Gå til innhold

Anmeldelse: Risen 2: Dark Waters (PC)


Anbefalte innlegg

Dette er jo direkte feil. Hvis du runder opp 6.5 blir det 7. Dette følger forøvrig også den standardiserte måten å runde av, alt større eller lik 6.5 går opp til 7. Du skal også veldig langt ut på viddene for å hevde at 6.5 ikke er en bedre karakter enn 6.

 

7 er bedre, 6 er dårligere enn 6.5, om gamer.no ikke har oppløsning nok i karakteren endrer ikke det dette enkle matematiske faktum.

 

Når det er sagt har jeg aldri hevdet at gamer.no ga MYE lavere karakter enn IGN, poenget mitt var at karakteren er såvidt lavere, noe som i seg selv er ganske hårreisende, da IGN er en typisk mainstream reviewer, og er av de som har gitt Risen lavest score.

Greit nok, enten så hadde IGN gitt 6 eller 7 avhengig av hva de prioriterer med sine kriterer. Spillet fikk

7.0 Presentation

8.0 Graphics

8.0 Sound

6.5 Gameplay

6.5 Lasting Appeal

6.5 -OVERALL Okay

 

Jeg vil tro at de fleste prioriterer gameplay høyest. Men at du klager på at Gamer gir spillet 1 karakter lavere, selv om hvor mainstream IGN du mener er (forsåvidt enig, men jeg mener alle er det). Jeg bare syns det blir for dumt... Hadde IGN gitt spillet en sterk 8'er eller 9, kunne jeg forstått det, for da hadde det hvert stor kontrast mellom dem, men 1 karakter er ingenting. Det som gjelder er hva som står i anmeldelsen. Les Eurogamer's konklusjon som jeg siterte i mitt forrige innlegg. Den sier ganske greit hvordan jeg selv oppfatter spillet (Gametrailers sa selv 90% det samme).

 

Som nevnt i mitt første innlegg her, skal jeg kjøpe spillet på Steam sommersalg eller no lignende, hvor jeg da får testet spillet, idet minste for å utforske pirat-settingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dragon Age 2 får 8/10, Risen 2 får 6/10.

Seriøst?

 

Hehe, som er et veldig godt eksempel på at man overhode ikke kan kjøpe spill etter hva Anmeldere skulle fortelle deg, desverre kan det for meg virke som spillanmeldere ofte er for unge samt ofte er med på Hypen som blir satt i forkant av spill. Konsoll genrasjon begynner å bli voksne som igjen kan bety at konsoll oppkriften blir en pekepinn på hvordan spill skal være som igjen betyr at A til B spilling ink Quicktime events som fører til mer Hollywood B-film (en et faktisk spill) er fullt godkjent som spill samt faktisk det som scorer poeng hos anmeldere, for meg er det tvert imot, så jeg har bare infunnet meg med at jeg ikke kan stole på anmeldere mer, eksempelet du nevner her passer godt ;) .

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at de fleste prioriterer gameplay høyest. Men at du klager på at Gamer gir spillet 1 karakter lavere, selv om hvor mainstream IGN du mener er (forsåvidt enig, men jeg mener alle er det).

Er dette virkelig så vanskelig å forstå? Jeg klager ikke fordi karakteren er lavere. Jeg klager fordi gamer.no synker ned til nivået til IGN. Dette underbygges ved å poengtere at karakteren er (såvidt) lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skyrim er best. Ferdig med det.
Parkeer Skyrim på alle områder? Skjerp deg. Gidder ikke engang å gå inn på hvorfor du tar feil. Men du er åpenbart en av de som føler de må gå egne veier hele tiden, for det som er populært kan jo umulig være bra.
Ja, for du var jo reflektert...
Er så enkelt som dette: Hvis du synes Skyrim er dårlig på alle måter, er du bortskjemt. Ferdig med det.
Eller så har han bare rett og slett spilt Morrowind før han prøvde Skyrim....Men hadde større forhåpninger til dette, da Gothic 1 & 2 er all time favourites. Men prøves skal det! Håper det klarer å fenge bedre enn Skyrim, som ganske fort ble meh....

