Gå til innhold

Netflix kommer til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har streamet netflix lenge via unblock-us til min appletv boks.

Får god hastighet og hd kvalitet på tven. Ingen lag.

 

Dessverre er det bare å glemme nye filmer og serier.

Netflix ligger ca et år bak. Du kan se forrige sesong, men ikke den som pågår. Er heller ikke alt av serier og filmer som blir sluppet på netflix i det hele tatt.

Til 50+30(for unblock-us) kroner er det dog absolutt å anbefale. Bare å avbestille canal digital pakka, med mindre du er fotballnørd.

Lenke til kommentar

Helt utrolig hvor mye klaging det er her. Dette er jo en stor gladnyhet, og uansett om du ikke vil bruke det så er det i alle fall ikke noe negativt med en ny tjeneste i Norge.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk

 

 

Jeg har bodd i Amerika som utvekslingsstudent i nesten et år nå og jeg har Netflix på dataen, playstation 3 og nettbrettet og jeg har tenkt mange ganger på hvor mye jeg kommer til å savne denne geniale tjenesten når jeg kommer tilbake til Norge.

 

Folk som syter over at vi sikkert må vente en måned på nye episoder tar nok ganske feil. Et år stemmer bedre. Minuset med Netflix er nettopp dette at det ikke oppdateres med nye episoder etterhvert, men at de plutselig legger til en hel sesong av en serie. Utenom det fungerer Netflix utrolig bra. Det er mange serier der ute og når du finner en serie du vil begynne å se på så ligger det alt en haug med episoder utrolig lett tilgjengelig i en hvilke som helt nettleser, nettbrett, playstation 3, xbox 360, eller til og med mobilen når enn du måtte ønske å se det, og den husker hvor langt du er kommet i hver serie du ser på, så du trykker bare på serien og kommer til den episoden de er på, til og med hvis du avslutter netflix midt i en episode så husker den hvor du var i episoden og starter der. Utvalget av serier er utrolig bra, jeg har for eksempel sett hele sesongen av Lilyhammer her.

 

De har også et utrolig bra utvalg av filmer, jeg har til og med funnet en del norske filmer som Trolljegeren og Max Manus, jeg har også funnet flere stand-up show på nettflix.

 

I USA er det slik at hvis de ikke har en film som du vil se så kan du leie en fysisk kopi av den som du kan ha så lenge du vil, men de har en grense på en eller to fysiske filmer på en gang, så du kan ikke leie flere fysiske filmer før du har sendt tilbake de du alt har.

 

For min del er i alle fall dette en kjempenyhet og jeg ser virkelig fram til å få Netflix til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis man får serier og filmer når de faktisk luftes i USA og prisen ikke blir fastsatt av norske politikere er jeg helt med.

Hvis ikke får de gå tilbake til tegnebordet og prøve igjen.

Jeg er helt enig i dette. Om ting kommer en uke eller mer etter det går i USA kommer de til å bli lastet ned i stedet av ganske mange, og da er det ikke så mye vits.

Utvalget bør også være hele Netflix' utvalg

Lenke til kommentar

Flott at vi endelig får en verdig konkurrent i Norge på VOD.

 

Men dessverre for Netflix og heldigvis for meg kommer Vudu til Norge i sommer. Med denne tjenesten får du filmer og serier lenge før Netflix, fordi de har bedre avtaler (har sikkert noe med at du ikke kan betale månedspris, men enkeltpris).

 

Slik jeg ser det er Vudu en bedre tjeneste, da også med tanke på bildekvalitet. Men å la Vudu komme til Norge alene synes jeg hadde vært litt dumt, gode nyheter! All konkurranse er god konkurranse, med mindre det er ikke er det... ;)

Lenke til kommentar

I Amerika koster det vell rundt 50kr men regner med det kommer til og bli enten 79 eller 99kr måneden i Norge, er ikke avskrekkende pris hvis man får det riktige utvalget :)

Blir nok litt dyrere ja. Utvalget tror jeg blir dårlig, i og med at de trolig har dårlige avtaler. Nye filmer 28 dager etter Vudu f.eks.

 

 

Problem 2 er nok produkt kvalitet. Hvor bra blir kvaliteten på innholdet? NRK og TV3 som jeg har brukt via PC har ikke god nok kvalitet til å rettferdigjøre å ta betalt for varen. Selv i beste oppløsning.

 

Det er noe som heter båndbredde, selv om oppløsningen er til stede. Folk er dumme nok til å tro at de ser HD kvalitet så lenge TVen var merket HD Ready. Selv om innholdet inn var god gammel analog kabel TV i meget råtten kvalitet.

