Gå til innhold

Kommentar: På tide å koble av? (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Always on" singleplayer spill er konsekvent boikottet. De får ikke ei krone fra meg. Jeg vil spille NÅR jeg vil, DER jeg vil og ytelsen skal utelukkende begrenses av MIN hardware. Å tvinge meg på nett for å spille alene er det samme som å si "vi vil ikke ha deg som kunde".

 

De taper BETYDELIG større summer på mennesker som boikotter drakoniske DRMer enn det de taper på piratkopier. For folkens, lets face it, hvor mange av de spilla du piratkopierer hadde du punga ut for om bukta ikke var et alternativ? For en massiv majoritet av gamere er svaret: nesten ingen.

Lenke til kommentar

Flott artikkel. Jeg er helt enig med det du skriver, men har spillselskapene noe valg? Hvis det er det som kan hindre "mesteparten" av piratkopiering tror jeg dessverre det er en trend som er kommet for å bli. Allerede er det mange selskaper som klager over tapte inntekter, og så lenge de taper penger lager de færre spill? Så det går vel utover forbrukerne uansett. Diablo 3 er vel kanskje ett spesielt eksempel da folk hadde kjøpt det uansett hva Blizzard hadde gjort med det.

Lenke til kommentar

Hadde vært ok med sånne strenge DRMer om de lot de følge med noen få ekstra cd nøkkler som kun kunne brukes sammen med hoved nøkkelen. Man kunne ikke spilt med dem når hovednøkkelen ikke var i spillet. Er noe piss at alle må ha spillet om man vil spille det sammen. Er man på lan så er det ikke alle som har de samme spilla, men man burde kunne spille sammen like vel, akkurat som man kan se en film sammen. Kjedelig å ikke få vært med om man ikke har penger til å kjøpe et spill kun for lanet. Også noe piss at to søsken må kjøpe en kopi hver for å kunne spille sammen.

 

Husker det var ett spill for mange år siden som vi spillte en del sammen som kun trengte å ha cden i når det startet opp, også kunne man ta den ut.

Lenke til kommentar

For min del er ikke DRM noe jeg tenker på i kjøpsfasen. Det SKAL det ikke være, men nå har det faktisk blitt sånn at det burde være det. Jeg synes spillbransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste når de demoniserer sine primærbrukere og gjør deres egne produkter mindre praktiske. Jeg kjøpte gjerne Diablo III men etter å ha krysset av for allverdens lisenser som i klartekst fortalte meg at de hater meg, og så må knote inn passord hver gang jeg skal spille, innser jeg at de egentlig ikke vil ha noe med meg å gjøre.

 

Jeg er lei av å bli behandlet sånn, og Blizzard var et positivt brand for meg, men nå er de lagt til på lista sammen med andre fiendtlige firma som Sony og Disney.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe jeg syns er rart er at folk ikke rager på Blizzard samme måte som de raget mot Ubisoft. Er et stort navn virkelig alt som skal til for å slippe unna med alt? Litt synd. Jeg er selv glad i Blizzard, men jeg mener de gjør mer ugang enn bra når de lanserer Diablo 3 på denne måten, med serverkræsjer, alltid online og til alt overmål ufullstendig siden de måtte utsette auksjonshuset (som vel var grunnen til at man alltid skulle være online i utgangspunktet). Hva skjer med PC'en som spillplatform om dette fortsetter? Vil det bli bare konsollspill til slutt? Jeg kan ikke tenke meg at Sony eller Microsoft tør kreve konstant nettilgang til deres konsoller.

Blizard kommer vel billigere ut av det siden det hovedsakelig er et multiplayer spill. Desuten har de hatt bedre rykte på seg en Ubisoft.

 

Det tror jeg ikke er riktig, skulle gjerne sett noe statistikk på hvor mange prosent av tiden som brukes til Singleplayer. Skal jeg bedømme utifra de jeg kjenner, så er det hovedsaklig SP.

 

AtW

 

Diablo 3 er et multiplayer spill. Hvorfor? Fordi du har muligheten til å spille med venner og møte nye mennesker i spillet. Da er det helt likegyldig om du har mulighet til å spille alene også. Valget er ditt akkurat som de fleste andre multiplayer spill på markedet. Jeg er veldig glad for at Diablo 3 ble kun spillbart med connection. Da hindrer man juks i form av duplications av items og man kan spille uten spilldisken. Man kan logge inn å spille på sin konto på alle pcer som har spillet installert. Liker man det ikke så får man heller la være å kjøpe spillet. Blizzard gjør også dette for å lage et sosialt spill og promotere samarbeid mellom spillere. Det øker også spillets levetid betraktelig. Ubisoft gjør det kun for å hindre piratkopiering så funksjonene som kommer med DRM til Ubisoft =0. Blizzard legger mye arbeid i å gjøre spillet trivelig og sosialt.