 

Du hadde nok hatt for store forventninger eller spilt for mye spill... Det går utover interessen etterhvert uansett tror jeg.

Lenke til kommentar

Du hadde nok hatt for store forventninger eller spilt for mye spill... Det går utover interessen etterhvert uansett tror jeg.

Jeg opplever at jeg setter mye mer pris på gode spill enn før, mens jeg har mye lavere terskel for irritasjon i spill som Dragon Age og Bethesda-spill...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du hadde nok hatt for store forventninger eller spilt for mye spill... Det går utover interessen etterhvert uansett tror jeg.

Jeg opplever at jeg setter mye mer pris på gode spill enn før, mens jeg har mye lavere terskel for irritasjon i spill som Dragon Age og Bethesda-spill...

 

For å koke ned kålen tror jeg vi da er enig i at vi ønsker spill der vi til en hver tid ikke blir leid i hånden samt føler at vi faktisk skaper mye av veien til den endelige løsningen i spillet selv.

 

Ja, Skyrim er et godt spill og et godt skritt mot Gothic Oppksriften i forhold til Oblivion., men man føler fotsatt man blir leid i Hånden i Skyrim samt man merker fortsatt at det ikke er en noe god rød tråd i side questene samt de har en tendens til å feile stygt når man bruker den påståtte friheten (dette gjelder ganske mange Quest jeg prøvde meg på i Skyrim). Videre fører det som er i igjen av lvl scaling her til at spillet blir rart (så samme sykdom som Oblivion bare mye bedre kjult bak et bedre system), feks er drager mye lettere å ta hele veien en kattedyr osv.

 

Men som nevnt Risen 2 virker desverre svakt ved første øyekast, håper det tar seg opp etterhvert og at de har fått til friheten ang Quest og valg som jeg er så vant med fra Gothic og tildels Risen 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du hadde nok hatt for store forventninger eller spilt for mye spill... Det går utover interessen etterhvert uansett tror jeg.
Jeg opplever at jeg setter mye mer pris på gode spill enn før, mens jeg har mye lavere terskel for irritasjon i spill som Dragon Age og Bethesda-spill...

 

Husker jeg var forelsket i FPS spill til å begynne med.(fra doom og oppover) men nå kan jeg ikke spille så å si noe som helst i den sjangeren

 

Så kom RTS med Red alert og starcraft med flere.

 

Husker også jeg begynte å spille 2D RPG spill, det var konge. diablo-serien og nox ++

 

mye eventyr/tenke-spill

 

så fant jeg Gothic og ble forelsket enda engang..

 

Men jeg tror jeg forstår det nå, det har heller noe med historien/atmosfæren i et spill å gjøre for min del.

 

Jeg graver heller frem et "gammelt" spill som har sjarm og spiller det fremfor et nytt som er laget for å selge...

 

Men igjen, tror ikke jeg er like tålmodig nå som jeg var før(skulle ha alle spill jeg kom over), tror interessen avtar... har sikkert 100 uspilte spill jeg har liggende kjøpt gjennom årene.

 

Viktig å nevne at jeg kun spiller single-player uansett spill eller coop i singleplayer og aldri MMORPG.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Du hadde nok hatt for store forventninger eller spilt for mye spill... Det går utover interessen etterhvert uansett tror jeg.
Jeg opplever at jeg setter mye mer pris på gode spill enn før, mens jeg har mye lavere terskel for irritasjon i spill som Dragon Age og Bethesda-spill...
Husker jeg var forelsket i FPS spill til å begynne med.(fra doom og oppover) men nå kan jeg ikke spille så å si noe som helst i den sjangerenSå kom RTS med Red alert og starcraft med flere.Husker også jeg begynte å spille 2D RPG spill, det var konge. diablo-serien og nox ++mye eventyr/tenke-spillså fant jeg Gothic og ble forelsket enda engang..Men jeg tror jeg forstår det nå, det har heller noe med historien/atmosfæren i et spill å gjøre for min del.Jeg graver heller frem et "gammelt" spill som har sjarm og spiller det fremfor et nytt som er laget for å selge...Men igjen, tror ikke jeg er like tålmodig nå som jeg var før(skulle ha alle spill jeg kom over), tror interessen avtar... har sikkert 100 uspilte spill jeg har liggende kjøpt gjennom årene.Viktig å nevne at jeg kun spiller single-player uansett spill eller coop i singleplayer og aldri MMORPG.