Bildekvaliteten skal være grei, ikke like bra som Vudu. Jeg har prøvd å funnet skikkelig info om dette, og har funnet bitrate for Netflix, men finner det ikke lenger. Vudu leverer 1080p24 MPEG 4, 7.1 Dolby Digital og på siden anbefales en internetthastighet på 4,5 Mbps til 9 Mbps. Jeg har tatt kontakt med dem for mer detaljert info.

 

Forresten, knuste ikke jeg nettopp påstanden om at 5 Mbps er nok for den jevne norske forbruker? Når Vudu kommer til norge trengs det over 9 Mbps for å kunne opprettholde en god brukeropplevelse. Spesielt hvor det er 5 som bruker Spotify/Youtube samtidig, en spiller spill, ser på NRK-klipp i HD, og surfer på nettsider. Da er det lite igjen for VOD-tjenester... Blir ikke utvikling av å si at vi klarer oss med svart-hvitt-bilde... Finnes også mangle flere lovlige tjenester i bruk som krever båndbredde... Og man skal ikke "makse" ut linjen slik at alt går tregere heller, opplevelsen skal være rask og responsiv!

 

 

Kjempe. Netflix til Norge.

Hva er baksiden?

- Lang ventetid for nye filmer og serier, minimum 28 dager etter Vudu (som kommer til Norge).

- Trolig dårlig utvalg

- Prisen blir mest sannsynlig høyere enn håpet

- Norske kanaler kan du bare glemme

 

 

Endelig en streamingtjeneste det er verdt å betale for (så lenge vi ikke må vente 1 måned på nye episoder og betale det 10x mer enn amerikanerne)

Hvis man får serier og filmer når de faktisk luftes i USA og prisen ikke blir fastsatt av norske politikere er jeg helt med.

Hvis ikke får de gå tilbake til tegnebordet og prøve igjen.

http://supports.vudu.com/questions/461/How+does+VUDU+compare+to+Netflix%3F Les dette, visse ting vil minimum ta 28 dager før det kommer til Netflix pga avtaler de har med Warner Bros.
Lenke til kommentar

Helt utrolig hvor mye klaging det er her. Dette er jo en stor gladnyhet, og uansett om du ikke vil bruke det så er det i alle fall ikke noe negativt med en ny tjeneste i Norge.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk

 

 

Om man vil bruke vår store teknologiske framgang som unnskyldning fordi man leverer dårligere tjenester, så kan man det, men jeg synes ikke det er særlig treffende. Netflix har ikke lagd internett, netflix har ikke funnet opp streamingprotokoller, netflix har ikke funnet opp digitale videofiler. Kan godt hende netflix er helt kanon, men at teknologi er bra saker er ingen unnskyldning om det skulle vise seg å være dårlig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://supports.vudu...e+to+Netflix%3F Les dette, visse ting vil minimum ta 28 dager før det kommer til Netflix pga avtaler de har med Warner Bros.

Så litt på nettsiden til Vudu, fant bare filmer men ingen TV serien, streamer de kun filmer?

 

Edit: fant noen tv serier, men er de som Netflix at de legger dem ut sesong for sesong, eller tar de episode for episode?

Endret av baguett
Lenke til kommentar

I starten måtte man fake både IP, geografisk bostedsadresse og betalingskort koblet til denne, for Netflix her til lands og jeg hadde det da selv på telefon. Siste årene har det blitt betydlig enklere. Der i mot mistet jeg interessen for tjenesten da det etterhvert ble vanskelig å holde oversikt over innholdet de tilbyr samt at veldig mye kun ble tilbudt på fysisk media, som senere heller ikke kom til streaming når de gikk over til kun streaming.

 

God oversikt over innhold og godt oppdatert innhold er fortsatt en mangelvare. Den dagen man kan abbonere på en tjeneste eller får en samlende god betalingstjeneste som gir deg TV-serier og filmer ved lansering for geografisk region blir en lykkens dag. Har snart vært innom det som finnes av slike tjenester som voddler, lovefilm, netflix, amazon etc. uten å få inntrykk av at de er særlig langt på vei med hva mange forbrukere ønsker av digitale tjenester i markedet.

 

Gi meg "Spotify" for film og TV, da har vi kommet langt. Men det er muligens urealistisk ønsketenking.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Netflix i Norge er i utgangspunktet en god idé, men jeg er redd noen kommer til å gjøre sitt ypperste for at det skal gå i vasken. Da tenker jeg på pris, utvalg og tilgjenglighet.

 

Forhåpentligvis vil Netflix i Norge fungere såpass godt at enkelte kan begynne å lure på om en ikke skal avbestille kabelen og heller benytte seg av Netflix, nett-tv og tv2sumo til sport.