 

Definisjon på multiplayer:

Multiplayer is a mode of play for computer games and video games where two or more gamers can play in the same game at the same time, co-operatively as a clan (or team) or head-to-head competitively (often referred to as deathmatch) . Multiplayer mode may be a split screen where the gamers play at the same time on one system, or where gamers play on separate systems connected to a LAN or Internet game server.

 

De fleste spill kan spilles som muliplayer, men diablo 3 er ett spill der jeg er ganske sikker på at folk hovedsaklig spiller som singleplayer.

 

Duplication av items er bare en billig unnskyldning, det er null stress å lage en offline-mode og være like sikret mot dupes (null stress som i fint teknisk mulig, men det koster litt arbeid), blizzard har vlagt å la være. Diablo 2 hadde en arkitektur som ikke ivaretok sikkerhet, det er meningsløst å late som det kun er online vs ikke-online som gjorde om det var dupes.

 

AtW

 

Det er 2 uker siden release, flere millioner som spiller. Barnesykdommer og ting som må tweakes... Er vant til å spille DOTA2 og CS så lagg er et problem når det inntreffer, men 95 % av tiden går det heeelt fint...

 

95% oppetid er elendig for en tjeneste, og det har vært problemer lenge. Det er ikek akkurat som det har begrenset seg til den første dagen. Jo tidligere i levetiden det er manglende oppetid, jo flere vil det gå utover.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, så får vel jeg også si noe da.

 

For det første.

 

Diablo 3 er ett SP spill, og det vil alltid være ett SP spill.

Det jeg da blir meget frustrert over er at hvis jeg skulle faktisk være brødhue nok til å kjøpe dette store pengegriske og selvopptatte spillet, så ville det vært at jeg blir avhengig å ha Internett for å spille ett SP spill. dvs. at jeg ikke kan spille NÅR jeg vil, HVOR jeg vil, og KNIRKEFRITT. 95% uptime er ikke bra nok, jeg skal ha 100%!

 

Multiplayer

 

MP er når du spiller med andre. Du MÅ IKKE ha Internett for å spille med andre. Det er derfor man har LAN-FUNKSJON, så at vennene dine kan spille sammen vedsiden av hverandre, som er mye mer SOSIALT enn å snakke til PC'n din en sein kveld.

Det at du trenger 100% bra Internett for å kunne spille ett SP spill, der det er veldig få som har så bra Internett med knirkefritt bredbånd, er bare så tilbakestående at jeg holder på å spy.

 

--

En annen ting er DRM. DRM er for å hindre piratkopiering. Blizzard har ett så stort kapital, og kunne lett implementert funksjoner som hindrer evt. duping, ikke det at det ville gjort noe da.

--

Jeg er kunden, og bedriften skal tilfredsstille sine kunder med gode produkter som ikke påfører kunden unødvendig skade for opplevelsen.

Det skal være BEDRE å kjøpe enn å piratkopiere, men når selskapet ikke klarer noe så enkelt fordi de er grådige, da kjøper ikke kunden produktet. Jeg er en ikke en fornøyd kunde, og jeg boikotter Blizzard.

 

Jeg vet at det ikke kommer til å gjøre noe for den store bedriften, men jeg gjør det alle burde ha gjort når denne typen DRM kom på markede i en så stor grad.

 

Mvh

 

En lite tilfreds kunde

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott artikkel. Jeg er helt enig med det du skriver, men har spillselskapene noe valg?

 

Sjølvsagt har dei eit val - at CDPR ikkje har gått inn til regjeringa trass i no-DRM-policyen deira (òg på ferske titlar) er heilt konkret prov på at ein kan klare seg heilt fint utan DRM. DRM er mest effektivt for å mildne piratskrekken til dei teknologiske analfabetane som stort sett sit med pengesekkane bak underhaldningsindustriane. I realiteten følg piratkopiering salstal og hype, uansett DRM-system.

Endret av Zealuu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

RMAH er faktisk et veldig bra konsept, det stopper gold farmers og 3. party item selgere

 

Er du svimmel? Pay2Win/Gay4Pay ødela online-delen av Diablo 2 fullstendig og i Diablo 3 har de gjort item hoarding, farming og kjøp/salg-jøderi til hele poenget med spillet.

