Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade under flytting - bevisbyrde


Vikdal

Anbefalte innlegg

Under flytting til ny leilighet oppstod det to skader på eiendeler. Jeg flyttet selv med bil og henger.

 

Den ene skaden er et klesskap, som klappet sammen inne i hengeren. Skaden skjedde da jeg var fremme ved ny bolig og åpnet hengeren for å begynne å bære ting inn.

Den andre skaden er en blå stripe på tv'n (omtrent som døde pixler, bare at disse lyser konstant blå). Tv'n ble flyttet i sin orginaleske, og var helt fin på gammel adresse.

 

Min innboforsikring har dekning for skade som oppstår under flytting når man flytter selv. Jeg meldte derfor dette til forsikringselskapet, men fikk avvist kravet på bakgrunn av følgende:

Iht. vilkåret - Flytteforsikring er det dekning for skader i forbindelse med:

- Skade ved at bilen/tilhengeren blir utsatt for sammenstøt, utforkjøring, velting eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning.

- Plutselig og uforutsett skade på flyttegods under ut- og innbæring mellom bolig og bil.

 

Jeg hadde ingen kollisjon underveis i flytteprosessen. Jeg flyttet ikke langt (ca 1km kjøretur), og passerte 3 fartsdumper underveis.

 

På bakgrunn av dette mener jeg at det er pkt 2 som blir gjeldene, altså at det er skade som har oppstått under ut- og innbæring. Jeg kan ikke finne noen annen forklaring på når skaden på tv'n har oppstått, enn at det må ha vært under ut- og innbæringen. Når det gjelder skapet så er det jo ganske klart, etter som dette skjedde i forbindelse med inn- og utbæringen.

 

Jeg skal derfor nå klage på avgjørelsen, men tenkte å forhøre meg litt med noen som kan mer jus enn meg først.

  • Er kravet mitt urimelig ?
  • Har forsikringsselskapet rett når de sier at skadene ikke er dekket, gitt teksten gjengitt ovenfor ?
  • Hvem er det som har bevisbyrden her, og er den lik for begge skadene ?

Håper på noen gode svar, etter som jeg må skrive dette i kveld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen

Jeg ser at det er en del som har vært innom tråden, men ingen har så langt svart. Er det fordi problemstillingen er uklar ? I så fall kan jeg sikkert utdype det som måtte være uklart.

 

Mitt første spørsmål over, om kravet er urimelig eller ikke, hadde jeg håpet å kanskje få noen tilbakemeldinger på. I tillegg så er også hvorvidt jeg tolker forsikringsteksten feil eller ikke også noe som jeg håper på tilbakemelding på.

 

Gi meg gjerne en tilbakemelding, uansett hva den måtte tilføre eller ikke :) Jeg kommer, selvfølgelig, ikke til å henvise til hva noen her måtte ha sagt/ment i denne saken på noen måte, som argumentasjon for mitt krav opp mot forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Vil du si at det var en plutselig og uforutsett skade? Poenget er vel at din egen uaktsomhet i forbindelse med flyttingen ikke dekkes. Ut fra det faktum du beskriver høres dette ut som skader som har vært forutsigbare. Hadde du ramla på rumpa derimot. Når det gjelder tv'n kan de sikkert kverulere der og, mtp på sikring av flyttegods osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...