Får prøve det selv da, men skjønner ikke hvorfor det skal gi bedre ytelse?

 

Spiller vil vel uansett forsøke å utnytte den/de trådene det bruke til det fulle, uavhengig av antallet kjerner? Eller?

Det funka her, jeg har NULL peiling på data så kan alldeles ikke forklare hvorfor :p

Men nå går det litt mer flytende ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg merket også en bedre ytelse av å kun utnytte èn kjerne. AMD brukere kan laste ned et program som heter RadeonPro. Dette programmet kan instruere spillet til å automatisk bruke èn kjerne, så man slipper å manuelt bruke oppgavebehandleren hver gang man starter spillet.

Lenke til kommentar

2) I tillegg er ArmA-serien veldig maskinvareintensiv, og i tillegg dårlig optimalisert for flerkjerneprosessorer. En mulig løsning på et sånt problem kan være å kun la spillet bruke èn kjerne. Når du har startet Day Z, trykk Ctrl+Alt+Delete og velg Oppgavebehandling. Gå til prosesser, finn ArmA/DayZ-prosessen, og høyreklikk. "Set Affinity". Hak bort "All Processors", og velg èn. Hvilken er ikke så viktig.

 

THX A BUNCH :love:

 

 

Funket dette?

 

Får prøve det selv da, men skjønner ikke hvorfor det skal gi bedre ytelse?

 

Spiller vil vel uansett forsøke å utnytte den/de trådene det bruke til det fulle, uavhengig av antallet kjerner? Eller?

Det funka her, jeg har NULL peiling på data så kan alldeles ikke forklare hvorfor :p

Men nå går det litt mer flytende ihvertfall :)

 

En prosessor med flere kjerner har en annen arkitektur enn en enkelkjerne. Utviklerene må programmere spillene til å fungere optimalt med flerkjernede prosessorer på samme måte som brukere med flere skjermkort i Crossfire/SLI.

 

Arma 2 har tydeligvis ikke så god støtte for flere kjerner, dog crossfire ser ut til å fungere bra.

Lenke til kommentar

Sinnsvakt fett!

 

Da skal jeg prøve dette :)

 

 

Kan det eventuelt løse problemet jeg har beskrevet tidligere i denne tråden?

 

"Forresten, er det noen som vet hvordan man kan få 60fps?

Jeg får aldri 60fps, selv med alt på "Very low" sammen med oppløsning på 1920x1080. Ligger vel på rundt 30-50fps. Kan ikke skjønne dette da jeg har følgende maskinvare:

Prosessor: AMD Phenom 965 @ 3.6GHz Quad-Core

Hovedkort: MSI 890FXA-GD70

Minne/RAM: Kingston 16 GB DDR3 RAM

Skjermkort: Radeon HD5870 1GB DDR5

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

I tillegg til helt nyeste drivere på alt som er."

 

 

Det har heller ikke mye å si om jeg setter alt på fullt, det er omtrent samme fps på very low og very high.

 

Er dette kun pga at spillet ikke klarer flere kjerner ordentlig?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Sinnsvakt fett!

 

Da skal jeg prøve dette :)

 

 

Kan det eventuelt løse problemet jeg har beskrevet tidligere i denne tråden?

 

"Forresten, er det noen som vet hvordan man kan få 60fps?

Jeg får aldri 60fps, selv med alt på "Very low" sammen med oppløsning på 1920x1080. Ligger vel på rundt 30-50fps. Kan ikke skjønne dette da jeg har følgende maskinvare:

Prosessor: AMD Phenom 965 @ 3.6GHz Quad-Core

Hovedkort: MSI 890FXA-GD70

Minne/RAM: Kingston 16 GB DDR3 RAM

Skjermkort: Radeon HD5870 1GB DDR5

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

I tillegg til helt nyeste drivere på alt som er."

 

 

Det har heller ikke mye å si om jeg setter alt på fullt, det er omtrent samme fps på very low og very high.

 

Er dette kun pga at spillet ikke klarer flere kjerner ordentlig?

 

Prøvd å sette ned oppløsningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...