Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blackscreen etter Windowslogo


Anbefalte innlegg

Hei.

Igår lastet jeg ned oppdatering til videodriveren min, da jeg trengte dette for å spille et nytt spill. Skjermkortet mitt er NVIDIA GeForce GT 130M. Installasjonen gikk slik den skal. Den ba om en restart før selve installasjonen begynte og restarta seg så nok en gang for å iverksette oppdateringen. Når den så starter opp igjen sitter jeg igjen med en blackscreen etter windows 7 logoen. Dette skjedde for halvannen måned siden da jeg gjord akkurat det samme. Jeg oppdaterte skjermkortet og fikk blackscreen problemet. Jeg ga til slutt opp og kjørte full system recovery. Jeg har da altså ikke oppdatert videodriveren siden den recoveryen. Forrige gang dette skjedde fikk jeg ikke startet opp i safe-mode da det samme blackscreen problemet oppstod. Er veldig keen på å få deltatt i en beta i helgen, og trenger da oppdatert videodriveren min. Om det skulle være viktig så har jeg en Acer Aspire 5739g.

Takk.

Endret av MeSyndrom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer jeg meg inn på safe-mode. Har funnet en mulig løsning men da må jeg endre på noe i BIOSen. Initiate Graphic Adapter (Advanced > Chipset Settings > North Bridge Chipset Configuration): Changed from PEG/PCI to PCI/PEG. Jeg finner ikke noe sted hvor jeg kan endre på dette. Skulle tro det gjøres ved å trykke F2 ved oppstart men da får jeg svært få valgmuligheter å andre på, deriblant systemtid, passord og boot instillinger. Hvor kan jeg endre på Initiate Graphic Adapter og Plug And Play O/S???

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve og finne en ny bios oppdatering.(eller chipsett oppdatering). og se om det kan være en bios feil.. som får skjermkortet til og oppføre seg rart med de nye driverene..

 

det er vel eneste prob jeg har vært borti før.. utenom feil skjermkort drivere og chipsett drivere da..

Lenke til kommentar

det skal fungere derifra også ja.. eventuelt så skal det finnes en "usb" booting som kan installere oppdateringer og noen tillater bios oppdatering over nettverk , selv ute i biosen.. (spes nyere efi bioser )

 

men safe-mode fungerer fint det.. du skal kunne endre det meste derifra..

 

Men du MÅ være litt forsiktig med bios oppdatering da feil bios kan ødelegge maskinen. (bruk serie nr under maskinen når du skal finne rett bios på hjemmesiden til produsenten

 

Siste bios ser ut som det er denn fra 2010 /02/08

Fixes RTC_RST issue. (more...)

Men sjekk mot dit serie nr, på hjemmesiden til acer.. det lønner seg..

ellers er skjermkoret driverene kansekj en fordel og hente fra hjemmesiden til acer. da det kan være de har endret på info rundt driverene selvom det er nvidia drivere.. dette for og forhindre feil.

Lenke til kommentar

På mystisk vis kommer jeg meg nå inn uten å gå via safemode. Forskjellen er bare at oppstarten er tre ganger så lang som vanlig. Måtte ta en slags repair for å få tilgang til safemode noe som ser ut til å ha kjørt datan noen hakk tilbake, altså før jeg installerte driveren. Jeg må fortsatt oppdatere videodriveren, og siden jeg gjorde det fra NVIDIA's hjemmeside kan dette ha hatt noe med problemet å gjøre. Mener du at jeg derfor heller bør laste den ned fra Acer sin hjemmeside?

 

PS: Jeg kan ikke sette oppløsningen høyere enn 1280x720. Pleier å kunne ha den i 1300 et eller annet.

Endret av MeSyndrom
Lenke til kommentar

Jeg vet noen dataprodusenter velger og endre på driverene.. men det var spes intel sine drivere..

men henter du de fra ACER sin hjemmeside får du hvertfall riktig.. hvis de har låst maskinen sin.

 

oppløsningen. den kan bli låst av skjerm og av skjermkort.. men er litt usikker på hvorfor du ikke får stilt maskinens oppløsning opp.. (kan være den kjører med "deaktivert skjermkort drivere.. (windows standard) som gjør det..

Lenke til kommentar

hehe.. ja men det er ikke sikkert GT 130M har noen bedre drivere selvom 296.10 eksisterer..

 

GT 130M er jo et temmelig gammelt kort... så det kan være Nvidia har sluttet og oppdatere driverne mot det kortet..

 

Mulig noen "beta" drivere kunne fungert okei.. men da bør du lese litt hvordan det har funket for andre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...