Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har vært borti flere. Den første som har imponert meg var en toro klipper. kjøpte min på eik senteret. Lot oppsamleren ligge ubrukt siden bioklipperen fungerte så bra.

 

auto 55 hadde jeg, men uten el start.

http://issuu.com/postkassereklame.no/docs/eiksenteret_uke_15-26

 

Ellers er vel honda veldig bra, men dyre,

 

Forøvrig...transportation tycoon bilde? elelr tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du el-start og oppsamler?

 

Jeg ville uten tvil gått for Snapper ERP2187519V. Jeg har aldri prøvd en klipper som gir en bedre kombinasjon av holdbarhet, klipperesultat og enkel håndtering i skråninger.

 

Denne har riktig nok ikke el-start, og oppsamleren er noe herk å bruke i skråninger da den ødelegger vektbalansen fullstendig når den nærmer seg full (i hvert fall om det regner). Jeg skjønner uansett ikke poenget med oppsamler når en har bioklipp, noe denne har.

 

Honda HRX 537 HY er også gode klippere, men disse vil jeg påstå er uegnet i skråninger, da en på grunn av dødmannssikringen får et noe smalt grep, i tillegg til at lengden på klipper + håndtak er i lengste laget. Det denne klipperen derimot er bedre enn Snapperen på er høy gress.

 

Klippo Triumph kan også være et greit valg. Disse er også veldig holdbar, enkel å manøvrere, men gjerne ikke om du skal opp bratte bakker på grunn av forhjulsdrift. På tvers av bakken er de fin. Disse kan også vinkle håndtaket slik at en lettere kan klippe inntil gjerder/murer uten at håndtaket/hendene dine kommer i veien. Jeg syns imidlertid ikke at klipperesultatet blir like bra som med de to andre.

 

Edit: Med bakker/skråninger mener jeg bakker på rundt 30 grader.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du el-start og oppsamler?

Fordi noen av brukerne ikke har sterke armer.

 

Jeg ville uten tvil gått for Snapper ERP2187519V. Jeg har aldri prøvd en klipper som gir en bedre kombinasjon av holdbarhet, klipperesultat og enkel håndtering i skråninger.

 

Denne har riktig nok ikke el-start, og oppsamleren er noe herk å bruke i skråninger da den ødelegger vektbalansen fullstendig når den nærmer seg full (i hvert fall om det regner). Jeg skjønner uansett ikke poenget med oppsamler når en har bioklipp, noe denne har.

I de bratteste bakkene kan jeg kjøre opp og rygge tilbake (uten smikkfull oppsamler) Holdbarhet er viktig og erfaringsmessig er hjuldrift utsatt. Takk for tips om denne modellen.

 

Honda HRX 537 HY er også gode klippere, men disse vil jeg påstå er uegnet i skråninger, da en på grunn av dødmannssikringen får et noe smalt grep, i tillegg til at lengden på klipper + håndtak er i lengste laget. Det denne klipperen derimot er bedre enn Snapperen på er høy gress.

Svigerfar har en Honda og er enig i at denne har dårlig dødmannsknapp.

 

Men gressklipperen trenger ikke å være idiotsikker fordi det er ingen idioter som skal benytten den.

 

Klippo Triumph kan også være et greit valg. Disse er også veldig holdbar, enkel å manøvrere, men gjerne ikke om du skal opp bratte bakker på grunn av forhjulsdrift. På tvers av bakken er de fin. Disse kan også vinkle håndtaket slik at en lettere kan klippe inntil gjerder/murer uten at håndtaket/hendene dine kommer i veien. Jeg syns imidlertid ikke at klipperesultatet blir like bra som med de to andre.

 

Edit: Mad bakker/skråninger mener jeg bakker på rundt 30 grader.

 

Klippo har jeg brukt mye og de er god. Med litt skruer og småspiker i forhjulene, så graver den seg frem. Hjuldrift på denne trenger vedlikehold. Modellene jeg har benyttet har 2 slags gir. 1 gir bare slurer på reimen og bør ikke benyttes.

 

Litt lite minus med Klippo er at de legger gresset flatt før gresset når kniven.

Lenke til kommentar

Har vært borti flere. Den første som har imponert meg var en toro klipper. kjøpte min på eik senteret. Lot oppsamleren ligge ubrukt siden bioklipperen fungerte så bra.

 

auto 55 hadde jeg, men uten el start.

http://issuu.com/pos...teret_uke_15-26

 

Ellers er vel honda veldig bra, men dyre,

Takk for tips! Bor i Bergenstraktene, vet ikke om Toro-forhandler her.

