Gå til innhold

Firefox 12 er offisielt lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nytt fra den forrige versjonen av Firefox er at utviklerne nå har funnet en måte å komme seg rundt Windows sitt system for adgangskontroll (UAC). En sikkerhetsadvarsel vil ikke lenger sprette frem hver gang det kommer en oppdatering."

 

- Virkelig en flott attest til sikkerheten på Windows-plattformen. Det er helt sikkert bare Firefox-folka som har fått til dette, og ingen crackere ....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

@adder1972: Du må nok fortsatt godkjenne at denne Mozilla Maintenance Servicen får lov å installere seg før det blir noe automatisk oppdatering av noe som helst. Skulle noen crackere/hackere/whatever gjøre noe tilsvarende, så hadde du likeledes måtte godkjenne at de la inn sin "Malware Maintenance Service" før enn de "i det skjulte" kunne installere/oppdatere fæle virussaker på maskinen din.

Lenke til kommentar
Etter planen vil det ved neste versjon trolig bli slik at du ikke en gang merker at nettleseren oppdaterer seg selv.
Så kjedelig. :(Er jo det som er gøy, laste den ned å se hvor fort PCen legger den inn hver gang, men nå er det vel kansje slutt på det? :(Yes, im mr wierdo.

 

Tror du kan "fikse" dette meg å gå inn på;

 

- about:config

- app.update.mode => 3

- app.update.auto => false

- app.update.silent => false

 

Da vil den ikke oppdatere automatisk, du vil bli spurt hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, er det ikke også en dårlig idé å ha en utdatert browser?

 

Firefox er svært utbredt, også blant mennesker som ikke er brydd med oppdateringer, eller som ikke leser hw.no for å se når det kommer oppdateringer. Jeg tror i det store og det hele at dette er en god idé.

 

Chrome har hatt dette i flere år nå, og jeg har alltid satt pris på det.

 

Dette er jo også et stort skritt for bedrifters bruk, da hele maskinparken vil oppdatere seg med secrity-fixes uten at IT-avdelinger behøver å aktivt gå inn for det :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Automatiske oppdateringer høres bra ut, men har selv hatt endel negative opplevelser med det så håper de også er løst. Først og fremst så pleier engelske versjoner komme først, og opplever at norsk versjon oppdateres til engelsk versjon. Skjedde bl.a den tiden jeg brukte adobe reader. Videre liker jeg å innstallere i selvvalgt mappe, men opplever at oppdateringer ofte legges i default mappe. Det virker også for meg som om oppdateringen er minst like stor som innstallasjonsfilen selv og har bl.a på firefox sett at når den oppdateres legges det til en ny firefox i legg til/fjern programmer i win slik at 5 oppdateringer gir 5 oppføringer i programlisten. Avinnstallerer jeg, så ser jeg at den avinnstallerer versjon for versjon bakover. Litt usikekr på hva det betyr. Videre så pleier automatiske oppdateringer legge inn default valg, dvs at man får med toolbars og medfølgende rusk og rask som jeg velger bort. Ser bl.a at skype brukerne klager på slike ting, når de har valgt bort toolbaren så kommer den allikevel ved neste oppdatering.

 

Prosessen som kjører i bakgrunnen får neppe pc til å knele, men ser problemet om dette utvikler seg. Har man hundre spill og programmer og alle kjører sin oppdateringsprosess så har man hundre nye prosesser som kjører i bakgrunnen. Da vil det være vanskeligere å oppdage malware som ikke skal være der, når det er gjemt blandt 150 andre kryptiske prosesser.

 

Krysser allikevel fingrene, men venter nok til versjon 13 kommer siden de da skal ha løst restart bugen som var nevt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En annen side ved dette er jo også at nettleseren kjører endel tillegg som flash, java, addons, osv. Om nettleseren oppdateres automatisk kan man få kluss med slike ting som ikke rekker å følge med på oppdateringene. Noen venter emd å oppdatere til addons støtter ny versjon.

Lenke til kommentar

Da var det enda en oppdatering på plass altså. Jeg er generelt ikke imot oppdateringer, men det har jo vært litt tåpelig å gå fra versjon 4 til 12 i denne hastigheten. Det var vel 3.6 som hold seg lenge og fungerte supert for min del.

