Gå til innhold

Kjøpe Lagerrom i sameie


classic81

Anbefalte innlegg

Har mulighet til å kjøpe et lagerrom i kjellern på sameiet jeg bor i.

Rommet er ca 15m2 med tilgang på strøm og vann.

 

Pr dags dato står rommet tomt,

men jeg øyner et lite hobbyverksted her.

 

 

Så til det store spørsmålet,

jeg har blitt bedt om å komme med et bud,

men her er jeg rimelig blank.

 

Noen innspill på hva jeg bør by?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skjønner vel at man ikke kan si noe så lenge man ikke vet hvor du bor....

 

Sentralt i Oslo ville jeg tippet ganske mye, en eller annen plass på bydga ville jeg prøvd med noen få tusenlapper.

 

Hm,

trodde jeg skrev det.

Sentralt i Oslo, type Bislet.

 

Det viktigste er at du får avslag på første bud, da har du ihvertfall ikke betalt for mye.... prisen dere kanskje senere blir enige om er da ihvertfall ikke for høyt.

 

Hadde det vært meg hadde jeg åpnet med ett bud på 10 000 kr og sett an... man vet jo aldri hva de andre tenker.

 

At de sier du skal komme med bud tyder på at de i grunnen er veldig usikker selv og ikke tør å komme med en prisantydning.

 

Jo mer du kan argumentere for ett lavt bud jo større sjanse er det for å få tilslag.

 

Edit:

 

En "sleip" hersketeknikk er å spille som om de allerede har godtatt budet....

 

For eksempel si "men da ordner jeg det med banken i morgen så er det klar"

 

Eller "da overfører jeg pengene med en gang, da kan jeg vel begynne å bruke det allerede nå".

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare noen advarende ord siden dette er et Sameie så er det litt spesielle regler som gjelder.

 

Du sier at rommet er i privat eie idag, i et Sameie kan dette bety litt forskjellige ting;

 

1. Rommet er en del av en av eierseksjonene, og dermed oppgitt i seksjoneringen av sameiet

 

2. Rommet er fellesområde, men en seksjon i samaiet har en ekslusiv bruksrett til rommet

 

 

Du bør avklare hva som gjelder i dette tilfellet siden det er to ganske forskjellige ting rent juridisk og praktisk:

 

Dersom rommet er et fellesområde med ekslusiv bruksrett, kan sameiet omgjøre denne beslutningen med 2/3 flertall uten at du i prinsippet kan forvente deg noen erstatning, siden fellesareal er fellesareal og eksklusiv bruksrett kan gis og fratas iht reglene i Eierseksjonsloven.

 

Dersom ikke alle seksjonene i Sameiet er rene boligseksjoner vil også dette rommet påvirke stemmeretten i Sameiet, siden Sameier som ikke kun har boligseksjoner skal basere stemmevekt på kvadratmeter (mens i et rent boligsameie er det 1 stemme pr seksjon uavhengig av størrelse)

 

Hvis jeg var deg ville jeg enten

 

1. insistere på at rommet innseksjoneres i din seksjon slik at seksjoneringsdokumentene som finnes hos Bygningsetaten klart viser at dette er en del av din seksjon eller

 

2. Inngå en leieavtale for bruk av rommet som spesifiserer at du har eksklusiv bruksrett i leieperioden og klare regler for oppsigelse osv.

Endret av Ordonez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...