Gå til innhold

Hvilke muligheter i førstegangstjenesten?


revgutt

Anbefalte innlegg

Heisann! :w00t:

 

Skal på sesjon om ikke så altfor lenge. Kunne tenke meg å utføre førstegangstjenesten i panserbataljonen i Setermoen eller i 138-Luftving (Ørland - luftforsvaret) i Brekstad. Derfor lurer jeg på følgende:

 

1. Noen som har erfaring å dele fra en av disse avdelingene?

 

2. Hvilke økonomiske muligheter har man her? Vil det være mulig å spare dagpengene man får, eller blir man helt avhengige av disse?

 

3. Hvordan er arbeidsmulighetene under førstegangstjenesten? Har man tid til å skaffe seg en liten ekstrajobb ved siden av tjenesten?

 

4. Er det mulighet for å ta førerkort klasse C (,lastebillappen,) i en av disse avdelingene? Eventuelt hvordan? Og om begge avdelingene tilbyr lasebillappen, hvor er det størst sannsynlighet for å få den?

 

5. Noen som har tips til andre artige kurs man kan ta i forsvaret?

 

 

Takker og bukker for alle svar :)

Mvh Revgutt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Noen som har erfaring å dele fra en av disse avdelingene?

 

Jeg var stasjonert på Brekstad når jeg var i førstegangtjenesten. Og personlig synes det var en veldig fin base, maten var ofte veldig bra, velferdstilbudet var ikke så ille. Brekstad er ikke største plassen, men Trondheim ligger 1 time unna med båt. Så du får tak i det du vil ha som regel.

 

Luftforsvaret har mange stillinger. Så er vanskelig å si noe mer hvis jeg ikke vet hva du skal søke på.

 

2. Hvilke økonomiske muligheter har man her? Vil det være mulig å spare dagpengene man får, eller blir man helt avhengige av disse?

 

Det er fult mulig å spare penger der. Maten i messa er som regel god, så du slipper å bruker penger på mat. I Brekstad er det ikke all verdens å bruke penger på. Når jeg var inn gikk pengene til å drikke med gutta, ta sol og kjøpe småting .

 

3. Hvordan er arbeidsmulighetene under førstegangstjenesten? Har man tid til å skaffe seg en liten ekstrajobb ved siden av tjenesten?

Kommer ann på hva slags stilling du får. Var noen som tok jobb på lokale utestedene som vakt eller servitør. Så hvis du skal ha jobbe ved siden av må det være noe på kveldstid.

Ellers er det flere stillinger i luftforsvaret som har turnus. Vakt og sikring, hunderøktere, brann, IAS (er de jeg kommer på, men det er flere). Så da er du som regel 2-3 uker på basen så får du fri i 1-2 uker. Hvor du da kan dra hjem. Så er helt klart muligheter for å skaffe jobb hjemme hvis du får noe med turnus ordning.

 

4. Er det mulighet for å ta førerkort klasse C (,lastebillappen,) i en av disse avdelingene? Eventuelt hvordan? Og om begge avdelingene tilbyr lasebillappen, hvor er det størst sannsynlighet for å få den?

 

I luftforsvaret så kommer det ann på hvilken avdeling du kommer inn på. Disse er de jeg vet om tilbyr lastebil lappen i luft:

Brann

Noen stillinger i luftvern

Noen stillinger i transport/logistikk

 

Kan ikke uttale meg om sannsynligheten dessverre.

Lenke til kommentar

1: Ja, Panser, Stormesk 3. Bra år, anbefales om du liker felt og tungt maskineri. Mye fysisk trening og bra befal, ihvertfall da jeg var der.

 

2: Du får gratis mat 3 ganger om dagen, du bor gratis, du får gratis klær så du klarer deg i utgangspunktet uten å bruke en krone. Men nå går det fort litt på velferden, snop til øvelser om du (er som de fleste) tar med deg litt ekstra motivasjon...

 

3: Nei som hovedregel.

 

4: Noen som får C lappen i panser ja, prøv å kom i esk 6, kampstøtte hvis dette er viktig for deg. Ellers kan du jo kikke på CSS som er en forsyningsbataljon og er vel den avdelingen i forsvaret med mest lastebiler om jeg skal gjette litt.

 

5: Du kan ta opp noen sivile fag fra videregående, exphil \ exfac som kan være praktisk hvis du vil gå på universitetet senere.. Ellers er det mye knask ja, alle får medic nivå 2 kurs. Førstehjelp er jo alltid praktisk å kunne. Om du kan få nivå 3 kurs også besitter du plutselig en utrolig god kunnskap om førstehjelp. Må selv anbefale å komme seg på et pansret kjøretøy, 12,7 MITR kurs er også artig.. (tungt maskingevær, 600 eksplosive kuler i minuttet).

Lenke til kommentar

I nord-norge der PBN og CSS osv er så sparer du masse penger. Det er ingenting å bruke penger på der.

 

Det er stor sannsynlighet for å få C-lappen i CSS også sikkert i PBN, bare stå på å rekrutten uten å slikke ræv så får du "valget ditt".

 

Det er masse kurs og melde seg på i forsvaret, drar du inn i CSS så er du i samme leir som voksenopplæringen for basene i indre troms. Alt fra almenn påbygg, trucklapp, jegerprøve, båtlappen, kurs for selvstendig næringsdrivende og masse mer.

 

Arbeidsmuligheter: Er du dame så har det mulighet til å bli millionær som prostituert på rekordtid. -neida, men lokale puber og butikker er en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...