Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksøke min tidligere samboer, noen råd?


Cutie pie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg får starte med bakhistorien.

I 2007 prøvde min tidligere samboer og meg å søke et boliglån på kr 1,200,000, men siden jeg hadde vært student fra 2004 til 2007 så hadde ikke jeg nok inntekt å vise til, og det hadde heller ikke min tidligere samboer.

Banken innvilget oss kun kr 500,000 og rådet oss til å gå til en av foreldrene våres og få de til å søke kr 700,000 i sin bank. Hans foreldre ville ikke hjelpe oss så vi gikk til min far og stemor og spurte om de kunne hjelpe oss.

Etter at min tidligere samboer lovet dem på tro og ære at han skulle ta full ansvar for lånet, så sa min far at det var greit og skulle prøve å søke kr 700,000 hos hans banken. Min far gikk da til sin bank og forklarte dem hva hva lånet skulle gå til osv, og da sa banken at sammen med søknaden så ville de ha et brev fra meg og eksen min hvor vi skrev hva kr 700,000 skulle gå til. Det gjorde vi og min far fikk innvilget kr 700, 000.

Eksen min og meg kjøpte en bolig som kostet kr 1,100,000 og de resterende kr 100,000 gikk til å betale på smålån, kredittkort og nye møbler.

 

Min tidligere samboer og meg gjorde det slutt i 2009, men solgte leiligheten først i 2010 fordi vi hadde leid den ut. Etter boligsalgsoppgjøret så ble eksen min og jeg sittende med en restgjeld på kr 200,000 som forsatt sto i min fars navn. Så vi ble selvfølgelig enige om å forsette og nedbetale resterende kr 200,000.

 

Beklageligvis, så begynte problemene med eksen allerede i 2008, hvor han begynte smått å si at han ikke ville betale på noe som ikke sto i hans navn. Dette problemet ble ubetraktelig større etter at vi gjorde det slutt.

Jeg har hatt utallige krangler med han fordi han nektet å betale for seg, men etter flere timer med diskusjoner så ble sa han seg villig til å forsette å betale fordi han hadde lovet min far å betale tilbake dette lånet.

 

For et par dager siden så oppsto dette problemet igjen, hvor han igjen sa at han ikke ville betale på et lån som ikke sto i hans navn, så han kom ikke til å betale mer på dette lånet som per dagsdato har en balanse på kr 168,000

 

Så nå har både min far, stemor og jeg fått nok av han så vi kommer til å søke hjelp hos en advokat for å kreve et pengekrav fra min tidligere samboer som også er ansvarlig for tilbakebetaling av dette lånet.

 

Kan noen råde meg til hva som kan skje? Jeg har ikke kontaktet en advokat ennå fordi jeg holder på å samle alt av papier og ting som knytter eksen min til dette lånet.

Min tidligere samboer og jeg signerte aldri under et gjeldsbrev hos min fars bank, så lånet har alltid stått i min fars navn. Det vi har av bevis som knytter eksen min til dette lånet er transaksjonene som ble gjort når vår bolig ble kjøpt, oppgjøret når vi solgte leiligheten, søknadsbrevet som eksen min og jeg skrev til saksbehandleren hos min fars bank før lånet ble innvilget.

 

Har jeg en sak her? Kan jeg/vi saksøke ekssamboeren min?

 

Jeg er kjempe takknemlig for all råd jeg kan få :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smålån og kredittkortene sto i begges navn, så det var begge som fikk betalt smålån og kredittkortene. Møblene solgte vi og betalte regninger med.

Dessverre så var vi dumme nok til og ikke skrive kontrakt mellom min far, meg og min ekssamboer. Det var mer en muntlig avtale som ble gjort den gangen.

Endret av Cutie pie
Lenke til kommentar

Muntlige avtaler er i utgangspunktet like bindende som skriftlige avtaler. Ettersom det her var tale om et store beløper burde man selvfølgelig ha sørget for å ha formalisert avtalene.

 

Dere kjøpte leiligheten i 2007 og i 2008 begynte uenigheten vedrørende lånet som stod på din far. Hvor mange måneder gikk det før han uttalte seg om dette? Hva har diskusjonene gått på? Når sa han første gang at han ikke var forpliktet til å nedbetale lånet? Hva gjorde dere da? Hva har han sagt når han har gjenopptatt betalingene? Her blir det avgjørende hva din tidligere samboer hevder har skjedd og hvorvidt han har opptrådt som om han var forpliktet til å nedbetale lånet.

 

Dersom det går til en rettssak blir spørsmålet i denne saken hvorvidt det er mer sannsynlig at dere i fellesskap har inngått en muntlig låneavtale med din far, eller om at det kun var lånet som dere formelt var lånetakere for som stod på dere.

 

Når du oppsummerer bevisene så nevner du ikke nedbetalingene av lånet som din tidligere samboer har gjennomført. Hvorfor?

