Gå til innhold

Nå kan du snart kjøpe dette objektivet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det er en crop faktor på 2, er det det samme på blenderen? Eller vil dette tilsvare 150mm f1.8 på FF?

 

Eksponeringsmessig, i forhold til lysmengde per arealenhet på sensoren, vil det være likt f/1.8. Dette er uavhengig av brennvidden.

I forhold til dybdeskarphet derimot, vil det tilsvare 150mm f/3.6 på fullformat.

Lenke til kommentar

Dette var spennende objektivet sitt!

Er det også godt optisk kan Olympus ha en snasen liten sak her. :)

Hvis disse MTF-grafene (Se her...) er en indikasjon på optisk kvalitet, så ser det ganske bra ut... :) Nesten like bra oppløsning som ZD 150/2, som er et objektiv i 20000 kr-klassen...

index_image012.gif

 

Så ja, dette ser veldig bra ut, men det blir et litt for spesialisert objektiv for meg, spesielt til den antydede prisen...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Når det er en crop faktor på 2, er det det samme på blenderen? Eller vil dette tilsvare 150mm f1.8 på FF?

 

Eksponeringsmessig, i forhold til lysmengde per arealenhet på sensoren, vil det være likt f/1.8. Dette er uavhengig av brennvidden.

I forhold til dybdeskarphet derimot, vil det tilsvare 150mm f/3.6 på fullformat.

 

Var vel dybdeskarphet jeg tenke mest på, tenkte ikke på eksponering… Men f/3.6 på 150mm FF er nå utrolig smalt det også! ッ

Lenke til kommentar

jada, det vil være ganske nærme det du får til med en Sigma 150mm 1:2.8 (utenfor makroområdet), og det er ett objektiv jeg har hatt mye nytte av.

 

Dette blir nok ett objektiv med topp bildekvalitet, akkurat som de aller fleste av fastobjektivene til m43, de eneste som ikke ser ut til å være voldsomt populære er Pana 14 2.5 og Oly 17 2.8, muligens fordi de ikke byr på de råeste spesifikasjonene? 14 2.5 er hverken spesielt vid eller spesielt lyssterk, mens 17 2.8 er veldig nær den mye mer lyssterke 20mm 1.7 uten å være hverken mindre eller enormt mye billigere.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Pana 14/2.5 og den er egentlig et godt objektiv. Men som du nevner, ofte ikke vid nok.12mm er liksom bedre; menOly's 12mm f/2 er jo ikke akkurat gratis. Men det er den jeg vil ha. 17mm f/2.8 er nok som den er da den ble lansert før Olympus så lyset og skjønte at µ-4/3 er en fortreffelig platform for lyssterk og god fast-optikk. Vil ikke bli overrasket om de kommer med en 17mm f/2 etterhvert som ligger prismessig mellom dagens 17mm og 12mm-en.

 

Jeg bruker 20mm-en min mye, men hvis jeg får meg en 25mm f/1.4 etterhvert, så vil en 17mm passe bedre.

 

For meg er en ideell µ-4/3 objektivpark av faste objektiver som følger: 12mm f/2, 17mm f/2, 25mm f/1.4, 45mm f/1.8 og 75mm f/1.8.

Lenke til kommentar

For meg er en ideell µ-4/3 objektivpark av faste objektiver som følger: 12mm f/2, 17mm f/2, 25mm f/1.4, 45mm f/1.8 og 75mm f/1.8.

Enig!

 

Da mangler jeg bare 17mm og 75mm :p

Vurderer å kjøpe Sigma 19mm som 17mm erstatter(hvis jeg kommer meg innom FV). 12mm blir for vid og 25mm kan bli for trang av og til. 17,5mm f/0,95 er for dyr og for stor. MF er morro, men jeg foretrekker AF.

Lenke til kommentar

Dette var spennende objektivet sitt!

