Gå til innhold

[Løst] skjermoppløsning på TV er lite


Anbefalte innlegg

Hei, har et lite snodig problem

 

min far har HDMI kabel som han har koblet til en LG 50 tommer

 

når han velger og duplisere sin dataskjerm på tv'en så blir det ekstremt lite på tv skjermen omtrent som jeg har klart og mekka til i paint

 

og han har en Fujitsu bærbar

 

men når jeg kobler til min Acer Aspire 5379g og dupliserer min så er skjermen over hele tv'en, og som sagt han sin er sånn ca like stor som illustert lengre nede

 

har ikke akkurat modell til min fars pc fordi jeg ikke er hjemme hos han for øyeblikket

 

noen som har noen formening på hvorfor det er sånn

 

og med det samme så hvis han velger utvid skrivebord så blir omtrent skrivebordsbildet hans til samme størrelse men han kan bruke hele skjermen

 

post-218885-0-23257900-1337980072_thumb.jpg

Endret av Asudragon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er pga pcene har en resolution. Standard resolution er 1920x1080, men de fleste gamle bærbare pcer, (eller du må opp i 6k+ kr) har under denne resolutionen, altså 13xx x xxxx, og i dette tilfellet har sikkert faren din sin bærbare pce enda mindre resolution.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Han må sette egen oppløsning på HDMI-utgangen slik at den passer til TV'ns oppløsning. Gjøres via software'n til skjermkortet. Spiller ingen rolle hvilken oppløsning bærbarskjermen har, så lenge man har anledning til å sette en egen oppløsning på den utgangen man bruker til TV'n.

Lenke til kommentar

Hei, Beklager lang responstid

 

min far har en samsung r530 og tv'en er en digital lg tv med disse specc'san

 

Time of this report: 5/28/2012, 16:28:50

Machine name: BJARNE-PC

Operating System: Windows 7 Home Premium 32-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.120401-1505)

Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))

System Manufacturer: SAMSUNG ELECTRONICS CO., LTD.

System Model: R530/R730

BIOS: Phoenix SecureCore NB Version 06JD.M021.20100628.KSJ

Processor: Pentium® Dual-Core CPU T4500 @ 2.30GHz (2 CPUs), ~2.3GHz

Memory: 3072MB RAM

Available OS Memory: 3032MB RAM

Page File: 1831MB used, 4229MB available

Windows Dir: C:\windows

DirectX Version: DirectX 11

DX Setup Parameters: Not found

User DPI Setting: Using System DPI

System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)

DWM DPI Scaling: Disabled

DxDiag Version: 6.01.7600.16385 32bit Unicode

 

 

jeg har rota litt rundt og fant ut at om jeg utvidet skrivebordet og satte TV oppløsninga på 1360x768 så ble skjermen + bakgrunn's bilde stort

 

men om jeg tar klon skjerm og setter oppløsninga på 1360x768 DA får jeg fullscreen på tv'en... MEN teksten på selve dataskjermen blir veldig grumsete og vansklig og lese

 

samtidig som jeg har prøvd og fikse inne på Intel Grafikk og Media kontrollpanel og sette egendefinert oppløsning på pc skjermen og tv'en, men når jeg trykker bruk så setter den det samme på begge, det skal vell være mulig og gjør bildet stort og klart på begge skjermer, pga som sagt jeg har en Acer Aspire 5379G og jeg hadde null problemer med dette. bare koblet til HDMI og trykket clone og tada fullskjerm på både pc og tv uten at tekst ble grumsete

Lenke til kommentar

Drit i clone desktop, bruk "extended desktop" istedet. Da kan du sette oppløsning uavhengig av skjermene.

Og for all del, bruk opprinnelig oppløsning på TV-skjermen, ellers blir bildet veldig dårlig

 

er bare min far er veldig pirkete, fordi han syns det er greit og vise feriebilder osv til famlien på tv'en og jeg har sagt det er bedre og bare "hive" bildefremvisningen over på den andre skjermen

 

og max oppløsning på tven er 1920x1080 men anbefalt 1360x768 og da blir det stort men jaja, han får bare leve med det.

 

men alikevell og vansklig de skal gjøre det med og kunne sette spesiffike oppløsning på 2 skjermer, greit nok at man kloner skjerm men FY F'en at ikke de alikevell kan legge til egne definerte oppløsning :S

Lenke til kommentar

Måten å gjøre det på, er å sette skjerm 2 (TV) i "utvidet skrivebord"- modus, og så sette oppløsningen som sendes fra skjermkort til TV til 1920x1080. Kan fremdeles vise feriebildene på TV'n, det er bare å flytte dem dit. Eller skal jeg forstå det slik at din far insisterer på å ha visning av bilder samtidig og likt på begge skjermer? Da må han bruke klone-modus, og da får TV'n samme oppløsning som bærbarskjermen får. Det blir ikke noe bra bilde på TV'n av sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...