Gå til innhold

Er fjernstyrte lysbrytere egentlig lovlig?


Anbefalte innlegg

lwmr210_illustration.jpg

 

Er et produkt som Nexa LWMR-210 egentlig lov i Norge? Grunnen for at jeg spør er at jeg i dag fikk høre av en amatørelektriker at lysbrytere skal kunne kutte en strømkrets helt, og på egen hånd. Bruksanvisningen(og illustrasjonen over)viser at lysbryteren ikke har noen direkte kontakt med strømnettet lenger, men at det går gjennom Nexa-enheten. Amatørelektrikeren kunne ikke henvise til noen kilde for sin påstand, og jeg har heller ikke lykkes med å finne det selv.

 

Rent hypotetisk: Hvis Nexa-enheten skulle bli defekt(noe all elektronikk før eller senere blir) og overoppheter, er det ikke mulig å kutte strømtilførselen med lysbryteren. Sikringsskapet er den eneste løsningen. Hvis man i det hele tatt får vite om overopphetingen før brannen allerede er satt i gang.

 

Men til tross for den faren selges produktet i Norge.

Eller er det ingen reell risiko å ha en sånn sak inn i apparatboksen bak lysbryteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har koblet opp noen av de forskjellige systemene, og den tegningen er litt misvisende. Fysisk bryter skal kobles i serie med den trådløse utbyggingsenheten, og ikke i parallell for å erstatte bryteren helt. Skrur du da av den fysiske bryteren, vil også strømmen bli borte over utbyggingsenheten.

Tegningen er da aldeles ikke misvisende? Fysisk bryter er likestilt med fjernkontroll-signalet, det er hele poenget med dette produktet. At trådløs styring er et supplement til hva man er vant til.

Lenke til kommentar

@Khaffner:

 

Joda, man kan normal få ca 3600W energi ut av kursen, men nå er dette produktet CE godkjent og godkjent for salg i Norge.

 

De aller fleste feil i forbindelse med elektrisitet oppstår som et resultat av feil bruk eller feil montering.

 

Det bør og merkes at det produktet TS viser til kun er godkjent for en last opptil 200W som er ca 0.86A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de fra Clas/ Jula er lovlig, men husk om du skal installere de på bad eller på ute lamper så må du ha topolt brudd i tillegg, bare la den gamle bryteren stå igjen og så koble du den fjernstyrte etter denne.

 

Andre som elsker slikt for ta seg av formaningen om fagfolk og slikt... (Ja, jeg har lov selv)

Lenke til kommentar

Støtter Behydro. Vist man ikke er på steder hvor det er påkrevd med to-polt brudd er slike helt kurante å bruke. Har selv elko sitt system i stue og gang. Fungerer utmerket. Skal utvide til kjøkken og bad ettervært, men da med mekanisk bryter forankoblet slik at jeg kan gjøre anlegget spenningsløst.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...