Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!


Anbefalte innlegg

rPLLchq_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fHar en Pi4 her som jeg tenkte å bruke som midlertidig desktop på datatommet siden den stasjonære er VR maskin i stua for øyeblikket.

4K 30Hz alt ok, slår man på 60Hz så har man ikke lenger wifi. Må være noe støy fra Pien som jammer wifien på noe vis. Andre som har vært borti dette?

Skal prøve en annen HDMI kabel og kansje prøve å jorde pi'en bedre å se om det hjelper. Takler ikke å kjøre 30Hz men må jo ha internett :p

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med å bruke RPI som VPN-server? Har litt trøbbel med den innebygde i ASUS routeren og skal uansett skifte den til en standard EdgeRouter uten VPN-funksjonalitet etterhvert. Jeg har googla litt og funnet noen guides, men de er ganske omfattende(f.eks. denne). Finnes det noen enkle OS som jeg kan bruke når jeg egentlig kun er ute etter en VPN-server? Ideelt sett ville jeg jo helst hatt et typisk NAS-OS med et webGUI hvor dette er tilgjengelig som en plugin.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som vet at når det kommer støtte for USB boot, er det da er software oppdatering eller en hardware oppdatering som må til? Vil ikke kjøpe en PI4 før jeg vet at den eventuelt vil takle USB boot.

 

Svarer meg selv: USB mass storage boot is available on Raspberry Pi 2B v1.2, 3A+, 3B, and 3B+ only. Support for USB mass storage boot will be added to the Raspberry Pi 4B in a future software update.

Endret av RickyG
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen som har tips til en god og billig kjøler til Raspberry Pi 4 Model B 4GB?
Kjører Plex på den, funker bra ca en halvtime så begynner det å stoppe opp tidvis, misstenker det er kjølingen som gjør det..
Støy er ikke viktig, heller ikke noe hast så bestiller gjerne fra kina eller lignende :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (22 minutter siden):

Noen som har tips til en god og billig kjøler tBril Raspberry Pi 4 Model B 4GB?
Kjører Plex på den, funker bra ca en halvtime så begynner det å stoppe opp tidvis, misstenker det er kjølingen som gjør det..
Støy er ikke viktig, heller ikke noe hast så bestiller gjerne fra kina eller lignende :)

Kanskje ikke det du ser etter men:

https://www.kjell.com/no/produkter/data/raspberry-pi/kjoleribber-for-raspberry-pi-2-pk.-p87113

Brukt samme før uten problemer, men ikke med Plex. bør kanskje ha noe kabinett med liten vifte

 

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har anskaffet en rpi4 med 4GB ram. Satt opp raspbian på den. Ved tidligere forsøk på min rpi3 å sette opp wifi hotspot i rekkefølgen wlan1 - wlan0, har jeg ikke fått til dette via de veilederne som finnes på nett. Jeg har kun klart å sette opp wifi hotspot eth0 - wlan0. Funker kjempeknall om man befinner seg et fremmed sted som på et hotell som har en nettverksport plassert på hotellrommet, men fra wlan1 - wlan0 er et lite mareritt, samtidig som jeg ikke lenger får velge hvilke wifi nettverk den selv kan henge på.

Årsaken til at jeg ønsker denne løsningen, er å kunne henge meg på wifi-nett der jeg må betale for 1 enhet, og våre pålogget med kun en enhet som de tror jeg gjør, men heller dele wifi videre med mine enheter via rpi'en.

(Jeg har tidligere hatt en windows10 laptop med meg på kiel ferga der jeg har logget på wifi nettet med wlan0 og delt nett videre med wlan1, som da har latt meg koble opp en chromecast på tv'n (på gøy), og ha nett på flere telefoner og nettbrett. Til konas store frustrasjon, men for min store glede, og sikkert de ansattes frustrasjon på kiel ferga da jeg måtte belaste nettet konstant for å holde meg online :D)

Erfaringer?

Lenke til kommentar
aklla skrev (3 timer siden):

Noen som har tips til en god og billig kjøler til Raspberry Pi 4 Model B 4GB?
Kjører Plex på den, funker bra ca en halvtime så begynner det å stoppe opp tidvis, misstenker det er kjølingen som gjør det..
Støy er ikke viktig, heller ikke noe hast så bestiller gjerne fra kina eller lignende :)

https://www.ebay.com/itm/GeeekPi-Raspberry-Pi-4-Model-B-Armor-Case-Aluminium-Alloy-Metal-Heatsink-Case/174003146625?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

https://www.ebay.com/itm/Stock-52Pi-original-ICE-Tower-CPU-Cooling-Fan-V2-0-Raspberry-Pi-4-3B-3B-/173962045147?hash=item2880f226db

https://flirc.tv/

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, aklla said:

Har sett litt på den ICE Tower, men den kjøler vel bare CPU(?), er vel mer som bør ha kjøling?

Den er såvidt borti rammen og.

Men det er nok med CPU kjøler på pi4. Det er jo CPU man overclocker :p

Veldig overkill den kjølern da, men også veldig tøff. Har sett en variant hvor den ligger flatt. Da vil du få bedre kjøling på hele kortet.

IMG_20200602_223105.jpg

Stappa en cpuvifte på en Raspberry pi på jobben. Kjøler godt den og.

IMG_20191214_101751.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 hours ago, aklla said:

Hvor henter du strøm fra til den?
Raspberry leverer etter hva jeg har forståttt bare 5v, men du kjører kanskje viften på det?

Henter bare power fra 5V headeren ja.

Den Intel CPU viften snurrer vel rundt fra sånn 3V til 12V så 5V på den gir nok av airflow til formålet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
aklla skrev (13 timer siden):

Tenker noe med vifte ja, tror ribbe bare vil utsette varmeproblemet litt/en del..

Hva med noe sånt? Jeg har et perforert kabinett med en helt enkel heat sink og en liten vifte som blåser ned. Bråker som et uvær, men har spilt spill på den i et par timer uten problemer.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Nimrad said:

Hva med noe sånt? Jeg har et perforert kabinett med en helt enkel heat sink og en liten vifte som blåser ned. Bråker som et uvær, men har spilt spill på den i et par timer uten problemer.

Om det er en 5V vifte kan du kansje kjøre den på 3.3V for å roe ned bråket litt. 

Bare sjekk først hvor mye strøm du kan dra fra 3.3V utgangen. Vet det var ganske lite på de gamle Pi's men usikker på 4ern.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (17 timer siden):

Ble denne :)
At den kanskje er litt overkill er bare bra. Vet ikke hvor mye den sliter med å kjøre plex, men den viften vil vel dekke behovet for kjøling uansett vil jeg anta.

 

Complexity skrev (17 timer siden):

Men det er nok med CPU kjøler på pi4. Det er jo CPU man overclocker :p

Har ingen planer om å overklokke den :)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, aklla said:

Ble denne :)
At den kanskje er litt overkill er bare bra. Vet ikke hvor mye den sliter med å kjøre plex, men den viften vil vel dekke behovet for kjøling uansett vil jeg anta.

 

Har ingen planer om å overklokke den :)

Annbefaler å overclocke. Plex vil kjøre raskere da og. Er en del ytelse å hente, spesielt med en så heftig kjøler.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Annbefaler å overclocke. Plex vil kjøre raskere da og. Er en del ytelse å hente, spesielt med en så heftig kjøler.

Liker mest at filmer kjører i 1:1 og ikke raskere enn det ;)
Neida, hva trenger jeg egentlig raskere Plex til? Den streamer filmer problemfritt frem til den blir for varm, ser ikke helt det store behovet for mer enn det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...