Gå til innhold

Spørsmål angående Jehovas vitner


Anbefalte innlegg

Feil, denne gruppen ble omtalt som en profeter i bladet til jehovas vitner før 1975. Bare det at de stadig driver å fremsetter profetier om verdens ende, gjør dem til falske profeter, samme hva de selv eller andre oppfater dem som.

For det første, det er ikke verdens "ende", for det andre, det er Bibelen som profeterer dette (start med å les den), for det tredje og forhåpentligvis siste gang: påstander blir ikke sanne fordi du poster dem mange ganger på et internettforum...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil, denne gruppen ble omtalt som en profeter i bladet til jehovas vitner før 1975. Bare det at de stadig driver å fremsetter profetier om verdens ende, gjør dem til falske profeter, samme hva de selv eller andre oppfater dem som.

For det første, det er ikke verdens "ende", for det andre, det er Bibelen som profeterer dette (start med å les den), for det tredje og forhåpentligvis siste gang: påstander blir ikke sanne fordi du poster dem mange ganger på et internettforum...

Bibelen profeterer ikke at verdens ende kommer 1874, 1914, 1925 eller 1975 osv.

Det er kun jehovas vitners falske profeter som sier verdens ende kommer da og da.

Lenke til kommentar

IHS, er du protestant eller katolikk? Tør du svare eller er du redd for at "troen" din kan bli gjenstand for undersøkelse? Du klipper inn et snart 60 år gammelt papir og bruker det som argumentasjon for hva? Falske profeter?

 

Hva med å lete etter det som føles rett istedet for å bare lete etter det som føles feil?

Lenke til kommentar

Trodde han tilhørte en enda særere sekt, eller at han har spunnet sin egen "personlige tro" som så mange andre, men det er mulig han tilhører de mirakeltroende, mariastatuetilbedende katolikkene :tease: Det er litt av et skue i Spania når de bærer (for hånd) helgenstatuene (stort sett kvinnelige) på flere tonn rundt i bygatene og folkemengden roper "GUAPA GUAPA" til dem! Menneskenes skrullethet har muligens en grense, men katolikkene gjør sitt beste for å tøye dem. :green:

Lenke til kommentar

Han er katolikk...

 

Det er i hvertfall min "good guess", for han reagerer som en svidd katte om noen drister seg til å si noe om den klubben... Bare å prøve, så skal du se... :)

Regnet egentlig med det og skulle i den sammenheng fått han feks til å forklare i Bibelsk kontekst pavens begrunnelse mot prevensjon innen ekteskap...

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...
Romeren skrev (3 timer siden):

Ja, og: Den som har sett meg, har sett Far.

Kan det hende at skribenten av dette mente at gud bare er en større versjon av jesus slik som et modellfly i riktig skala kun er en liten versjon av originalen og at man sånn sett kan si at har du sett modellel har du sett originalen fordi modellen er så lik?

Lenke til kommentar
RWS skrev (På 3.5.2012 den 19.32):

Det var nesten som med de to jentene som stoppet meg på gata for en del år siden, der den ene av jentene utbryter, "Men kan du ikke bare glamme fakta da og tro på jesus..." Kunne ikke sagt det bedre selv faktisk...

En kristen jente sa til meg.

Huff, er du saann en, som tenker du. 😀

Lenke til kommentar
perpyro skrev (5 timer siden):

Kan det hende at skribenten av dette mente at gud bare er en større versjon av jesus slik som et modellfly i riktig skala kun er en liten versjon av originalen og at man sånn sett kan si at har du sett modellel har du sett originalen fordi modellen er så lik?

Ikke så dum analogi det, nei. Nå er vel verken analogier eller vårt språk istand til egentlig å beskrive Gud, men "av samme vesen" (samme natur?) er en del av det trosbekjennelsene sier om saken.

Lenke til kommentar
On 2/9/2023 at 12:35 PM, Romeren said:

Ja, og: Den som har sett meg, har sett Far.

En sønn er i sin fars bilde og lignelse. Døtrene er i morens bilde og lignelse.

I GT ser vi at Set er i Adams bilde og lignelse, slik Adam er i Gud faderens bilde og lignelse. Hadde det vært en datter ville hun ha vært i Evas bilde og lignelse, slik Eva er i sin ....

Vi ligner vårt opphav.