Det eneste som jeg har funnet brukbart fra versjon 4 og utover er at det ble mye bedre støtte for flere skjermer og hvordan man kan dra faner mellom skjermene (spesielt merkbart på youtube). Ellers så fortsetter den å krasje rundt 1 gang i uka, samt at en god del add-ons jeg likte i 3.6 har blitt utilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Krasjer aldri hos meg, heldigvis. Det har skjedd mye under skallet, fra høyere hastighet, mer bruk av skjermkort isteden for prosessor, økt sikkerhet, mer brukervennlig osv. De raske oppdateringene er vel mest irriterende for oss som fortsatt avinnstallerer den gamle, fjerner registeroppføringer og snarveier, mapper osv før vi legger inn den nye fra scratch og setter den opp påny med de valg vi ønsker. Ikek det at det tar dagevis, er bare en kjedelig prosess som nå gjentas nesten ukentlig i forbindelse med nye versjoner.

 

Hvis firefox nye oppdateringsløsning funker, så vil nok flere slå seg på trenden. Da kan det jo bli artig når pc pepres med registeroptimaliseringsprogrammer, toolbars, stadig nye antivirus, pdf lesere, og annet som bloates med.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke det at Firefox oppdateres så mye raskere nå enn tidligere, det er mer det at istedenfor å bare komme med sikkerhetsoppdateringer mellom hver "store" oppdatering som gjerne kom 1-2 ganger i året så kommer det nå en oppdatering for hver nye funksjon de måtte legge til.

 

Så istedenfor en til to svære oppdateringer i løpet av året med XX-antall nye funksjoner så kommer det nå heller en oppdatering hver sjette uke (?) med X-antall nye funksjoner innbakt med de vanlige små sikkerhetsoppdateringene (vX.0 til vX.1 osv..) og disse blir øker nå versjonnummeret fra v11.x til v12.x istedenfor vX.0 til vX.1 fordi de faktisk inneholder gjerne en lite klipe nye funksjoner som skal forsvare et hopp i versjonnummeret bare for å indikere at her er det faktisk noe nytt annet enn sikkerhetsoppdateringer.

 

 

Ser egentlig ikke noe stort problem med dette da utvikling av nettlesere har skalert mye de siste årene og det å komme med store oppdateringer en til to ganger i året rett og slett ikke holder lenger om Mozilla skal henge med i tiden. De jobber jo aktivt med å få utvidelser til å fungere på tvers av nye versjoner som de gjør i Google Chrome så det ikke lenger skal være noe større problem for de med mange utvidelser til Firefox som vegrer seg fra å oppdatere hele tiden.

 

Automatiske oppdateringer er bare positivt da det er alt for mange som er alt for sløve til å oppdatere programvare på maskinene sine og sitter kanskje med Firefox v3.x fremdeles med diverse sikkerhetshull kombinert med Java v1.5 og Adobe Flash Player 9 og ikke skjønner hvorfor malware stadig finner vei inn på maskinene deres. De av oss som ønsker bedre kontroll klarer jo stort sett å deaktivere automatiske oppdateringer om vi måtte ønske det.

 

 

Har selv begynt å bruke Firefox Aurora endel nå da Google Chrome rett og slett begynner å bruke i overkant mye systemressurser, når jeg ikke lenger kan se en video på TV2 Sumo (Silverlight) i et vindu uten at jeg kan surfe smertefritt i et annet vindu rett ved siden uten litt hakking og venting i ny og ned på en bærbare med Intel Core i7 4-kjerner og 8GB RAM da er det noe galt, mens med Opera, Safari og Firefox så fungerer det helt smertefritt. Sammenligner jeg ressursforbruket til Firefox Aurora (blir vell v14?) og Google Chrome BETA (v19) så sluker det jo over dobbelt så mye RAM og bruker omlag 15-30% mer av prosessoren på å gjøre akkurat det samme. Chrome fungerer stort sett greit så fremt til jeg ikke skal kjøre mange faner på engang og ønsker å se en YouTube eller Sliverlight video samtidig som jeg skal surfe.

Lenke til kommentar

Hm, er det ikke generelt en dårlig ide å kontinuerlig ha en bakgrunnssprosess med eleverte rettigheter som egentlig ikke gjør noe mesteparten av tiden?

Nei, det er en veldig god ide, MR "Jeg leser ikke engang pressmeldingen".

Bakgrunnstjenesten er bare en FTP nedlaster som oppdaterer plassen på disken hvor firefox er installert. Den er ikke elevert på noen som helst måte.

Litt det samme som at nesten ingen installere trenger Admin rettigheter, men visse kodeord for UAC til å poppe opp(legg til "installer" i hvilken som helst .exe fil sitt filnavn).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dette er vel også noe som vil bli bedre i win 8 hvor man bedre får sortert prosessene. Tenker vel mer på at det blir vanskeligere å gjenkjenne malware prosesser når man har masse prosesser kjørende og alle har kryptiske navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...