Gå til innhold

Windows 8 kommer i fire utgaver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, dette var overraskende og gledelig nytt. :thumbup:

 

Virkelig på tide at de dropper alvorlig handicapping (starter edition) og leverer med Office-pakke inkludert.

 

Det lyser litt igjennom at microsoft for alvor ser konkurransen fra Linux. Da tenker jeg særlig på at de fleste distroer ikke har noe som heter handicappde versjoner og kommer med ferdig installert Office-pakke. Med Win8 fjerner altså MS de mest handicappede versjonene og leverer en Office-pakke som standard i en av versjonene.

 

Prisen ble redusert betydelig fra Vista til Win7. Det skal bli spennende å se om konkurransen presser prisen ytterligere ned nå.

 

Samtidig er nok kanskje dette et varsko om at krigen om kundene utkjempes i større grad på andre arenaer (nettet, kommunikasjonsstandarder og proprietære produktkoblinger)

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jøss, dette var overraskende og gledelig nytt. :thumbup:

 

Virkelig på tide at de dropper alvorlig handicapping (starter edition) og leverer med Office-pakke inkludert.

 

Det lyser litt igjennom at microsoft for alvor ser konkurransen fra Linux. Da tenker jeg særlig på at de fleste distroer ikke har noe som heter handicappde versjoner og kommer med ferdig installert Office-pakke. Med Win8 fjerner altså MS de mest handicappede versjonene og leverer en Office-pakke som standard i en av versjonene.

Det vil være interessant å se hva EU mener om inkludert Office-pakke. Jeg har tro på at det vil være greit med inkludert Office til ARM, ettersom MS ikke er i en dominerende posisjon der. For x86-versjonene tviler jeg på at inkludert Office hadde blitt godtatt, da MS stadig sitter i en posisjon der de kan skvise ut konkurrenter.

Lenke til kommentar

Så X86 varianten kommer i bare to versjoner? En for "hjemmebrukere" og en for "pro / business" brukere? Det er jo en gledelig nyhet så vi endelig slipper dette "hvilken versjon burde jeg skaffe???" tullet.

 

Enterprise blir vell bare en volumlisensbasert variant av Pro, så vil vell egentlig ikke se på det som noen egen versjon sånn sett. Helt greit med to varianter, det må ikke på død og liv være kun en enkelt versjon da det kan vær greit å skille på consumer og pro markedet når det kommer til bundlet programvare og pro kunne jo for all del kommet uten Metro, men det er vell som å tro på Julenissen.

Lenke til kommentar

Nok en meningsløs avgjørelse fra Microsoft. Lag ett OS og bli ferdig med det. Virus og malware fungerer uansett, mens vi leter etter hvor skru-av-knappen er i denne versjonen.

 

Patetisk.

Det virker rimelig å skille mellom x86 og ARM, og også rimelig å skille mellom Enterprise og consumer. Skillet mellom standard og Pro kan jeg si meg enig i at kunne vært fjernet, men det plager meg ikke at det er der.

 

Angående skru-av: windows-I, pil opp, enter.

Lenke til kommentar

At Microsoft inkluderer en versjon av MS Office anser ikke jeg som et problem så lenge denne kan fjernes uten problem. Microsoft bør da i likhet med Apple få lov til å fylle opp sine programvarepakker med alt mulig crapware så lange det kan velges bort. Ingen saksøker vel Ubuntu for å ta med en for god nettleser? EU har totalt bommet i sin kamp mot monopol, de burde heller fokusert på at butikkene skulle tilby alternativer til "Microsoft-pakken", fremfor om paint eller IE ødelegger for konkurransen. Det burde bli slik at kunder kan gå inn i en butikk og plukke maskinen de har lyst på med programvaren de har lyst på, innen rimelige grenser selvsagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At Microsoft inkluderer en versjon av MS Office anser ikke jeg som et problem så lenge denne kan fjernes uten problem. Microsoft bør da i likhet med Apple få lov til å fylle opp sine programvarepakker med alt mulig crapware så lange det kan velges bort. Ingen saksøker vel Ubuntu for å ta med en for god nettleser? EU har totalt bommet i sin kamp mot monopol, de burde heller fokusert på at butikkene skulle tilby alternativer til "Microsoft-pakken", fremfor om paint eller IE ødelegger for konkurransen. Det burde bli slik at kunder kan gå inn i en butikk og plukke maskinen de har lyst på med programvaren de har lyst på, innen rimelige grenser selvsagt.

 

Det er helt greit at MS inkludere Office med Windows 8, så lenge de tar fult betalt for det og at kunder kan velge å betale å kjøpe det eller ikke. Ellers er det misbruk av monopol posisjon.

 

Men jeg er enige med deg at EU burde ha konsentrert på butikker og PC fabrikantene for å begrense MS sin misbruk. Når de gir inntrykk av at man må ha Windows på en PC, eller at man må ha MS Office, er det falsk reklame og luring av kunder. Når det koster mer å få en PC uten Windows, er det misbruk av monopolet, og når man får MS Office til lavere pris med en ny PC er det egentlig ulovlig "bundling".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nå kan da ikke EU dedikere kjøperen av Windows.

jeg ser det ikke som noe galt at man får rabatt på office hvis man kjøper det samme med Windows.

 

EU gir et inntrykk av at man først skal "kjøpe" et os og så tvinges til kjøpe hvert program hver for seg.

Man kan da ikke påtvinge folk gratis programmer bare fordi man ikke finner dem bra nok

 

Lenke til kommentar

Er forsåvidt fint det at de ikke deler det opp i mer en fire versjoner, men det ser jo ut til at de greit driter i all fornuft når det kommer til noe av det varmeste som finnes i markedet.

  1. Det er IKKE MULIG å melde Windows RT inn i Domene eller bruke DirectAccess
  2. Det er IKKE MULIG å bruke DirectAccess på Windows Pro, som blir den som er installert standard på de aller fleste bedriftsmaskiner.

Fullstendig skivebom på skytjenester og Small Business segmentet.

 

Jeg håper virkelig for Microsofts del av de gjør enringer på dette fort, for dette er bare rett og slett tragisk. Jeg skjønner bare ikke hvordan de tenker...

 

Er forresten http://windowsteamblog.com i det hele tatt en sikker kilde fra Microsoft? Jeg klarer bare ikke helt å tro det jeg leser her...

Lenke til kommentar
Uansett, kjøper man en pc med Windows 7 nå får man i de fleste tilfeller med Office Starter, som holder til vanlig hjemmebruk.

Jeg tenkte egentlig ikke på Office starter som et alternativ. Det er etter min mening ganske så handicappet crapware. Libre Office er milevis bedre og i tillegg både gratis, fri for reklame og fri programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...