Lenke til kommentar

Problem 2 er nok produkt kvalitet. Hvor bra blir kvaliteten på innholdet? NRK og TV3 som jeg har brukt via PC har ikke god nok kvalitet til å rettferdigjøre å ta betalt for varen. Selv i beste oppløsning.

 

Det er noe som heter båndbredde, selv om oppløsningen er til stede. Folk er dumme nok til å tro at de ser HD kvalitet så lenge TVen var merket HD Ready. Selv om innholdet inn var god gammel analog kabel TV i meget råtten kvalitet.

Her ligger en del info om bitrate og encoding. Skal se om jeg finner noe mer, vet ikke om dette er helt up-to-date.

 

 

 

Så litt på nettsiden til Vudu, fant bare filmer men ingen TV serien, streamer de kun filmer?

 

Edit: fant noen tv serier, men er de som Netflix at de legger dem ut sesong for sesong, eller tar de episode for episode?

Serier også ja. ;)

 

Det er episode for episode. ;) De legges ut vanligvis dagen etter det går på TV. Tror dette er normen for det meste på Vudu. Jeg vet ihvertfall at filmer legges ut dagen de kommer ut på DVD/Blu-Ray.

 

Eneste ulempen jeg ser med Vudu er at du må betale for hver film/serie/episode, du kan ikke betale månedsabbonnement. Men, jeg antar at det er derfor de har bedre avtaler enn Netflix som får ting mye senere. Så på en måte er det egentlig en fordel?

 

 

 

Sidesport:

Our aspiration is to deliver to everyone the best bitrate that their broadband connection can support.
Det er dette "Norge" ikke skjønner, vi kan ikke tenke bakvendt, vi kan ikke jobbe i feil rekkefølge! Bygge ut infrastrukturen etter at trafikken er større enn kapasiteten? Det fungerer jo ikke sånt, infrastrukturen må bygge vei for fremtidens behov, og for at det skal være noe utvikling og fremgang må kapasiteten på infrastrukturen være større enn behovet til en gitt tid, forberedt for fremtidige behov!

 

EDIT: Jeg mener det er derfor vi idag ikke har bedre streamingtjenester f.eks. (mtp. bitrate og oppløsning etc.), fordi de som lager tjenestene alltid må ta hensyn til de lave standardene!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Problemet med etterkantsbygginga tror jeg vi finner i budsjettpolitikken. Spesielt det at en ikke bare får en pott for en sektor og kan så bruke det som en finner best, men må spørre og legge fram kostnadsberegninger på forhånd. Enden på visa blir at prosjekter blir liggende til forhandling i 5-10 år, mens forholdene som skulle utbedres endrer seg (gjerne til det verre). Bedre blir det ikke når en skiller mellom nyprosjekter og vedlikehold på budsjettnivå, siden en ikke kan ta rester fra det ene og overføre til det andre. Så om en bommer stort på vedlikeholdet og har mye til overs så kan en ikke sette det over til nyprosjekter eller omvendt.

 

Og om en blander inn det private via anbud så får en apekattstreker som bevist feilberegnete kostnader for å til tilslaget, og så kan en etter start komme å si at en hadde gjort en feil eller at det dukket opp uforutsette problemer. Og siden prosjektet nå er startet så må det fullføres.

 

Bedre blir det ikke om vi snakker om ett firma registrert i utlandet, siden en da ser pengene forsvinne inn i svarte hull i skatteparadis heller enn å ta runden via lønn, forbruk og skatt tilbake i kassa.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Supet at Netflix endelig kommer tik Norge. Jeg har benyttet meg at Netflix en stund og det har reddet en del lørdagskvelder. Det er også en del andre tjenester der ute som feks Vudu som gir deg mulighet til å leie rimelig ferske filmer til en rettferdig pris. Heldigvis finnes det VPN tjenester som gir oss ikke-amarikanere tilgang til skikkelige tjenester. Jeg har etterhvert landet på http://www.str8vpn.com som har gitt meg ubegrenset tilgang til alt jeg har kunnet finne. Set fram til den dagen vi slipper å "tappe" amerikanske tjenester på denne måten....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Likte Netflix i lang tid men synes etterhvert det var vanskelig å oppdage nye ting jeg ville se (innholdsoversikt endret seg) og generelt få en god oversikt over hva de hadde. De hadde heller ikke så godt oppdatert innhold og veldig mye av det jeg ville se fantes kun i plate-utleie tjenesten deres og ble også helt borte fra utvalget når de sluttet med plate-utleien. Vudu høres interesant ut og skal sjekkes ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...