Gå til innhold

? For tidlig å avskrive Windows Phone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt overbevisst om at Microsoft har en plass i dette markedet. Jeg har ikke personlig en WP telefon enda, men er omgitt av minst 7 av de halve dagen + at dama har en Lumia 800.

 

Jeg har alltid vært imponert over WP, og ved siden av min Android har det føltes som et frisk pust i et noe rotete system. Appene ser, dersom utvikleren vil det, mye bedre ut. Farten er det ingenting å si på, det hele flyter utrolig raskt uten problemer. Enkelte tunge applikasjoner bruker kanskje noe lenger tid på WP kontra IOS og Android, men det har jo sine naturlige forklaringer og er samtidig ikke noe jeg ser på som et problem. Spesielt når man vet at spesifikasjoner blir de samme med WP8.

 

I tillegg så er det hele veldig pent å se på, iallefall fra mitt ståsted som er godt innenfor visualiseringsbransjen. Fonter er gjennomtenkt og pent, måten Metro fungerer på passer mobilskjermen utmerket og måten Live Tiles funger på gjør hovedskjermen til et lite sexy virrvarr av morsomme ting, som føles "levende" og innbydende ut.

 

Joda, det er også negative ting. Jeg ser fordeler og ulemper med alle systemer, også Microsoft sitt. Men jeg har en tendens til å glemme småtingene når resten er så forbasket utført. Mail er en drøm, kalenderen flott og Office er overlegent alle andre telefoner. Men de små ankepunktene er fortsatt der, og jeg tror og håper det endrer seg med WP8.

 

Men som Gørrisen ganske riktig sier: – Du har ikke sett Windows 8 på en mobiltelefon – det har jeg.

 

Og du verden som også JEG gleder meg til å se Windows 8 på en mobiltelefon. Jeg sliter nesten litt med å vente ;)

 

Og når vi vet hva Nokia er kapable til, samt at både Samsung og HTC vil komme med high end mobiler slik One X/S og SIII er nå (og eventuelle nettbrett med Windows 8), gleder jeg meg ekstra mye. Det blir moro. Moro at Microsoft er tilbake, moro at man har flere aktører i markedet som pusher grensene og som gir oss forbrukere gode valg og bedre produkter.

 

Jeg har trua...skikkelig trua, men også på Android og IOS. Det blir en spennende avslutning på 2012, og en herlig start på 2013 :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes første avsnittet av artikkelen er litt underlig, det argumenteres med at Nokia fortsatt er store, men som artikkelen selv kommer inn på, det er vel ikke så relevant for Windows Phone sin del? Ihvertfall ikke om hovedgrunnen til at de er store ligger utenfor smarttelefon-segmentet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Venter spent på min Lumia 800, og tror den vil fungere perfekt for meg. Er ikke så ivrig bruker av apps, og det frister mer med god støtte for office pakken, Skydrive integrering og en bra design. Synes de fleste Android modellene er kjedelige, bortsett fra kansje Sony sine modeller. GX III er ikke akurat noen design bombe i mine øyne heller. Som Espen er inne på, tror jeg fremtiden er en felles plattform der alle "dingsene" dine er integrert og snakker sammen. Selv om Google har et forsprang med Android tror jeg de har så store hull ellers, at de vil tape markedsandeler for MS over tid. Tror også nettbrett med Windows 8 kan bli den utfordreren til Apple som Google ikke har klart. I tillegg kan xbox integrere underholdningsbiten i MS sitt univers. Uansett, håper utviklerene nå har lært litt av Epple når det gjelder brukeropplevelser, og at alle ingeniørene lager produkter for "kona" og ikke seg selv. Med det mener jeg programvare som er enkel og som gir deg følelsen av at teknikken jobber for deg, ikke omvendt:-)

Lenke til kommentar

Uansett, håper utviklerene nå har lært litt av Epple når det gjelder brukeropplevelser, og at alle ingeniørene lager produkter for "kona" og ikke seg selv. Med det mener jeg programvare som er enkel og som gir deg følelsen av at teknikken jobber for deg, ikke omvendt:-)

Det er mange nivåer av OCD i Apple, og spørsmålet er vell etter min mening:

1 - Er Microsoft i stand til å lære av Apple?

2 - Har man bruk for to produsenter som kjører Apples filosofi?

 

Et av problemene som Microsoft/Nokia (og Google/Android+Produsenter) har å stri med i så måte er at det er mye "design by committee". det er ikke EN person som sitter på topp og har en visjon, og veto.

