Gå til innhold

Asus Z8NA-D6, kjøler passer ikke. Frem med powertools..?


Cloud

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et Asus Z8NA-D6 (link) og en Noctua kjøler (link).

Kjøleren skal festes ved hjelp av en ettermontert bakplate på hovedkortet.

Problemet mitt er at skruene er gjenget 1/2 cm på toppen mens resten ikke er gjenget.

post-11760-0-09941000-1334479500_thumb.jpg

Og på den orginale bakplaten som følger med HK er det ikke et stort hull til skruene, men et lite hull som er gjenget.

post-11760-0-44957200-1334479477_thumb.jpg

Akkurat passe gjenger som til skruene mine, men får dem da kun 1/2 cm igjennom.

post-11760-0-30527400-1334479522_thumb.jpg

 

Slik jeg ser det har jeg 3 valg.

 

1: Kjøpe ny kjøper som ikke benytter en bakplate. Dette håper jeg ikke jeg må da jeg vil få liv i maskinen i dag..

2: Bytte/gjenge opp skruene.Hvis jeg klarer å få gjenget skruene hele veien nei blir alt løst, men har ikke tilgang på gjengeverktøy i dag. Er også skeptisk til om jeg klarer å gjenge eksakt samme gjenger som sitter der fra før.

3: Et tredje alternativ kan være å drille opp gjengene som sitter på hovedkortet slik at jeg bare kan tre skruene igjennom. Dette vil nok være den desidert letteste metoden, men litt skeptisk da elektrisk utstyre som hovedkort ikke går veldig bra sammen med powertool..

 

 

What to do?

post-11760-0-36936000-1334479385_thumb.jpg

post-11760-0-37893400-1334479421_thumb.jpg

post-11760-0-93962400-1334479447_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står link til den i første posten.

Stemmer at det sitter på fjærer som skal regulere rett trykk, men først må jeg få festet bakplaten som fulgte med viften. Og den skal festes med skruene som er avbildet. Og da de ikke går igjennom hele bakplaten som sitter der fra før sliter jeg litt..

Lenke til kommentar

Ai ai ai! Klassisk forskjell på server kjølere og desktop kjølere.

Der forstår jeg problemet ditt bedre.

Du kan om du har en dreiebenk eller noe med litt presisjon og som ikke tar forever fjerne metallet på boltene du bruker, men helst ville jeg ha funnet alternative kandidater på nett etter mål eller hos en jernvare handel.

Bore opp hullene i hovedkortet skal du bare slå ifra deg med en gang, er mulig du kan hente litt på selve platen men borer du i PCBen så kan du sneie en kobberbane og det medfører hovedkort død (Ja det ligger kobberbaner internt i hovedkortene også, lag på lag).

Du kan også se om du kan fjerne bakplata på selve hovedkortet på en enkel måte før du prøver noe som helst.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Crap, var redd du ville si det.

Alt. nr 2 med å gjenge opp skruene vil være det beste da jeg A; ikke modifiserer HK (fortsatt full garanti) og B; kan bruke kjølere jeg allerede har brukt 500+ kr på.

Problemet med denne løsningen derimot er at skruene skal inn i "spor" på bakplaten som fulgte med kjøleren. Og jeg tror ikke det er mulig å skru dem igjennom HK samtidig som jeg får skrudd dem langt nok inn i sporet på bakplaten..

 

Alt. nr 3 er jeg liten sugen på å gjennomføre, men tror det vil være relativt enkelt da jeg har mye å gå på. (Se vedlagt bilde i første post).

 

Men som du sier så vil nok den beste løsningen være å bite i det sure elpet og kjøpe en ny kjøler, selv om jeg da blir sittende igjen med en dyr ubrukelig kjøler og må vente 3 dager+ på at en ny blir levert..

 

Uansett, tusen takk for responsen 007CD! Alltid like hyggelig å få hjelp av deg.

Lenke til kommentar

Har jeg hjulpet deg før?

Vell jeg ville ha sett etter alternative skruer / metoder å feste kjøleren på før jeg handlet nytt, også bite i det sure eplet.

Er vell også mulig å selge kjølerne om ønskelig, tror nok de vil passe pent og pyntelig på en standard 1366 server eller muligens 775 maskin hos noen andre.

Den typen kjøler denger uansett Intel stock kjøleren noe så inni... ja du vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...