Gå til innhold

Starthjelp på bruk av manuellt tegnebrett


Arcus

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Min kjære har startet et kurs i interørdesign og har kjøpt seg et tegnebrett.

 

Etter å ha lekt seg med brettet oppsto det en hvis frustrajson når ingen av oss helt ser logikk i hvordan vi må feste arket for at mål på linjaler skal bli korrekt.

 

 

Vi har testet med A3 og A4 med samme resultat.

 

Tegnebrettet er av denne typen :

post-9965-0-64262400-1335770450_thumb.jpg

 

 

Når vi legger arket helt i kant på "innerrammen" av brettet ligger arket støtt og det er lett å holde det rolig uten å bevge arket når hun flytter på linjalene eller bruker andre verktøy. Men når vi kontrollmåler ser vi at det 4mm avvik fra "innerrammen til 0mm merket på linjalen på venstre side.

post-9965-0-71732200-1335770492_thumb.jpg

 

 

Hvis vi flyttet arket opp til 0mm punktet på hor/vertikal linjal ligger arket løst på platen uten støtte fra noen av sidene, og på A3 kan man da ikke bruke låsemekanismen nede i høyre hjørne for å holde arket fast.

post-9965-0-11840900-1335770479_thumb.jpg

 

 

Vet ikke om dette blir forståelig :)

 

Er det noen som har noe erfaringer å dele på hvordan dette verktøyet skal brukes korrekt ?

Endret av Arcus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner ikke produktnavnet! Og jeg har ikke sett og prøvd denne typen. Undrer på om dette brettet er egnet til hennes oppgaver, på kurset. Vet heller ikke om jeg forstår alle spørsmålene!

 

Jeg har selv et tegnebrett fra Faber-Castell. Og jeg tror mitt brett har flere muligheter. Bl.a. så har jeg en linjal, med gradskive. Dvs. linjalen kan dreies (og låses) i 60 grader, begge veier. Noe som er en nødvendighet/praktisk, for å tegne vinkler. Men du kan kjøpe faste vinkler (10, 15, 30, 45 graders) og legge den mot linjalen. Da kan du få til ordinære vinkler. Jeg kan derimot få den vinklen jeg ønsker, men min gradskive. Dere kan også benytte løs gradskive, for å få alle vinkler. Den som er på linjalen deres, blir nok plundretet å benytte.

 

På mitt brett, som er beregnet for A3 tegninger, legger jeg arket mot en forsenkning, i nedkant av brettet og trekker arket mot venstre og låser det under en klaff, som går langs hele venstre kortside. Det er også en kort klaff i høyre nedkant, som jeg kan låse A3 ark i. For A4 benytter jeg egnet papir tape, i høyre nedkant og eventuelt også i øvre høyre hjørne. (Og i enkelte tilfeller, har jeg benyttet tape i alle hjørner) Ikke bruk malertape, på papir/kalkerpapir! Den fester seg "for godt", etter noen dager! Kjøp i en egnet tape, i en papirhandel som har tegnepapir. Med slik tape, kan du plassere akrket hvor du ønsker, uten å bruke festeannordningene på brettet. På store tegninger (A00, A0, A1, A2) bruker en likevel bare tape. Men i dag, foregår jo det meste digitalt da. :)

 

På mitt brett så er det også magnetstripe, med cm/mm mål som kan flyttes etter ønske. På min linjal er det målsetting både fra venstre side og mot høyre. Men den har også et nullpunt på mitten av linjalen, med målsetting til begge sider. Det er denne jeg normalt bruker.

 

På mitt brett er det også mulighet for å bruke linjalen på alle fire sider. Så jeg har muligens et brett med flere muligheter.

 

Jeg hadde forstått mer, ved å sett og forsøkt deres brett selv. Men finner dere ikke ut av det, så sentrer arket i høyde og bredde og benytt tape i alle hjørner.

 

Et lite tips! Normalt så finner en ønsket "målestokk" og så "ser" du størrelsen på det du skal tegne. Sentrer så objektet du skal tegne, til mitten av arket og juster så det passer målsettingen, på linjalen Eks. et rom/hus, som skal tegnes i 1:100. Bredde er 10 m og høyde 10 m. Finn senter punt på arket (juster til linjal) og da blir ytterkantene 5 cm til hver side. Men det vil altid være hendig en en "reduksjons stav", med aktuelle målestokker. Eks. 1:10, 1:25, 1:50, 1:75, 1:100, 1:200. Den brukes som et tillegsverktøy og jeg bruker den mere, enn jeg bruker målsettingen på linjalen! Så jeg er heller ikke avhengig av målsettingen på linjalen.

 

Vil nevne at på byggtegninger, er det vanlig med en ramme rundt hele tegningen. Og det små formater (A3, A4), er det vanlig å benytte ca 20 mm inn fra papirkant, på venstre side og 10 mm på alle andre sider. Dette er det standad for. (Og grunnen er sikkert, arkivering i permer). Dette gjelder sikkert for de som driver med design også.

 

Mitt brett, er brukt mest til å tegne Situasjons kart, noe korrigering av andres papirtegninger, men også i krisesituasjoner, har jeg tegnet komplett byggningstegninger. Normalt så tegner jeg digitalt.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...