 

Antar at en hensiktsmessig måte å starte prosess i denne saken på er å formulere et krav i henhold til låneavtalen for deretter å gjennomføre en forenklet tvangsinndrivelse. Det kan være at det er tilstrekkelig til at din tidligere samboer vil oppfylle de forpliktelsene du hevder han har. Det bør forøvrig ikke koste mer enn 4-5000 hos en advokat.

Lenke til kommentar

Hva er årsaken til at lånet til din far ikke ble nedbetalt i sin helet før dere betalte deres felles lån?

 

Fordi vår bank krevde at de fikk pengene sine først når vi solgte leiligheten og det som var resterende skulle gå til min far. På den tiden så ville vi betale min far først, men banken vår sa nei til det.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å kontakte advokat likevel, la advokaten ta seg av vurderingen av hvorvidt du har en sak eller ikke. Advokaten er profesjonell -- forumbrukere, selv om en del av oss sitter på ganske mye kunnskap på området, jobber sjelden innen det.

Ja, det har du helt rett i! Jeg har nå snakket med en advokat og sendt han alle papirene som knyttet lånet til min eks samboer og han sa at jeg absolutt hadde et krav.

Jeg snakket med han idag så jeg venter på at han skal gå nøye igjennom papirene også vil han fortelle meg hvordan vi skal gå frem.

Lenke til kommentar

Muntlige avtaler er i utgangspunktet like bindende som skriftlige avtaler. Ettersom det her var tale om et store beløper burde man selvfølgelig ha sørget for å ha formalisert avtalene.

 

Dere kjøpte leiligheten i 2007 og i 2008 begynte uenigheten vedrørende lånet som stod på din far. Hvor mange måneder gikk det før han uttalte seg om dette? Hva har diskusjonene gått på? Når sa han første gang at han ikke var forpliktet til å nedbetale lånet? Hva gjorde dere da? Hva har han sagt når han har gjenopptatt betalingene? Her blir det avgjørende hva din tidligere samboer hevder har skjedd og hvorvidt han har opptrådt som om han var forpliktet til å nedbetale lånet.

 

Dersom det går til en rettssak blir spørsmålet i denne saken hvorvidt det er mer sannsynlig at dere i fellesskap har inngått en muntlig låneavtale med din far, eller om at det kun var lånet som dere formelt var lånetakere for som stod på dere.

 

Når du oppsummerer bevisene så nevner du ikke nedbetalingene av lånet som din tidligere samboer har gjennomført. Hvorfor?

 

Antar at en hensiktsmessig måte å starte prosess i denne saken på er å formulere et krav i henhold til låneavtalen for deretter å gjennomføre en forenklet tvangsinndrivelse. Det kan være at det er tilstrekkelig til at din tidligere samboer vil oppfylle de forpliktelsene du hevder han har. Det bør forøvrig ikke koste mer enn 4-5000 hos en advokat.

 

Vel uenighetene begynte noen månededer etter at vi hadde flyttet inn in vår nye leilighet. Siden de månedlige avdragene på det lånet var ganske høye så begynte eksen min å få panikk så han argumente med at han syntes at han bare jobbet og jobbet, mens alt han tjente gikk til bare til nedbetaling av begge lånene. Han har alltid vært sleip med penger, spør alle om å låne penger, men han betaler det aldri tilbake fordi hans tenke måte er hvis han ikke har pengene så har han ikke pengene. "Hva skal de gjøre?" pleide han alltid å si.

 

Hver gang han nektet å betale det lånet pappa tok opp for oss så satt vi i flere timer å kranglet, hvor jeg måtte minne han på om og om igjen at pappa gjorde oss en stor og kostbar tjeneste som ikke mange mennesker der ute gjør. Det som jeg tror kanskje fikk han til å ombestemme seg var når jeg ga han scenario hvor situasjon var omvendt. Hvordan det ville ha vært hvis hans far tok opp et lån for oss og jeg plutselig nektet å betale. På han og hans far ville sikkert jagd meg ned og drept meg.

 

Jeg prøver ikke og utelukke eller ikke bevise at eksen min faktisk har betalt ned på lånet for det har han.

Problemet er at han har ikke gjennomført betalingene med et godt hjerte. Som jeg nevte tidligere så ble problemet ubetraktelig større etter at det ble slutt, jeg måtte krysse fingrene og be til Gud hver måned om at eksen min ville sende meg hans del av regningen, og at han ikke ringte meg for å fortelle meg at han ikke kom til å sende meg hans del av regningen.

 

Helt siden det lånet ble tatt opp så har det vært et ren helvete med han og jeg har fått nok.

Han skal ikke få lov til å komme seg unna med det og som jeg nevnte ovenfor så har jeg snakket med en advokat og han fortalte meg at jeg absolutt hadde et krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...