Gå til innhold

Madla/Luftforsvaret 24. juli


KrHa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kommet inn i Luftforsvaret i madla og søkt UtskrevetBefal.

 

Når er det vanelig å få tilbakemelding på om man kommer inn til opptak på UB?

 

og jeg føler meg lurt...jeg sa til han på sesjonen del 2 at jeg ville ha noe fysisk og satt bare opp Luftforsvaret som noe jeg kunne tenke meg å inn i på grunn av at det stod på sesjon del 1 at man ikke måtte bestemme seg der. Jeg var usikker på hvilke muligheter jeg hadde og valgte Luftforsvaret bare for å sette noe. dårlig dømmekraft fra min side har en kompis som just kom hjem fra marinen og han sa at Luftforsvaret var det slappeste og kjedligste i forsvaret,

 

er det mulig å bytte eller hvilken "linje" er hardest i luftforsvaret? han på sesjonen sa at da var det greit med vakthold og sikring men det skal vist være kjempe kiipt i følge alle andre :S som jeg fik vite etterpå :S trenger Hjelp! :p

 

noen muligheter for å komme inn på en hardere/bedre linje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når er det vanelig å få tilbakemelding på om man kommer inn til opptak på UB?

 

Du får vite om du blir innkalt til opptak i uke 20 - 21.

 

kompis som just kom hjem fra marinen og han sa at Luftforsvaret var det slappeste og kjedligste i forsvaret,

 

Nå ja. Sjøforsvaret skal ikke skryte på seg at det er noe hardere enn luftforsvaret. Veldig mye det samme.Så lenge han ikke var marine-/kystjeger. Men befalskole eller førstegangstjeneste så finnes det like mange "slappe" stillinger i sjøforsvaret som i luft.

 

hvilken "linje" er hardest i luftforsvaret? han på sesjonen sa at da var det greit med vakthold og sikring

 

Kommer vel ann på hva du mener med hardt. Men hundebefal eller befal i NIS troppen er vel en av de mest operative befalstillingene som er i luftforsvaret. Vakt og sikring er så som så. Kan være slapt til tider.

 

noen muligheter for å komme inn på en hardere/bedre linje?

 

Send mail eller ring Vernepliktsverket. Og spør om det er mulig å bytte. Den generelle søknadsfristen har ikke gått ut. Og mener at det skal være fult mulig å bytte. Husker bare ikke helt hva man skulle gjøre. Men det kan VPV hjelpe deg med.

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen Ub korper er og har rekrutten og utifra det jeg har sett er det en bedre tjeneste enn ren vakt og sikring. Men ja Ub korp i VogS ser rimelig kjedelig ut, men skal sies de gangene jeg hadde nattevak som hundefører med vakta var det masse kos og hyggelig stemning i huset.

 

Men man skal ta alt de på sesjonen sier med en klype salt ;)

Lenke til kommentar

Luftforsvaret og sjøforsvaret har mange forskjellige typer tjenester, alt frå dei mest avslappa tjenesten til noken av dei mest utfordrande tjenestane i forsvaret.

 

Har trådstarter noken preferanser anna enn at tjenesten skal være fysisk?

Må tjenesten være fysisk krevande heile tida eller er det nok at det er full action av og til?

Lenke til kommentar

Noen Ub korper er og har rekrutten og utifra det jeg har sett er det en bedre tjeneste enn ren vakt og sikring. Men ja Ub korp i VogS ser rimelig kjedelig ut, men skal sies de gangene jeg hadde nattevak som hundefører med vakta var det masse kos og hyggelig stemning i huset.

 

Men man skal ta alt de på sesjonen sier med en klype salt ;)

 

Jeg skulle gjerne ha kommentert yterligere, men siden jeg ikke forstår rundt 70% av det du skriver, så blir det vanskelig. Hvis du har dysleksi eller noe, sorry, men skru på rettskrivningsverktøyene, hvis du ikke har dysleksi, slutt å vær så lat. (er ikke grammar nazi, suger i gramatikk jeg og)...

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne ha kommentert yterligere, men siden jeg ikke forstår rundt 70% av det du skriver, så blir det vanskelig. Hvis du har dysleksi eller noe, sorry, men skru på rettskrivningsverktøyene, hvis du ikke har dysleksi, slutt å vær så lat. (er ikke grammar nazi, suger i gramatikk jeg og)...

