Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ofte sjalu, bekymrer meg og overtenker mye


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg trenger hjelp med å slutte å bli veldig sjalu, bekymrer meg mye og overtenker alt.

 

Kan begynne med at jeg blir veldig sjalu. Før så hadde jeg kjæreste og hvis ho var med andre gutter så ble jeg sjalu og tenkte at ho flørta med de og etc. Holder på med ei jente nå og blir like mye sjalu nå hvis ho er med gutter.

 

Jeg har fått høre at jeg bekymrer meg mye. Jeg syns ikke det men siden folk har sagt det tenker jeg at jeg burde få gjort noe med det.

 

Jeg overtenker veldig mye. Spesielt om personer. Kan hende det er derfor jeg er så veldig sjalu. Hvis ei jente begynner å være med meg i pausene noen ganger i uka så tenker jeg fort at ho liker meg. Som f.eks. når ei jente jeg liker er ute med andre gutter så overtenker jeg det med engang og blir nervøs og redd for at det skal skje det jeg tenker.

 

Hvis noen kunne ha gitt meg tips om hvordan jeg kan slutte med dette så hadde det vært veldig snilt :)

 

Gutt, 16år. Anonym poster: 008bdcce4d95e6194fcf7f50b336862f Anonym poster: 008bdcce4d95e6194fcf7f50b336862f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å HINDRE SJALU ER AT DU BARE TENKER AT DU HAR MYE MER ENN DEN ANDRE SÅ GÅR ALT BRA INNTIL DU SKJØNNER HVOR GÆRENN FANTSI DU HAR:ALTSÅ TENKE SEG AT DU HAR MER TING SÅ HAR DU IKKE DET:DET VILLE DU HA SAGT NÅR DU TENKER PÅ ANDRE TING!!

 

DET BESTE ER Å SLUTTE Å TENKE PÅ DE DU BLIR SJALU PÅ !DET GJORDE JEG OG NÅ FUNKER DET HELT GREIIT!! :)

Lenke til kommentar

Heihei, jeg forstår hva du mener, og sliter til tider med det samme. Kjæresten er bortreist i flere måneder og dette setter virkelig sjalusien på prøve.

 

Jeg skal ikke fortelle deg hva som er rett og hva som er galt, siden jeg faktisk ikke har blitt kvitt sjalusien min, men jeg kan fortelle deg hva som hjelper for min egen skyld.

 

Det viktigste av alt er å innse at man faktisk blir sjalu, og at denne sjalusien er til stede selv om kjæresten/jenta ikke har gitt deg noen grunn til å bli det. Hvis du faktisk ikke innser at du blir sjalu, så vil du går rundt og faktisk tro på at dama flørter eller i verste fall finner seg en annen gutt enn deg. Dette fører faktisk ofte til at sykt sjalu folk mister følelsene for dama når de er bortreist, på grunn av at hver gang de tenker på dama, så tenker de på at hun svikter en, gang på gang. Til slutt begynner man å å få vonde tanker hver gang man tenker på kjæresten, isteden for å tenke på alle de gode tidene de har hatt i sammen. Holder man lenge nok på slik, sier det seg selv at man bare vil bli kvitt bare så du slipper å bli såret mer, for i hodet ditt har dama såret deg hver dag i flere uker.

 

Jeg godtar rett å slett at jeg er en sjalu person, og at den forferdelige følelsen kommer krypende uansett når kjæresten feks er ute på byen. Hvis jeg godtar dette, vil jeg være istand til å si til meg selv "du vet at dette er tull, selv om du blir sjalu så trenger det ikke å være sant".

 

Dette betyr ikke at sjalusien forsvinner, nei tvert imot, for inni deg er det en stemme som forteller deg:

 

" hun må jo finne seg noen andre, hva skal hun med deg når det er så mange kjekke karer der ute? "

 

Denne stemmen har vært inne i hodet mitt såpass lenge nå at jeg har forstått at det bare er tull. Gang på gang blir jeg sjalu, samtidig som jeg gang på gang blir overbevist om at sjalusien bare er tull, men den fortsetter å komme. Når den kommer, godtar jeg ubehaget og prøver å fortsette med mitt, så lenge jeg vet at det bare er i hodet mitt, har jeg en viss trygghet. Dette gjelder forsåvidt også overtenkingen din. Det er helt utrolig hvor lang historie man kan komme på ved å overtenke for mye, igjen så forstår jeg at det er overtenking, og at det mest sannsynlig bare er tull. Hvis det ikke er tull, synd for meg.

 

Nå skal det sies at jeg ikke blir sykelig sjalu, men jeg blir sjalu, og det er ubehagelig og jeg blir virkelig bekymret. Mange forteller at så lenge man stoler på kjæresten, blir man ikke sjalu. Dette stemmer ikke. Man kan stole på kjæresten 100%, men sjalusi følelsen vil fortsatt være der. Dette fortalte jeg til kjæresten min, at jeg ble bekymret og litt sjalu når hun var ute på byen på andre siden av verden mens jeg var her hjemme. Når jeg fortalte henne om dette smilte hun og sa "Det skal være litt slik, det er jo forståelig da jeg er så langt borte så lenge".

 

Etter jeg fortalte henne at jeg ble sjalu og hun svarte slik, har alt blitt lettere. Jeg føler ikke en skam over å være sjalu lenger, jeg ser heller positivt på det, jeg bryr meg om kjæresten min og kjenner på hele kroppen at jeg er redd for å miste henne. Før var jeg redd for at hun skulle bli illsint hvis jeg fortalte at jeg ble sjalu, men etter å ha forklart til henne hvordan det faktisk var, samtidig som jeg faktisk fikk en forståelsesfull tilbakemelding, har jeg hatt det mye bedre.

 

Vet ikke om dette hjelpe noe særlig for deg, men for meg så har jeg rett å slette ikke fått til å "tenke vekk sjalusien min" jeg bare godtar at den er der, og fortsetter med det jeg holder på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...