Forøvrig...transportation tycoon bilde? elelr tar jeg feil?

:love: Jepp, elsker det spillet.

Lenke til kommentar

Vell hjemme fra Aberdeen og jammen stod det en pappeske med klipper i kjelleren! Bursdagspressang og greier 2 mnd før tiden! Jammen heldig.

 

Etter 1t var det kommet olje, bensin og håndtak på plass. El-start var jammen greit. Nesten som start-stopsystem! Modellen var heldigvis uten lunefull gir på fremdrift.

 

Første prøvetur virker lovende.

 

Kombinasjon bioklipp, sideutkast, oppsamler og elstart gjorde utslag.

 

Ved bioklipp settes en plastdel inn i trakten til oppsamler, sånn at gress ikke setter seg fast.

 

Så får vi se hvor lenge den varer!

 

Modell: AL-KO Silver 470 BRE Premium

 

Klipper ble kjøpt på coop obs bygg på Sartor. Pris ikke kjent. Link: http://www.ginge.com/Produkter/produkt.asp?s=no&HGRP=1&id=119253

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Toro hadde før samme prinsipp med plastdel i trakten, men byttet til en luke med spak så du kan vippe ned luka med spaken når du skal bioklippe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

@Luske_Ludvig: Godt å høre at du har fått deg ny maskin, skal sjekke om de har denne modellen på Stord (såfremst du kan anbefale den til andre)

Toro-klipperen som bel nevnt her, vant i TV2's test, men jeg kan ikke finne en forhandler her på Vestlandet (ikke via et enkelt Google-søk iallefall) får se litt rundt.

 

Har vel ca 500-600 m2 med plen som skråner omtrendt overalt..

 

Er det andre som har erfaringer med f.eks. "Partner 46 - 450CD" - "Partner P56-550SMDW" disse selger Coop'en her på Stord for øyeblikket. (De har også en AL-KO, men tok ikke noe nærbilde bilde av den, så vet ikke helt modellen..)

Lenke til kommentar

Ingen erfaring med noen av Partnerene, men ut i fra det jeg kan se så er jeg ikke så sikker på om Partner 46 - 450CD passer for deg. Dødmannsbøylen og fremdriftsbøylen har et merkelig design som gjør at den vil være tung og knotete og bruke i skråninger, i hvert fall om du vil gå på tvers av bakken (og ikke opp og ned) som er det minst energikrevende. Grunnen til dette er bøylen som ikke går helt ut i samme størrelse som håndtaket, noe som gjør at du vil få et veldig smalt grep, og mindre kontroll over klipperen. Det er også styr når du skal svinge, da en må slippe hele bøylen for å stoppe fremdriften. En annen ting er at 1,9 kW ikke er så alt for mye.

 

Partner P56-550SMDW ser bedre ut. Den er også breiere. Det er imidlertid 2 ting som trekker ned på denne også. Hastigheten (3,5 km/t) og forhjulsdrift. Forhjulsdrift er veldig fint på flaten da en ikke trenger å slippe fremdriften i svinger, men bare vipper hjulene litt opp fra bakken, men i skråninger går en ofte med mest trykk på bakhjulene, og en vil da spinne mye lettere og ikke få samme drahjelpen opp bakken.

 

Nå skal det uansett sies at til 500 m2, så fungerer begge sikkert flott. Begrenset hvor sliten og irritert en kan bli på en halvtime.

 

Beste tipset er uansett: Prøv klipperen før du handler!

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Alkoen min fungerer forsatt fint. Elstart er fint, men startet også meget lett med snor.

 

Motor er kraftig og oppsamler fungerer fint.

 

Hjuldriften er middels selv om maskinen ikke er forsynt med elendig variator gear. Bakhjul blir drevet av reim rett over kniv og gress får reimen til å slure.

 

Dyrere Klippo modeller har egen aksling ut på siden til hjuldrift. Se etter dette dersom du bor i Sogn langt oppe på et berg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sliter selv med å finne Toro nettsider, men det dukker opp reklame fra bl.a eik senteret som leverer de. Beste jeg har vært borti, enkel og solid og med fantastisk bra bioklipp samt en uvant men genial hatighetsregulering. Hadde en kranglete tomt som krevde sin klipper. Partner klippere holdt ikke en eneste klipp før de kollapset. Toro funket bra for meg ihvertfall.

Bruker en viking klipper nå. Var skeptisk, men den fungerer fint. Lettstartet og grei.

 

Savner de gamle som man slapp å starte påny når man skulle tømme sekken. Sikrere, men irriterende å starte på ny og på ny.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...