Lenke til kommentar

Tallenes tale er uansett klar. D3 er det raskest selgende spill gjennom tidene(litt utrolig mtp at spillet tar flere steg tilbake innenfor sjangeren).

 

Og hvem sier at D3 dette er et singleplayer spill? WoW kan vel også spilles "singleplayer" om man ønsker det, allikevel er det ikke tilrettelagt for at man kan spille offline. Dere offline tilhengere liker sikkert ikke MMO spill heller fordi det krever et du er koblet til nett?

 

Hvor ligger logikken i at content skal være avgjørende for om et spill skal "få lov" å ha nett tilkobling eller ikke?

Lenke til kommentar

Tallenes tale er uansett klar. D3 er det raskest selgende spill gjennom tidene(litt utrolig mtp at spillet tar flere steg tilbake innenfor sjangeren).Og hvem sier at D3 dette er et singleplayer spill? WoW kan vel også spilles "singleplayer" om man ønsker det, allikevel er det ikke tilrettelagt for at man kan spille offline. Dere offline tilhengere liker sikkert ikke MMO spill heller fordi det krever et du er koblet til nett?Hvor ligger logikken i at content skal være avgjørende for om et spill skal "få lov" å ha nett tilkobling eller ikke?

 

Jeg elsker MMO, men MMO er altfor stort til å være ett SP.

 

Det er derfor vi har to forskjellige sjangre: MMORPG og RPG.

Massive Multiplayer Online er hva Diablo 3 sikter mot, og det er det som er feil.

Heldigvis har folk forstått dette og begynt å lage nye spill i den type stil som Diablo er satt opp i, som Torchlight II, Path of Exile, osv.

 

Det er bra at denne sjangeren blomstrer på grunnlaget at Diablo 3 sitt system med DRM er blitt helt idiotisk (etter min og mange andre sine meninger, det er selvfølgelig noen med 9001 gb/s Internett også)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil nesten gå litt mot strømmen her. Jeg ser også siden med at utviklere vil sikre seg salg, og det er ingenting i veien for at de skal kunne gjøre det, på lik linje med at du blir kastet av toget om du ikke har betalt for deg. Ingen skal kunne ha muligheten til å være med på moroa gratis.

 

Å om det blir gjort riktig, har jeg ingen problemer med å være koblet til nettet konstant for å spille. Dette har jeg gjort i online spill, og det med mye mer nedetid enn spill som Diablo 3 o.l kommer til å ha. Dette har jeg også gledelig betalt en 100-120,- måneden for uten å sutre over det. Hvorfor? Fordi dette er et valg jeg har tatt, og jeg må derfor respektere at det blir litt nedetid.

 

Kanskje mange vil spille Diablo 3 i årevis, og om de velger å ignorere det omdiskuterte ekte-penger auksjonshuset, så har de brukt 400,- på mange mange mange timer underholdning. Mot er onlinespill, der man har brukt en storlapp, uten å klage.

 

Og å forvente at Blizzard skal gardere seg mot stormen som kommer de første timene er også litt teit. Skal de bruke millioner på en serverpark de har utbytte av i et halvt døgn? Nå vil jeg ikke bare beskytte de her, men jeg synes det er ufortjent mye piss ute å går. Fra Blizzard har man ofte forventet perfekt fra dag 1, og man blir kanskje mer kritisk til dem om alt ikke går knirkefritt. Men de har iallefall lansert et ferdig produkt, som er mer enn hva mange andre utviklere driver med.

 

Auksjonshuset for ekte penger kan ryke og dra langt inn i jordas indre for min del, men jeg har ingenting i mot å bli "prakket på" betalingsinnhold, så lenge jeg føler jeg får valuta for pengene. Har man ekstremt mye i mot å være online hele tiden, så står man fritt til å ikke kjøpe. Skal man klage på at man ikke kan kjøpe et SPILL fordi man må være online begynner vi seriøst å snakke "First world problems".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man klage på at man ikke kan kjøpe et SPILL fordi man må være online begynner vi seriøst å snakke "First world problems".

 

Den typen reduksjon er frykteleg lite produktiv, fordi alt anna enn heilt grunnleggjande manglar kan til sjuande og sist karakteriserast som luksusproblem om du veljer samanlikningane med omhu. Forbrukarrett er ikkje akkurat ein ubetydeleg debatt i samtida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tallenes tale er uansett klar. D3 er det raskest selgende spill gjennom tidene(litt utrolig mtp at spillet tar flere steg tilbake innenfor sjangeren).

