Gå til innhold

Hva slags kabel er best å bruke fra inntakspunkt til modem?


Anbefalte innlegg

Jeg må legge kabel fra inntakspunktet i huset og til rommet hvor modemet/routeren er montert. Det jeg har tilgjengelig er en tynn, fislete telefonledning med 3 utvinna ledere (bare to skal brukes) samt en rull med cat5e UTP. Det er snakk om 20-25 meter med kabel som trengs.

 

Telefonkabelen er allerede trukket men jeg lurer på om den kan gi dårligere signal kontra UTP-kabel på 20 meters strekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytta ut den gamle fisekabelen med en cat5e-kabel. Får se om det hjelper litt. Kabelen må forbi et kompressoraggregat så mulig det blir litt støy fra den som kunne ha påvirka signalet.

 

Har krangla i ukesvis med Nextgentel om å få satt linjehastigheten ned fra 12Mb til 10Mb. Det eneste de klarte var enten 8Mb (som er for tregt) eller 12Mb (som er ustabilt). Nå har de endelig klart å få ned farta til 11,5Mb. Noe som økte stabiliteten drastisk. Håper kabelbyttet kanskje kan være nok til å unngå å miste nettet nå og da.

 

8Mb = stabilt

10Mb = Stabilt, men av ukjent årsak satt de opp farta til 12Mb.

12Mb = Nettet faller ut hver halvtime.

11,5Mb = Nettet faller ut 2-4 ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Cat.5 er "bedre", men kabeltypen vil egentlig ha ganske lite å si på et så kort strekk hvis det er snakk om en telelinje, med tanke på alt mulig vræl signalet allerede går gjennom på veien fra huset ditt til sentralen. Her går det ofte gjennom tjukke kabler med mange par, som knapt nok er tvunnet. Signalet ditt påvirkes av naboers signaler osv, og siden du sier at du kan få opptil 12Mbit, regner jeg med at linjen din er ca. 2km lang, +/-. Da er de 20 meterne bare 1% av hele strekket ;)

 

Men alt kan jo ha en bitteliten betydning, så det er jo kanskje verdt forsøket. Eventuelt kan du prøve å sette modemet ved inntaket, og heller gå med ethernet derfra og inn til rommet ditt, med mindre det blir veldig kronglete å komme til modemet for å restarte det osv.

 

Sørg også for at DSL-splitteren er riktig montert, (gjelder også selvom du ikke har analog telefon eller alarm.)

 

DSL-splitteren skal være det første som kobles til telelinjen.

 

Her er en tegning over riktig oppsett:

 

372570301_149.JPG

Lenke til kommentar
jeg 2,2 km fra sentral kan jeg også få ca 10mb??. den er 7mbps om kvelden og 3.82mbps om dagen.

 

Kanskje litt hijacking av forumtråden, men for at vi skal kunne hjelpe deg må du nesten fortelle oss hvilket abonnement og hvilken leverandør du har idag, og om du bruker trådløst eller kablet tilkobling til PCen din.

 

Hvis abonnementet ditt allerede er et "opptil 10/16/20Mbit"-abonnement, så vil du nok ikke få høyere hastighet enn det du har idag. Hvis du har et ~7ish Mbit abonnement, så er det kanskje mulighet for at du kan få bittelitt høyere hastighet i den perioden du vanligvis har 7Mbit hvis du oppgraderer abonnementet, men ikke ha store forventninger til forbedringer (maks 1-3Mbit raskere), da 7Mbit høres ganske rimelig ut for 2.2km.

 

Hva den ustabile hastigheten kommer av kan jeg ikke si noe sikkert om. Det kan være alt fra dårlig kapasitet i sentralen du er tilknyttet, til at mange bruker wifi i området, eller at du har andre folk i huset som har PCen på på dagtid og seeder med bittorrent o.l.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Generelt så vil kabel med stor diameter på ledere hjelpe noe på å redusere tap. Det kan også hjelpe å kutte ut splitter. Men det kan du ikke gjøre om det er fasttelefon i huset :-)

 

Men som nevnt før i tråden så utgjør den lokale delen av linjen kun 1-2% av totallengden.

 

Jeg synes personlig det er langt bedre å ha en linje som er 8Mbit og helt stabil, enn å ha litt større hastighet med pakketap.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...