 

Er det mulig. Du lager et innlegg for å klage på noen som prøver å hjelpe trådstarter, uten at du kommer med noen som helst hjelp selv. Du skylder på at du ikke forstår hva han skriver. Jeg klarte lett å lese hva han skrev. Og synes du ikke selv at det å si at du ikke forstår 70% av hva han skriver er å overdrive noe utrolig, bare for å få frem ditt eget poeng?

 

Tilbake til topic:

 

Jeg ville helt klart ha valgt UB rekruttskole istedet for UB Vakt og sikring. Skal sies at VKene, hundeførerne og vaktsoldatene som jeg var sammen med hadde det morsomt :)

 

Men trådstarter må regne med at det vil være kjedelige øyeblikk i alle forsvarets tjenester. Det er ikke bare fart og morro. Så velg ut ifra det du selv synes passer. Bare fysisk hele tiden kan bli for mye det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha kommentert yterligere, men siden jeg ikke forstår rundt 70% av det du skriver, så blir det vanskelig. Hvis du har dysleksi eller noe, sorry, men skru på rettskrivningsverktøyene, hvis du ikke har dysleksi, slutt å vær så lat. (er ikke grammar nazi, suger i gramatikk jeg og)...

 

Er det mulig. Du lager et innlegg for å klage på noen som prøver å hjelpe trådstarter, uten at du kommer med noen som helst hjelp selv. Du skylder på at du ikke forstår hva han skriver. Jeg klarte lett å lese hva han skrev. Og synes du ikke selv at det å si at du ikke forstår 70% av hva han skriver er å overdrive noe utrolig, bare for å få frem ditt eget poeng?

 

Tilbake til topic:

 

Jeg ville helt klart ha valgt UB rekruttskole istedet for UB Vakt og sikring. Skal sies at VKene, hundeførerne og vaktsoldatene som jeg var sammen med hadde det morsomt :)

 

Men trådstarter må regne med at det vil være kjedelige øyeblikk i alle forsvarets tjenester. Det er ikke bare fart og morro. Så velg ut ifra det du selv synes passer. Bare fysisk hele tiden kan bli for mye det også.

 

 

Antall setninger: 3 (og den siste var litt lang for min kapasitet så jeg delte den i to)

 

Nr 1: "Noen Ub korper er og har rekrutten" Hæ? man han ikke være rekrutten?

 

Nr 2: "utifra det jeg har sett er det en bedre tjeneste enn ren vakt og sikring"

Det finnes ikke noe ren eller halveis vakt og sikring i luftforsvaret, det er

en egen seksjon underlagt luftforsvarets operative inspektorat. Det finnes

ikke noe "2/3 vakt og sikrings tropp"...

 

Nr 3: "Men ja Ub korp i VogS ser rimelig kjedelig ut"... Ihvertfall jeg, aner

ikke hva VogS er. Heller ingen søk på google forklarer hva det er.

 

Nr 3 (del 2):

"men skal sies de gangene jeg hadde nattevak som hundefører

med vakta var det masse kos og hyggelig stemning i huset." Den skjønte jeg ;)

 

Så av 4 "deler" var det 1 som ga mening. Jeg bleklager på det sterkeste

at jeg sa 70%. Det var et raskt anslag bare. Det jeg faktisk mente, var 75%.

 

 

Men til topic:

 

Luftforsvaret er den grenen som primært vil overta ansvaret for baseforsvar i afganistan i tiden som kommer, dermed er karriere muligheter større ved utdanning innen V&S kontra rekruttskole. Valget er opp til deg. Rekrutt skole gir mye sosialt, men det er opplæring (selv føler jeg at det er mest interresant, mange utfordringer ^^). V&S kan inneholde mye "vente tjeneste", men kursene, kunnskapen, samt mulighetene videre, kan muligens være et grunnlag for å velge denne ruten, kontra rekruttskole instruktør.

 

Til toy_man: slutt å vær "Mr. Moral"...

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

"Hardare"? Kva skal du med det?

Fallskjerm/marinejeger er vel relativt hardt det, men har du det som skal til? Fysisk og psykisk?

 

Ein ting å huske, du skal vere der i 12 månader. Det blir sikkert "moro" og vere med på noe "hardt" i eit par uke, men vil du vere like begeistra etter 1 månad? Etter 4 månad? Der det blir forventa meir og meir av deg, ettersom du får meir trening...