 

Kunne ikke vært mer enig. Har hatt NØYAKTIG samme opplevelse. Risen 1 var det siste spillet som gav meg den følelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du hadde nok hatt for store forventninger eller spilt for mye spill... Det går utover interessen etterhvert uansett tror jeg.
Jeg opplever at jeg setter mye mer pris på gode spill enn før, mens jeg har mye lavere terskel for irritasjon i spill som Dragon Age og Bethesda-spill...

 

Husker jeg var forelsket i FPS spill til å begynne med.(fra doom og oppover) men nå kan jeg ikke spille så å si noe som helst i den sjangeren

 

Så kom RTS med Red alert og starcraft med flere.

 

Husker også jeg begynte å spille 2D RPG spill, det var konge. diablo-serien og nox ++

 

mye eventyr/tenke-spill

 

så fant jeg Gothic og ble forelsket enda engang..

 

Men jeg tror jeg forstår det nå, det har heller noe med historien/atmosfæren i et spill å gjøre for min del.

 

Jeg graver heller frem et "gammelt" spill som har sjarm og spiller det fremfor et nytt som er laget for å selge...

 

Men igjen, tror ikke jeg er like tålmodig nå som jeg var før(skulle ha alle spill jeg kom over), tror interessen avtar... har sikkert 100 uspilte spill jeg har liggende kjøpt gjennom årene.

 

Viktig å nevne at jeg kun spiller single-player uansett spill eller coop i singleplayer og aldri MMORPG.

 

Alle spill er laget for å selge.

Lenke til kommentar

Alle spill er laget for å selge.

Jada.. alle som jobber med programmering tenker bare på å tjene penger og har ingen yrkesstolthet... :whistle:

 

Er jo først og fremst jobben deres. De hadde neppe jobbet som spilldesignere eller progammerer hvis de ikke kunne forsørge seg selv og familien sin.

Så det du tror er altså at fordi de tjener penger på jobben sin så har de ingen yrkesstolthet? Er det slik med alle som jobber i ethvert yrke, eller er dette noe som bare gjelder programmerere og spilldesignere?

 

Fordi noen musikere bare tenker på å tjene penger, er det dermed sagt at dette gjelder ALLE musikere? Finnes det ingen ildsjeler? I mine øyne er det fullt mulig å kombinere et yrke med et brennende engasjement. Det er antakelig en stor fordel, og noe som øker kvaliteten på arbeidet som utføres.

 

Poenget mitt er at Piranha Bytes er ildsjeler som brenner for det de driver med, jeg synes det skinner tydelig gjennom i alle spill de har gitt ut. At "Alle spill er laget for å selge" er ikke noe argument i den sammenheng. Sett deg inn i saken. Se/les intervjuer med utviklerne. Gjør deg opp en informert mening basert på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle spill er laget for å selge.

Jada.. alle som jobber med programmering tenker bare på å tjene penger og har ingen yrkesstolthet... :whistle:

 

Er jo først og fremst jobben deres. De hadde neppe jobbet som spilldesignere eller progammerer hvis de ikke kunne forsørge seg selv og familien sin.

Så det du tror er altså at fordi de tjener penger på jobben sin så har de ingen yrkesstolthet? Er det slik med alle som jobber i ethvert yrke, eller er dette noe som bare gjelder programmerere og spilldesignere?

