Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Anbefalte innlegg

Trenger en god scanner til scanning av dias.

 

 

Nikon Coolscan 5000 ser ut til å være det beste valget.

 

Nå ser jeg at Reflecta har lansert DigiDia 6000.

Fordelen er at den er ny, og kan kjøpes billigere enn en brukt Coolscan 5000.

 

 

Men hvilken scanner er best?

Holder gamle Nikon fortsatt stand?

Noen som vet?

 

Og hvilken har best kvalitet, både på selve scanneren og på resultatet?

Andre fordeler/bakdeler?

 

Alle råd og tips mottos med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Coolscan 5000, men har aldri prøvd noen av Reflecta-scannerene. Jeg har sett noen tester og DigitDia har fått OK kritikker. Det er noen år siden Nikon sluttet å lage Coolscan 5000 så hvis du skal ha ny så er nok Reflectaen eneste alternativ av de to.

 

Har du kun innrammende dias er jo DigitDia ideell for batchscanning, har du noe som ikke er innrammet så vet jeg ikke hvordan den håndterer det. Coolscan 5000 håndterer begge deler ganske enkelt og klarer også batchscanning med ekstra diasmater.

 

Jeg får best resultater med scanning av glassøse rammer eller film i holder. Scanning av glassrammer synes jeg gir dårlig resultat.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har en Reflecta 4000 som er 2 generasjoner bak 6000, det har vært endel tester av 4000 og 5000, som du finner med google...

 

Jeg har også en Coolscan 5000, hvis det er dies som skal ha det lille ekstra så bruker jeg alltid CS'n, det er ganske stor forskjell i bl.a. skarphet...

 

Husk også at skal du du skanne med digitdia'en så kjøp ett par av Leica sine magasiner (av den typen som er støttet) det medfølgene magasinet er en fast synder i at lademekanismen låser seg... det ble riktignok gjort noen endringer på 5000 så vidt jeg husker, men jeg hadde ikke stolt på det medfølgene magasinet.

 

Min anbefaling er at hvis du kan få tak i en brukt Nikon til ett par lapper over Reflecta'n, så er det verdt det, uten tvil.

Problemet med nikonen er at du også må ha dias automodulen hvis du skal batchskanne, og denne koster vel noen tusenlapper også...

 

Digresjon:

Jeg kjøpte min rett etter den hadde gått ut av produksjon, så jeg kjøpte samtlige moduier samtidig.... både rullholderen for hele filmlengder og autofeed for dias, samt modulen for aps.... Har ikke angret ett sekund på de 25 laknene....

Rett etter at jeg kjøpte min skanner for 12000 så gikk den opp til 15' og alle modulene økte med godt over 1000 kr stykke. så de jeg kjøpte for 3-3500 kosta plutselig 4500...

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...