 

Velg noe du vil trivast med, det tjenere både du selv og forsvaret på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar i uthevet skrift

:D

 

Antall setninger: 3 (og den siste var litt lang for min kapasitet så jeg delte den i to)

 

Nr 1: "Noen Ub korper er og har rekrutten" Hæ? man han ikke være rekrutten?

Dårlig norsk på min side gidder ikke å lese igjennom alt jeg skriver har et liv ved siden av, men legger man god vilja til er det lett å forstå meningen i setningen, men for de av dere som har vondt for å kunne forstå så har jeg rettet opp i norsken.

 

Nr 2: "utifra det jeg har sett er det en bedre tjeneste enn ren vakt og sikring"

Det finnes ikke noe ren eller halveis vakt og sikring i luftforsvaret, det er

en egen seksjon underlagt luftforsvarets operative inspektorat. Det finnes

ikke noe "2/3 vakt og sikrings tropp"...

 

Of courese it does, NIS er en vakt og sikrings tropp, men de sitter aldri i vakta hvis det ikke er nød. De trener mye mer på andre ting som eksorte, kontra spionasje, oppklaring og observasjon, enn det en vanlig vakt tropp gjør. En vanlig Vakt of sikrings tropp sitter 2/3 av tjenesten i vakta(altså det huset der vakta holder til) og spiller Playstation, NIS er 2/3 av tjenestetida på skytebanen, på øvelser og div. annet som eskorte tjeneste, manøver under ild osv.

 

 

Nr 3: "Men ja Ub korp i VogS ser rimelig kjedelig ut"... Ihvertfall jeg, aner

ikke hva VogS er. Heller ingen søk på google forklarer hva det er.

 

VogS burde vel si seg selv, Vakt Og Sikring......... Forsvaret bruker alltid forkortelser som VogS eller Vakta osv.

 

Nr 3 (del 2):

"men skal sies de gangene jeg hadde nattevak som hundefører

med vakta var det masse kos og hyggelig stemning i huset." Den skjønte jeg ;)

 

Så av 4 "deler" var det 1 som ga mening. Jeg bleklager på det sterkeste

at jeg sa 70%. Det var et raskt anslag bare. Det jeg faktisk mente, var 75%.

 

Utifra mine erfaringer i forsvaret, hadde jeg 75 prosent om det ikke hadde vært for din kunnskapsløshet. VoS burde si seg selv da vi snakket om Vakt og sikring og det finnes Vakt og sikrings tropper som ikke er vanlige vakt og sikringstropper. Om du skal dra det langt, er jo også Hundetjenesten i luftforsvaret en vakt og sikringstropp, men jeg personlig (hundefører) var aldri mer enn maks 20 ganger i vakta som støtte, mesteparten av tida oppholdt jeg meg i de dype østfold skoger og trente patrule og spor fra morgen til endt tjeneste.

 

 

Men til topic:

 

Luftforsvaret er den grenen som primært vil overta ansvaret for baseforsvar i afganistan i tiden som kommer, dermed er karriere muligheter større ved utdanning innen V&S kontra rekruttskole. Valget er opp til deg. Rekrutt skole gir mye sosialt, men det er opplæring (selv føler jeg at det er mest interresant, mange utfordringer ^^). V&S kan inneholde mye "vente tjeneste", men kursene, kunnskapen, samt mulighetene videre, kan muligens være et grunnlag for å velge denne ruten, kontra rekruttskole instruktør.

 

Må være litt obs her viss han blir rekrutt nå må han være 9 måneder i tjeneste for å i det hele tatt kunne bli sendt ut, dvs. at trådstarter ikke vil kunne dra ut før i 2013, men man må også beregne 6 måneder med trening og oppsetning til PRTen (Provincial Reconstruction Team), altså sent 2013 vil han kunne dra ut. Da er nok Norges Vakt og sikrings oppdrag over, var jo rykter om at Latvia (mener jeg å huske) bare kunne ta over i 1-2 år med manøver enheten. Det var også sånn at de helst ville ha folk i fra BS1 og BS2 (Basesettene i luftforsvaret) der BS1 er hel profesjonell, mens BS2 er bare vernepliktige+befal til vakt oppdragene, da dette jo det de trener til i 9 måneder, til forskjell i fra de vanlige vakt soldatene.

.