Så hvis Jesus kaller Gud for far, og han kalles den nye Adam, og er menneskesønnen, blir vel bilde tydeligere.

Jeg er rimelig sikker på at Maria Magdalena er den nye Eva og representerer menneskedatteren.

Problemet med å få et helhetlig bilde på dette skyldes feiloversettelser i skapelsesberetningen.

«Gudene» og ikke «Gud» skapte mennesket i sitt bilde i sin lignelse, til mann og kvinne.

For «Elohim=Gudene» sa: La OSS fare ned og skape mennesket i VÅRT bilde, i VÅR lignelse, til mann og kvinne.

Hvem er VI og kvinnens bilde og lignelse???

Endret av Xadrian
Lenke til kommentar

"Elohim (Hebrew: אֱלֹהִים, romanizedʾĔlōhīm: [(ʔ)eloˈ(h)im]), the plural of אֱלוֹהַּ‎ (ʾĔlōah), is a Hebrew word meaning "gods". Although the word is plural, in the Hebrew Bible it usually takes a singular verb and refers to a single deity,[1][2][3][4] particularly (but not always) the God of Israel.[1][2][3][4][5][6] At other times it refers to deities in the plural.[1][2][3][4][5][6]"

"Elohim, when meaning the God of Israel, is mostly grammatically singular, and is commonly translated as "God", and capitalised. For example, in Genesis 1:26, it is written: "Then Elohim (translated as God) said (singular verb), 'Let us (plural) make (plural verb) man in our (plural) image, after our (plural) likeness'". In the traditional Jewish understanding of the verse, the plural refers to God taking council with His Angels (who He had created by this point) before creating Adam.[43] It should also be noted that in the following verse of Genesis 1:27: "So God created man in his [own] image, in the image of God He created him; male and female He created them."; the singular verb בָּרָא (bārāʾ), meaning "He created" is used as it is elsewhere in all the acts of creation featured in Genesis. This shows us that the actual creation of man (and everything else) in Genesis was a singular act by God alone"

https://en.wikipedia.org/wiki/Elohim

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, cuberen said:

"Elohim (Hebrew: אֱלֹהִים, romanizedʾĔlōhīm: [(ʔ)eloˈ(h)im]), the plural of אֱלוֹהַּ‎ (ʾĔlōah), is a Hebrew word meaning "gods". Although the word is plural, in the Hebrew Bible it usually takes a singular verb and refers to a single deity,[1][2][3][4] particularly (but not always) the God of Israel.[1][2][3][4][5][6] At other times it refers to deities in the plural.[1][2][3][4][5][6]"

"Elohim, when meaning the God of Israel, is mostly grammatically singular, and is commonly translated as "God", and capitalised. For example, in Genesis 1:26, it is written: "Then Elohim (translated as God) said (singular verb), 'Let us (plural) make (plural verb) man in our (plural) image, after our (plural) likeness'". In the traditional Jewish understanding of the verse, the plural refers to God taking council with His Angels (who He had created by this point) before creating Adam.[43] It should also be noted that in the following verse of Genesis 1:27: "So God created man in his [own] image, in the image of God He created him; male and female He created them."; the singular verb בָּרָא (bārāʾ), meaning "He created" is used as it is elsewhere in all the acts of creation featured in Genesis. This shows us that the actual creation of man (and everything else) in Genesis was a singular act by God alone"

https://en.wikipedia.org/wiki/Elohim

Du må se det i sammenheng. Ordet har både maskuline og feminine attributter og kan bety gud eller gudinne, alt etter som. I skapelsesberetningen er det åpenbart et flertallsord og betyr gudene.

Hvem er det Gud snakker til her? La OSS fare ned å skape mennesket i VÅRT bilde, i VÅR lignelse, til mann og kvinne?

Hvorfor står det i flertall Oss, Vårt, VÅR?

Videre i 1. Mos 3,22: - Oss..

Her er det to skikkelser som representerer mann og kvinne.

Deretter kan du jo se på de faktiske virkeligheter, om hvordan livet blir til. Det vil ligne vårt opphav. Her trenger religionen vitenskapen, for å kunne sammen-ligne, men vitenskapen er like avhengig av religionen for å få sannheten i fokus.

Familieprinsippet er det grunnleggende i vår natur. Mor, far, sønn, datter.