Er det også godt optisk kan Olympus ha en snasen liten sak her. :)

Hvis disse MTF-grafene (Se her...) er en indikasjon på optisk kvalitet, så ser det ganske bra ut... :) Nesten like bra oppløsning som ZD 150/2, som er et objektiv i 20000 kr-klassen...

index_image012.gif

 

Så ja, dette ser veldig bra ut, men det blir et litt for spesialisert objektiv for meg, spesielt til den antydede prisen...

 

Kan noen gi en kjapp forklaring på hva de grafene betyr? Aksene, og den praktiske tolkningen av dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Pana 14/2.5 og den er egentlig et godt objektiv. Men som du nevner, ofte ikke vid nok.12mm er liksom bedre; menOly's 12mm f/2 er jo ikke akkurat gratis. Men det er den jeg vil ha. 17mm f/2.8 er nok som den er da den ble lansert før Olympus så lyset og skjønte at µ-4/3 er en fortreffelig platform for lyssterk og god fast-optikk. Vil ikke bli overrasket om de kommer med en 17mm f/2 etterhvert som ligger prismessig mellom dagens 17mm og 12mm-en.

 

Jeg bruker 20mm-en min mye, men hvis jeg får meg en 25mm f/1.4 etterhvert, så vil en 17mm passe bedre.

 

For meg er en ideell µ-4/3 objektivpark av faste objektiver som følger: 12mm f/2, 17mm f/2, 25mm f/1.4, 45mm f/1.8 og 75mm f/1.8.

 

Ja, det er mye bra, 14/2,5 er som du sier ikke like bra som 12/2, men så får man jo førstnevnte for bare tusenlappen på ebay, mens sistnevnte koster nesten 5000 på samme sted. Personlig skulle jeg dog gjerne sett en oppdatering av 20mm (den er treg til å fokusere bla), og ett enda videre fastobjektiv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var spennende objektivet sitt!

Er det også godt optisk kan Olympus ha en snasen liten sak her. :)

Hvis disse MTF-grafene (Se her...) er en indikasjon på optisk kvalitet, så ser det ganske bra ut... :) Nesten like bra oppløsning som ZD 150/2, som er et objektiv i 20000 kr-klassen...

 

Kan noen gi en kjapp forklaring på hva de grafene betyr? Aksene, og den praktiske tolkningen av dette?

 

AtW

Slik jeg forstår det viser den blå grafen oppløsningsevne (hvor mange linjer per milimeter objektivet klarer å tegne) i senter, mens den gule linjen måler det samme, i hjørnene...

 

Nå har forresten DPR kommet ut med en hands-on preview av dette objektivet...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Dette var spennende objektivet sitt!

Er det også godt optisk kan Olympus ha en snasen liten sak her. :)

Hvis disse MTF-grafene (Se her...) er en indikasjon på optisk kvalitet, så ser det ganske bra ut... :) Nesten like bra oppløsning som ZD 150/2, som er et objektiv i 20000 kr-klassen...

 

Kan noen gi en kjapp forklaring på hva de grafene betyr? Aksene, og den praktiske tolkningen av dette?

 

AtW

Slik jeg forstår det viser den blå grafen oppløsningsevne (hvor mange linjer per milimeter objektivet klarer å tegne) i senter, mens den gule linjen måler det samme, i hjørnene...

 

Nå har forresten DPR kommet ut med en hands-on preview av dette objektivet...

 

Ok, takk for det, så hva er da milimetrene som er angitt på x-aksen? Og prosentene på y-aksen (prosent av hva?), og hvilket nivå må man ha før feks sensorene ikke henger med?

 

AtW

Lenke til kommentar

X-aksen er vel blenderåpningen?

 

Det står jo som overskrift til grafen at det er F1.8? Eller er det bare navnet på objektivet? Og om det er belnderåpningen, hvorfor er det sammenliknet med aboslutte tall? (radius?), f1.8 på 75mm vil jo ha større åpning enn f1.8 på 45mm?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...