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Jeg fikk bare beskjed om at jeg var kommet inn på VogS i madla og har da ikke fått svar på UB-Luft. Dette var veldig fint å høre folks meninger om saken ;)

 

En ny ting:

 

Hva får man av utstyr får man for eksempel kniv eller er det noe man må ha med selv? som samekniv eller noe Letherman?

noen som vet hva man får utlevert utenom dress, sokker etc. og geværet?

Lenke til kommentar

Hei, noen som skal til madla i Juli? jeg skal inn i Luft Forsvaret 24 Juli ;)

 

:woot:

 

Lurer på hva dere tenker om Madla/ Luft og hva dere skal ha med inn :p

PC? Kniv? eventuelt hva annet?

 

Forresten er det noen som vet om man har plass til en 17" i skapene man får?

Lenke til kommentar

Skal ikke inn, men var der. 17" får du plass til, PC er greit å ta med (man får jo fri etterhvert å, hehe). Kniv er ikke et must, men skader aldri når man er ute i felt å ha med seg en leatherman eller noe. Jeg fikk veldig bruk for sportsteip og gnagsårplaster (gnissing og dårlig innsats i tillpasning av sko).

 

Blir nok en drit bra opplevelse, mye kult som skjer (gassbod, feltuke, skyting, "hinderbane" osv), og utelivet er supert når man først får fri =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får utlevert ein lommekniv, i tillegg får du alt du treng frå innerst til ytterst. Så i teorien kan du heilt fint møte nesten heilt uforberett. Det einaste som du må passe på å ha med er ID og eventuelle andre dokment som du trenger.

 

Dei fleste klarer seg med svært lett oppakkning, ta med eit litt fint antrekk som du kan bruke på byen og eit sivilt antrekk som du kan slappe av i.

 

Vær forsiktig med å ta med datamaskin og slikt, du har litt begrensa plass til å låse inn elektronisk utstyr så eg vil anbefale at du berre tar med deg mobiltelefonen og baserer det på å surfe på internett på velferden. Du kan heller hente meir utstyr seinare dersom det skulle være noke som du savner.

Lenke til kommentar

Som Avatar sier, du får utlevert alt du trenger, eneste grunn til å ta med eget utstyr for å supplere kitet sitt. Selv er jeg i 2.BN nå, fikk egentlig alt vi trengte av utstyr utlevert i infanterisatsen, dere får det dere trenger og. Eneste jeg hadde med selv som suplement til kit'et var:

- Leatherman (fikk utlevert en, men greit med to)

- Ullsokker (liker ikke Forsvarets utleverte, er varme, men gamle og stive)

- Foldekniv (kjekt å ha lett tilgjengelig på kropp)

- Sportsteip (og gnagsårplaster for de som vil), Paracet/Ibux

- Karabinkroker (kjekt til stridsvesten)

- Armåndsur (et must, tid er alt i Forsvaret, spesielt i rekrutten)

 

I tillegg kommer jo alt de sivile tingene du må ha med. Finnes mange gode lister i div. innrykstråder her på forumet, bare å se på dem og legge til/trekke fra ting.

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar

Takk for svar :) gleder meg masse og er veldig spent ;)'

 

Treningstips? til UB

 

Har noen noe gode tips til hvordan jeg skal klare pullups? :p pushups og situpsene klarer jeg greit og 3km testen men ikke pullups ... trenger å klare minimum 4 pullups på 8 uker :/

kommer liksom ikke over stanga med haka... :S

 

Er 92 kg og 190 høy og har lange armer i forhold til kropslengden (vet ikke om det er relevant)

Lenke til kommentar

Beste måten å trene pullups er å gjøre pullups.

 

Sliter du med å komme opp kan du begynne med å stå på en stol, ta tak i stangen og senke deg sakte ned, og eventuelt prøve å holde mye igjen. Sånn at du senker deg ned, for så holde igjen på midten til du ikke klarer mer. For så senke deg helt ned. Gjenta gjenta gjenta :)

Eller det så kan du få en kamerat til å hjelpe deg. Trekk deg opp så mye du klarer, når du begynner å slite får du kompisen din til å hjelpe deg, ved å ta tak i beina dine og dytte/støtte deg oppover. Skal ikke så mye støtte til før du får haka over:)

Etter en uke prøver du å ta en normal pullups. Klarer du det, så er det bare å gjøre det så mye du klarer.

 

Usikker hvor fort du klarer å trene deg opp, har alltid klart en god del pullups uten problemer. Så vet ikke hvor fort du kan forvente resultat. Men det er bare å begynne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...