Lenke til kommentar
any question? skrev (På 3.5.2012 den 10.36):

hallo :D

 

hva står jehovas vitner for? hva er det det betyr? kva meiner ein med jehovas vitne?

 

skuleoppgave

Ikke noe annet enn en sekt som har sine egne sære ritualer og symboler for å skape et sterkt fellesskap og derved skape avstand til annerledestenkende. 

Bak det hele ligger noen få maktmennesker som gjør seg rike ved å spille på andre menneskers svake psykiske helse, redsel for å miste tilhørighet og frykt for dommedagsprofetier. Velkjente og effektive hersketeknikker som gjennom alle tider har skapt mye f###-skap, særlig i samfunn med lavt kompetansenivå og utpreget autoritetsskrekk.

Dvs hykleri av verste skuffe…..

Lenke til kommentar
3 hours ago, Inspector said:

Ikke noe annet enn en sekt som har sine egne sære ritualer og symboler for å skape et sterkt fellesskap og derved skape avstand til annerledestenkende. 

Bak det hele ligger noen få maktmennesker som gjør seg rike ved å spille på andre menneskers svake psykiske helse, redsel for å miste tilhørighet og frykt for dommedagsprofetier. Velkjente og effektive hersketeknikker som gjennom alle tider har skapt mye f###-skap, særlig i samfunn med lavt kompetansenivå og utpreget autoritetsskrekk.

Dvs hykleri av verste skuffe…..

Nå er vel alle disse kristne kirkesamfunnene og menighetene som finnes en slags sekt i en eller annen form?

I følge SNL er en sekt en religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn. De fleste sekter har til felles at de i egne øyne representerer en autentisk versjon av religionen de hører inn under.

I dag er det mer enn 45 000 kirkesamfunn og menigheter globalt, og alle synes å ha sin spesielle tolkning av bibelen og Jesu lære som de tviholder på. Alle følger sine utbrytere og alle synes å stride mot hverandre.

NT advarer også mot dette i kapittelet: Advarsel mot splittelse.

- Jeg mener dette at enhver av eder sier: Jeg holder mig til Paulus; jeg til Apollos; jeg til Kefas; jeg til Kristus. Er Kristus blitt delt? (1.kor 1.12)

Jesus formante de troende til å være én menighet, være som étt legeme og handle som étt i syn, tanke og gjerning, også for at verden skulle tro at Gud hadde sendt ham. (Joh 17,21 - 1 Kor 1,10 )

  • Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp. For vi har alle del i det ene brød. (1 Kor 10,17)
  • Sett alt inn på å bevare Åndens enhet, i den fred som binder sammen. én kropp, én Ånd. (Ef 4,3)

Men hva skjedde?

Vi har de første kristne. De var som ett, fikk samme ånd og samme brød og de eide alt i fellesskap (Apg 2,44), men det kom store endringer etter at Johannes var halshugget, Jesus korsfestet og disiplene forfulgt og drept.

Under kirkemøtet i Nicea i 325 ble bibelen til på kompromisser mellom forskjellige kristne retninger. Den katolske kirke var den rådende og alt annet ble eliminert. Med sverd og halshugging ble Europa kristnet i dette nye romersk-katolske fenomen.

På 1500 tallet brøt Martin Luther ut. Han kalles Lutherdommens far og legg merke til ordet «Luther-dommen». Hvor ble det av Kristus som Kristen-dommens far?

Og siden har det gått slag i slag. Det myldrer og de 45.000 har nok allerede blitt mange flere.

Det er ikke vanskelig å forstå hva Jesus mener med at alle må stå sammen som ETT, ett legeme og ett i syn, tanke og handling. Vi snakker om 2,3 milliarder mennesker som alle tror på Jesus om man inkludere katolikkene. Samhold gir styrke! Det motsatte av splitt og hersk., Det ser vi i samlede organisasjoner som LO, NHO, mm. De har stor makt til å kunne få til endringer, og man kan jo bare forestille seg hva en slik mektig samlet religion kunne fått til i verden om de hadde samme sannhet og samme mål.

Tvert i mot skjer det Jesus advarer mot. Og hvordan i all verden skal ikketroende komme til tro på Jesus når ikke de som kaller seg kristne kan bli enige? Det er et stort mysterium.

Og hvem, eller hvor, er den ene sanne menighet? Det er et like stort mysterium.

Endret av Xadrian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...