Mye av Apples suksess er etter min mening bygget på Steve Jobs, og hans lederstil. Dette er umulig å gjøre når du har flere avdelinger som skal jobbe sammen, og der ingen har den totale oversikten og vet nøyaktig hva man skal ha, og som ikke går med på kompromiss mellom design avdelingen og utvikler avdelingen. Hvor mye kunnskap har egentlig sjefen i google eller samsung om GUI design? Selv i en liten bedrift med totalt 20 ansatte er det problematisk å få det oversikten, og da vil det være tilnærmet umulig for selskap som Microsoft, og i hvertfall Google og gjøre dette nå. Ikke at dette er noen fasit, da man kan se på Valve som ikke har sjef i det hele tatt, men likevell leverer kvalitet.

 

Leste en meget bra artikkel om akkurat dette på en blogg som tar for seg disse poengene:

http://flyosity.com/apple/why-apple-succeeds-others-fail.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aller først vil jeg si at det var flott lesing dette her!

Derimot tror aldri at microsoft kommer å gjøre det veldig stort i mobilmarkedet. Hvis det er plass til et stort OS til, så vil jeg holde på Symbian. Belle holder på å få fotfeste i de nyere Nokia-modellene og snart kommer både Carla og Donna.

 

Men hvis det skal gå behøver Nokia å tenke noe annet enn en enveisstrategi med Windows Phone. De må våge å satse på Symbian igjen. Det er fortsatt det mest brukte på enkle mobiler såkalte futurephones og tredje største smartphone OS. Samtidlig bør de lære mere av konkurrentene og satse enda bedre i utviklingsland. Det er tross alt i land som Kina, India Brazil at de store kundemassene ligger når det kommer til lavprissegmentet. Forhåpentligvis kommer Nokia tilbake til USA, ikke bare med Windows Phone, men også Symbian. Fårhåpentligvis kan 808 Pureview bli en fugl fønix over dammen.

 

Så alt i alt tror jeg at Symbian kan bli det neste store OSet og ikke Windows Phone.

Lenke til kommentar
Sender du en SMS fra en Windows-telefon til en annen, så sendes ikke meldingen som en gratis Live-melding i samme grensesnitt

 

Jeg har ingen problemer med å veksle mellom facebook chat, live eller sms i samme grensesnitt. Valget skjer ikke automatisk, men det er vel smak og behag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aller først vil jeg si at det var flott lesing dette her!

Derimot tror aldri at microsoft kommer å gjøre det veldig stort i mobilmarkedet. Hvis det er plass til et stort OS til, så vil jeg holde på Symbian. Belle holder på å få fotfeste i de nyere Nokia-modellene og snart kommer både Carla og Donna.

 

Men hvis det skal gå behøver Nokia å tenke noe annet enn en enveisstrategi med Windows Phone. De må våge å satse på Symbian igjen. Det er fortsatt det mest brukte på enkle mobiler såkalte futurephones og tredje største smartphone OS. Samtidlig bør de lære mere av konkurrentene og satse enda bedre i utviklingsland. Det er tross alt i land som Kina, India Brazil at de store kundemassene ligger når det kommer til lavprissegmentet. Forhåpentligvis kommer Nokia tilbake til USA, ikke bare med Windows Phone, men også Symbian. Fårhåpentligvis kan 808 Pureview bli en fugl fønix over dammen.

 

Så alt i alt tror jeg at Symbian kan bli det neste store OSet og ikke Windows Phone.

 

Nokia har jo satset stort på Belle/Carla det siste året, det er gjort store endringer på det OSèt nettopp for å kunne ha en plattform også for toppmodellene. Så en kombinasjon av både WP og Belle/Carla for de mobilene som krever mest features er nok veien Nokia må gå.

 

Er ellers enig i det du skriver, Nokia 808 er en modell som absolutt er veldig spennende :)

Lenke til kommentar

Aller først vil jeg si at det var flott lesing dette her!

Derimot tror aldri at microsoft kommer å gjøre det veldig stort i mobilmarkedet. Hvis det er plass til et stort OS til, så vil jeg holde på Symbian. Belle holder på å få fotfeste i de nyere Nokia-modellene og snart kommer både Carla og Donna.

 

Men hvis det skal gå behøver Nokia å tenke noe annet enn en enveisstrategi med Windows Phone. De må våge å satse på Symbian igjen. Det er fortsatt det mest brukte på enkle mobiler såkalte futurephones og tredje største smartphone OS. Samtidlig bør de lære mere av konkurrentene og satse enda bedre i utviklingsland. Det er tross alt i land som Kina, India Brazil at de store kundemassene ligger når det kommer til lavprissegmentet. Forhåpentligvis kommer Nokia tilbake til USA, ikke bare med Windows Phone, men også Symbian. Fårhåpentligvis kan 808 Pureview bli en fugl fønix over dammen.

