Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To ganske omfattende emner du spør om. Er det noe spesefikt program du har sett for deg å jobbe i? Det finnes ett ubegrenset tutorials der ute, noen gratis og andre koster penger. Spørs jo også på hvor nøye du vil lære å mestre faget eller om du bare vil ha noe kjapt og spesefikt for spillet dere har lyst til å lage.

Lenke til kommentar

To ganske omfattende emner du spør om. Er det noe spesefikt program du har sett for deg å jobbe i? Det finnes ett ubegrenset tutorials der ute, noen gratis og andre koster penger. Spørs jo også på hvor nøye du vil lære å mestre faget eller om du bare vil ha noe kjapt og spesefikt for spillet dere har lyst til å lage.

Har tenkt på Cinema 4D, hvis du kjenner til programmet.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-274360

Blender er ganske bra og det samme er Maya, men Maya er ikke gratis :(

Du kan bruke spillmotoren Unity 3d, Unreal, Crysis engine. Det finnes mange fler.

Du må også ha et programspråk. Javascript, C++. C# eller Objective C.

 

Hvis du vil ha mer detaljerte mennesker kan du bruke Zbrush. Tutorials kan jeg gjerne sende =)

 

Unity: Fps tutorial http://www.youtube.com/watch?v=qsUPlyZdi1A&feature=plcp

Unity: Basic http://www.youtube.com/watch?v=rjTg7iA82ao

Blender:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lukket programmeringsspråk!? Det bør være et stort rødt flag i seg selv, men forøvrig er BlitzMax, om siden deres skal tros, BASIC med noen få endringer. Uansett hvor ofte jeg sier folk bør starte med BASIC, så mener jeg ikke at folk skal bruke BASIC. Lag spillet i Python heller.

Endret av Sekai-ichi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du skal lære deg 3D modellering er vel 3D Stuio Max og Maya de to store software programmene du bør velge mellom. Her kan du gjøre alt du ønket i første post. Mange her som sier du bør lære deg programmering, men å lære seg 3D Stuio Max, Maya eller et hvilket som helst annet program av den typen samtidig som du lærer deg et programmeringsspråk (og hvordan du faktisk programmerer) vil ta deg laaang tid. Fokuser på det du vil og det du er god på, ikke prøv å mestre alt, for det vil aldri fungere. Jeg har utdanning innen spilldesign, og jobber innen 3D modellering. Om jeg ville lagd et spill ville jeg fått en programmerer med på laget, gjerne en med C++ erfaring. Sett dere inn i Unity 3D og så er dere svært godt på vei.

 

Pro tip: Dokumenter alt dere gjør, revider design dokumenter og skriv ned idéer NÅR de dukker opp. Alltid ha en notatblokk nær :)

Lenke til kommentar

Å bli flink til å programmere tar lang tid. Å løre seg sånn veldig grunnledende sånn at man kan få til det man trenger skal vel ikke ta mer enn noen dager om man bruker ordentlig lærings verktøy (som f.eks BASIC nevnt over).

 

Dokumentar alt dere gjør, bruk Git, bruk Amazon/Google skyen, jobb fysisk sammen, ikke bruk PCer med ikke-spill ting til å jobbe med.

 

Kan anbefale Blender fremfor Studio Max eller Maya om man ikke er student. Blender er gratis og har kule spill-orienterte fungsjoner, som en real time rendering med fysikk og scripting modus. Perfekt for å lage spill med.

 

Programmering må man kunne uansett hva man gjør, om man jobber med PCer, men om du skal drive med animasjon/design/ting som ikke er programmering, så behøver du ikke faktisk beherske noe programmeringsspråk IMO (bortsett fra hva du brukte til å lære.)

 

Vi er i 2012, ikke lag spill i C++.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen programmerer, kan bare det jeg trenger for å kunne kommunisere effektivt med programmerer for å få de til å skjønne hva jeg vil :p C++ er det programmeringsspråket spilprogrammerer studenter ved skolen jeg gikk på brukte som hovedpråk for spillutvikling slik jeg skjønte det. Jeg skal dog ikke uttale meg på vegne av programmere :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Autodesk tar lisenspenger for sine verktøy (3DSM tok ca 30 000 sist jeg sjekka). Lisens betyr at man ikke kan release et spill som er laget med applikasjonen, selv om du har lovlig studentversjon ;-)

 

Du betale dem først om du vil være på den lovlige siden.

 

Maya og 3DSM er kraftigere enn blender, men kanskje ikke det rette valget om du faktisk skal satse kommersielt med tynn lommebok.

 

Ellers tilbyr 3D Buzz fantastiske video tutorial "kurs" i både 3DS Max, Maya og Blender. I lengden anbefaler jeg å utvide horisonten for hvor du henter kunnskapene.

 

3D Buzz-folka er særs pedagogiske, og har en veldig casual approach. Et problem med mange tutorials, er at du ikke får forklart hvordan ting fungerer, eller hvorfor du må gjøre det på den måten. På 3D Buzz starter de med å fortelle hva programmet er, hvordan du lagrer dokumentet ditt osv, og sånn hundre eller noe timer senere kan du grunnleggende modellering, teksturering og animasjon. De tar seg ofte tid til å vise flere måter å gjøre en oppgave, og gjør deg vant med teknikker som er industristandard. De går alltid gjennom interface, tools og parametere på forhånd, før du går til verks med å bruke dem, og programmene blir liksom ikke bare store og skremmende lenger.

 

De gir også kursing og tutorials i UDK, Unity, C++, Photoshop, Zbrush m.m. og er et veldig godt sted å starte om du er interessert!

 

PS: Om du vil ha tilgang på alt de har, må du betale en sum i måneden (200 kroner eller noe). Men om du virkelig er gira, så er det veldig lett verdt penga.

Endret av UleDule
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...