 

Og hvem sier at D3 dette er et singleplayer spill? WoW kan vel også spilles "singleplayer" om man ønsker det, allikevel er det ikke tilrettelagt for at man kan spille offline. Dere offline tilhengere liker sikkert ikke MMO spill heller fordi det krever et du er koblet til nett?

 

Hvor ligger logikken i at content skal være avgjørende for om et spill skal "få lov" å ha nett tilkobling eller ikke?

 

Jeg tipper kundene sier det ihvertfall, tror du SP eller MP er det som spilles mest?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja, så får vel jeg også si noe da.

 

For det første.

 

Diablo 3 er ett SP spill, og det vil alltid være ett SP spill.

Det jeg da blir meget frustrert over er at hvis jeg skulle faktisk være brødhue nok til å kjøpe dette store pengegriske og selvopptatte spillet, så ville det vært at jeg blir avhengig å ha Internett for å spille ett SP spill. dvs. at jeg ikke kan spille NÅR jeg vil, HVOR jeg vil, og KNIRKEFRITT. 95% uptime er ikke bra nok, jeg skal ha 100%!

 

Multiplayer

 

MP er når du spiller med andre. Du MÅ IKKE ha Internett for å spille med andre. Det er derfor man har LAN-FUNKSJON, så at vennene dine kan spille sammen vedsiden av hverandre, som er mye mer SOSIALT enn å snakke til PC'n din en sein kveld.

Det at du trenger 100% bra Internett for å kunne spille ett SP spill, der det er veldig få som har så bra Internett med knirkefritt bredbånd, er bare så tilbakestående at jeg holder på å spy.

 

--

En annen ting er DRM. DRM er for å hindre piratkopiering. Blizzard har ett så stort kapital, og kunne lett implementert funksjoner som hindrer evt. duping, ikke det at det ville gjort noe da.

--

Jeg er kunden, og bedriften skal tilfredsstille sine kunder med gode produkter som ikke påfører kunden unødvendig skade for opplevelsen.

Det skal være BEDRE å kjøpe enn å piratkopiere, men når selskapet ikke klarer noe så enkelt fordi de er grådige, da kjøper ikke kunden produktet. Jeg er en ikke en fornøyd kunde, og jeg boikotter Blizzard.

 

Jeg vet at det ikke kommer til å gjøre noe for den store bedriften, men jeg gjør det alle burde ha gjort når denne typen DRM kom på markede i en så stor grad.

 

Mvh

 

En lite tilfreds kunde

 

Teknisk sett er du vel ikke en kunde. Så en "lite tilfreds grinebiter" ville blitt mer riktig å si. Jeg vet ikke med deg, men å spille LAN er ikke noe jeg har mulighet til ofte. Og jeg og mine venner bruker da skype til å holde kontakten når vi spiller. Det fungerer helt fint og er egentlig eneste mulighet for a vi kan spille sammen nå som vi er voksne. Blizzard har valgt å gjøre spillet til et MMO, og det er helt opp til dem å bestemme. Ikke at det har gått ut over salgstalla i noen stor grad. Diablo 3 selger ekstremt bra.

Lenke til kommentar

 

Auksjonshuset for ekte penger kan ryke og dra langt inn i jordas indre for min del, men jeg har ingenting i mot å bli "prakket på" betalingsinnhold, så lenge jeg føler jeg får valuta for pengene. Har man ekstremt mye i mot å være online hele tiden, så står man fritt til å ikke kjøpe. Skal man klage på at man ikke kan kjøpe et SPILL fordi man må være online begynner vi seriøst å snakke "First world problems".

 

Spill er ett "first world product", ett luksusprodukt, om man ikke skal kunne klage på produktet fordi det finnes viktigere ting, hvorfor kjøpe produktet i det hele tatt? Argumentet er meningsløst "dere har ikke noe å klage over fordi spill er uviktig", om man ikke fikk noe ut av spill hadde man heller ikke kjøpt det.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

RMAH er faktisk et veldig bra konsept, det stopper gold farmers og 3. party item selgere

 

Er du svimmel? Pay2Win/Gay4Pay ødela online-delen av Diablo 2 fullstendig og i Diablo 3 har de gjort item hoarding, farming og kjøp/salg-jøderi til hele poenget med spillet.

 

Really? du presterer å komme med det? Om Blizzard ikke hadde hatt RMAH tror du virkelig det ikke ville vært Pay2Win? Blizzard kommer goldsellers og itemsellers i forkjøpet. Forskjellen er at du nå kan kjøpe items og gull langt sikrere istedet for å kjøpe av tredjeparts leverandører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...