 

Så alt i alt tror jeg at Symbian kan bli det neste store OSet og ikke Windows Phone.

 

Nokia har jo satset stort på Belle/Carla det siste året, det er gjort store endringer på det OSèt nettopp for å kunne ha en plattform også for toppmodellene. Så en kombinasjon av både WP og Belle/Carla for de mobilene som krever mest features er nok veien Nokia må gå.

 

Er ellers enig i det du skriver, Nokia 808 er en modell som absolutt er veldig spennende :)

 

Carla skal visstnok komme til sommeren/høsten ryktes det. Donna lanseres vel første halvdel av 2013.

Lenke til kommentar

"Microsoft har heller ikke gjort nok for å få sine tjenester til å spille sammen med Windows Phone. Bing, Zune, Windows Live, Skydrive og Xbox Live kan alle brukes mer eller mindre fra en Windows-mobil, men tjenestene er ikke veldig godt implementert. Sender du en SMS fra en Windows-telefon til en annen, så sendes ikke meldingen som en gratis Live-melding i samme grensesnitt, slik Apple gjør med iMessenger. Applikasjonsutvalget på Windows Phone er heller ikke like imponerende som på iOS og Android. "

 

Her har vi visst en kar som ikke har satt seg inn i systemet enda.

Windows phone vil alltid førsteprioritere å sende meldinger som datatrafikk,

da ved å bruke først og fremst facebook, men har man satt opp en msn-konto og kontaktene også bruker msn vil telefonen prioritere msn over sms.

 

Jeg har hatt Android, gamle windows, ios osv osv.

Men det er bare win phone som gir meg samme brukeropplevelse som ios,

fokus på brukervennlighet, men samtidig kan man gjøre som man vil via apps.

Jeg ser en lysende fremtid for win phone, spørsmålet er bare når produsentene klarer å levere telefoner som designmessig skiller seg ut.

 

Min HTC Titan brukes aktivt for å vise kunder windows, og alle sier det samme: " jeg vil ha den telefonen du har "

Lenke til kommentar

Jeg synes første avsnittet av artikkelen er litt underlig, det argumenteres med at Nokia fortsatt er store, men som artikkelen selv kommer inn på, det er vel ikke så relevant for Windows Phone sin del? Ihvertfall ikke om hovedgrunnen til at de er store ligger utenfor smarttelefon-segmentet?AtW

 

Hei!

Det er riktig at Nokias markedsandel først og fremst skyldes salget av billige mobiler til såkalte emerging markets. Men Nokia har en enorm produksjonskapasitet som raskt kan omstilles, og et distribusjonsnett som langt overgår det markedstallene for smartmobil skulle tilsi.

Lenke til kommentar

Jeg ser en lysende fremtid for win phone, spørsmålet er bare når produsentene klarer å levere telefoner som designmessig skiller seg ut.

 

Svaret er oktober 2012, forhåpentligvis :) Nokia har jo allerede gjort et stort steg i riktig retning spør du meg, Lumia serien er en nydelig telefon designmessig.

Lenke til kommentar

Vel, jeg venter enda på at vi skal få inn windows phone på jobben slik at jeg skal få testet ut.... Det som jeg synes de trenger er: developers, developers, developers. Jeg ser desverre ikke en fremtid for WP hvis de ikke greier å få på plass apper like fort som Android / IOS

 

De ser ut som gode mobiler og MS har greid å komme seg inn på godt etablerte markeder før. Hovedproblemet er at det de fleste jeg kjenner forbinder med Windows... og mobil er Windows Mobile 6.5... som nå er urtreigt og ett makkverk å jobbe med (omtrent som om man skulle gå til windows 95 i dag)

 

Så det må komme noen "kule kids" med disse mobilene og forklare hvorfor man "må" ha de. Av de forretningsfolkene vi selger til pr. i dag så er det mange som elsker mac pga at man kan ha like apper på ipad og iphone. Her tror jeg WP kan ha noe med win8 på mobil... Men igjen, når de skal kjøre på forskjellig arkitektur... Så er jeg usikker på om det kommer til å gå så bra...

 

Gleder meg til Oktober/November når man forhåpentligvis begynner å se fruktene av hva MS holder på med i kulissene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...