 

Fordi noen musikere bare tenker på å tjene penger, er det dermed sagt at dette gjelder ALLE musikere? Finnes det ingen ildsjeler? I mine øyne er det fullt mulig å kombinere et yrke med et brennende engasjement. Det er antakelig en stor fordel, og noe som øker kvaliteten på arbeidet som utføres.

 

Poenget mitt er at Piranha Bytes er ildsjeler som brenner for det de driver med, jeg synes det skinner tydelig gjennom i alle spill de har gitt ut. At "Alle spill er laget for å selge" er ikke noe argument i den sammenheng. Sett deg inn i saken. Se/les intervjuer med utviklerne. Gjør deg opp en informert mening basert på det.

 

Kan du ikke lese? Alle som lager spill, og legger de ut for salg, er ute etter å tjene penger på spillet sitt. Det sier seg selv. Jeg har ikke sagt at det er galt. Jeg har ikke sagt at de ikke har yrkesstolthet. Det jeg har sagt er at de vil tjene penger på det. Det er fakta.

Lenke til kommentar

Kan du ikke lese? Alle som lager spill, og legger de ut for salg, er ute etter å tjene penger på spillet sitt. Det sier seg selv. Jeg har ikke sagt at det er galt. Jeg har ikke sagt at de ikke har yrkesstolthet. Det jeg har sagt er at de vil tjene penger på det. Det er fakta.

Altså... Ja, jeg kan lese. Jeg leste din korte kommentar "Alle spill er laget for å selge" som var ment å punktere poengene til dmdb, og forsøke å etablere at alle utviklere er drevet like mye av jakt på penger. Det er ikke riktig.

 

Noen utviklere er mer entusiastiske enn andre. Alle prøver å tjene penger på spill de lager, men det er ikke alle som bestemmer seg for å begynne å lage spill FORDI de vil tjene penger. Noen begynner kanskje å lage spill fordi de på den måten kan få lov til å gjøre noe de elsker og samtidig klare å leve av det. Det er en forskjell på det, og det å tilhøre et maskineri som spyr ut spill kun for å tjene penger. Det er motivasjonen bak det å lage spill som ikke er den samme.

 

Hvis du tror at alle i bransjen er like og det ikke finnes selskaper som er mer idealistiske enn andre, men at alle er drevet av maksimalt profittjag, må jeg si du har et veldig deprimerende (og paranoid) syn på spillbransjen.

 

Jeg og mange andre i tråden her er erfarne og entusiastiske spillere som har hatt fantastiske spillopplevelser hvor man virkelig føler hvilken entusiasme som ligger bak. Disse opplevelsene sitter godt og former synet vårt på entusiastiske utgivere som Piranha Bytes.

 

Jeg håper for din del at du en gang vil oppleve slik entusiasme. Hvis du allerede hadde opplevd det tror jeg ikke du ville argumentert på den måten du gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du ikke lese? Alle som lager spill, og legger de ut for salg, er ute etter å tjene penger på spillet sitt. Det sier seg selv. Jeg har ikke sagt at det er galt. Jeg har ikke sagt at de ikke har yrkesstolthet. Det jeg har sagt er at de vil tjene penger på det. Det er fakta.

Altså... Ja, jeg kan lese. Jeg leste din korte kommentar "Alle spill er laget for å selge" som var ment å punktere poengene til dmdb, og forsøke å etablere at alle utviklere er drevet like mye av jakt på penger. Det er ikke riktig.

 

Noen utviklere er mer entusiastiske enn andre. Alle prøver å tjene penger på spill de lager, men det er ikke alle som bestemmer seg for å begynne å lage spill FORDI de vil tjene penger. Noen begynner kanskje å lage spill fordi de på den måten kan få lov til å gjøre noe de elsker og samtidig klare å leve av det. Det er en forskjell på det, og det å tilhøre et maskineri som spyr ut spill kun for å tjene penger. Det er motivasjonen bak det å lage spill som ikke er den samme.

 

Hvis du tror at alle i bransjen er like og det ikke finnes selskaper som er mer idealistiske enn andre, men at alle er drevet av maksimalt profittjag, må jeg si du har et veldig deprimerende (og paranoid) syn på spillbransjen.

 

Jeg og mange andre i tråden her er erfarne og entusiastiske spillere som har hatt fantastiske spillopplevelser hvor man virkelig føler hvilken entusiasme som ligger bak. Disse opplevelsene sitter godt og former synet vårt på entusiastiske utgivere som Piranha Bytes.

 

Jeg håper for din del at du en gang vil oppleve slik entusiasme. Hvis du allerede hadde opplevd det tror jeg ikke du ville argumentert på den måten du gjør.

 

Omformulert slik at alle kan forstå det, deg inkludert: Alle selger spillene sine for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva dere mener, men skulle ønske en i tråden kunne være mer nyansert (virker som om det er trolling, men vet ikke om det er det).

 

Er ikke sånn sånn at Bioware før satt seg ned å sa "hmm.. la oss lage et spill som ikke selger slik at vi ikke tjener penger"" og så ble det til Baldurs Gate. Før de bestemte seg for at "hmm la oss lage et spil uten kunstnerisk integritet som selger masse og gir oss mye penger" og så blir det til DA2.

 

Hadde det vært opp til Bioware hadde BG solgt mye mer, samme kan vi si om Piranha og G1.

 

Men ja det er et poeng at alle spill (inkludert Piranha sine) blir mer mainstream og åpne for massene.

Dette fordi utviklingen blir stadig dyrere og derav kravet til inntjening.

 

Kan ikke lage spill som selger bare noen hundre tusen lenger.

 

Dessuten gjør det vel ingenting om spillene til Piranha blir mer spillbare.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva dere mener, men skulle ønske en i tråden kunne være mer nyansert (virker som om det er trolling, men vet ikke om det er det). Er ikke sånn sånn at Bioware før satt seg ned å sa "hmm.. la oss lage et spill som ikke selger slik at vi ikke tjener penger"" og så ble det til Baldurs Gate. Før de bestemte seg for at "hmm la oss lage et spil uten kunstnerisk integritet som selger masse og gir oss mye penger" og så blir det til DA2. Hadde det vært opp til Bioware hadde BG solgt mye mer, samme kan vi si om Piranha og G1. Men ja det er et poeng at alle spill (inkludert Piranha sine) blir mer mainstream og åpne for massene. Dette fordi utviklingen blir stadig dyrere og derav kravet til inntjening. Kan ikke lage spill som selger bare noen hundre tusen lenger. Dessuten gjør det vel ingenting om spillene til Piranha blir mer spillbare.

 

Tja Bioware er jo eksempelet der "å tjene penger" blir for viktig, spillene er rett å slett en B-hollywood film blottet for mestringsfølelse for oss gamere men trolig kjempe morsomt for den generelle familien som igjen gjør at det trolig selger mer, men problemet igjen med denn kunde gruppen er at de glemmer spillene like fort som de er spillt før de hopper over på noe annet, med andre ord kommer de Aldrig til å leve like lenge som Feks Counter Strike eller Gothic for den saken skyld.

 

Så ja etter min mening så er det en viss forksjell forstatt på å lage et spill der eneste hensikt her å tjene penger.. kan nevnte spill i fleng som har fått det viruset - Crysis 2 - Withcher 2 - Dragon Age 2 - Mass Effect 3 osv osv . Men motsatt eksempel er feks Ufo enemy unknown re release, her ser man en gjeng som behandler er serie med respekt som videre utfører en jobb de kan være stolt av:

Ja de ønsker å selge selvsagt men de bygger ikke spillet rundt et fast mønster for å selge mest mulig. Samme ser vi jo med Hollyowood Blockbuster mot de som lager kunsteriske\dypere filmer så forstår egentlig ikke hva som er s vansklig å forstå.

 

Det er nok denne forkjellen Visjoner skriver om der det videre virker som dere nekter å se poenget selv om det er ganske så tydelig....

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...