Gå til innhold

Dette er det mest populære programmeringsspråket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahhhhrg!!! dere skrive:

"Dette er det mest populære programmeringsspråket"
Kan dere ikke heller skrive!:
"C er det mest populære programmeringsspråket"
ER det så vanskelig?Jeg er mektig irritert over alle disse "klikke overskriftene deres", kan dere ikke heller forsøke å opplyse leserene deres i overskriften en å la være å opplyse oss i overskriften for å få oss til å klikke på saken for å finne ut hva saken gjelder.Det gjøre det vanskeliger for oss brukere å bruke sidene deres.En overskrift skal være kort og samtidig gi mest mulig informasjon om saken, så man kan bli opplyst om hva det gjelder, så man kan velge å lese saken om den virker interessant.Formålet med en overskrifte er da altså ikke å missinformere og skape usikkerhet om saken, så brukeren er nødt til å klikke på alle sakene for å forstå hva saken egentlig gjelder.Jeg har forstått at mange har gjort seg avhenngig av at brukerene klikker på alle mulige linker på sidene deres for at de skal tjene noe på reklamen sin. Men det må da være mulig uten å aktivt forsøke å gjøre brukerenes navigering på siden vanskelig.Jeg vil fra nå av "boikotte" alle "klikke" overskrifter på nettsidene jeg leser og oppfordrer andre til å gjøre det samme.Jeg har begynt å bli temmelig lei av alle disse "klikke nyhetene" som så mange nyhetsider har begynt med, så dette er min lille utblåsning mot denne irriterende praksisen. Derfor er jeg litt unormalt høylytt i denne komentaren.Så får vi se om det blir tatt til følge...-ESS

 

De må jo tjene penger de også, og det gjør de ved at du trykker på linken. Så tenk på det som å støtte hw.no i stedet for at det er sleip vinkling

 

Lenke til kommentar

Det virker jo helt merkelig at C skulle øke andelen i dag. Her er det nok heller mange Objective C og C#-forekomster som er blitt feiltolket som C.

Takk, akkurat det samme gikk gjennom hodet mitt..

 

Men jeg syns det skal nevnes at jeg ser mye i arbeidsmarkedet (blant små/mindre utviklere) at de henger igjen i C, og "konverteringen" til C++/C# er en for stor jobb med tanke på både opplæring og jobben i seg selv..

 

Edit: Mye av arbeidet rundt programmering er jo videreutvikling også vet du, ikke bare innovering.. :)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Nesten utelukkende skrevet C siste 5 år jeg...

Litt x86 (32- og 64-bit), MIPS og ARM assembly har det jo blitt også....

Ser også de som jeg jobber for med hovedprosjektet mitt har også skrevet en haug av sider i gode gamle C.. Det funker jo, så hvorfor konvertere (og da rydde opp i koden) når det gjør det.. Og kunne faktisk ikke vært mer enig (les: Dont fix it, if it ain't broken =)
Lenke til kommentar

Nå skrives jo fremdeles mye av kode til innebygde systemer i C, og dette markedet er jo stadig voksende med alle "boksene" vi i økende grad omgir oss med. Men hadde selv trodd C# skulle komme høyere opp.

 

Lurer dog litt på kriteriene for å komme på listen. SQL kan vel ikke kalles et programmeringsspråk så mye mer enn HTML. Begge havner i hvertfall i kategorien domain specific language.

Lenke til kommentar

PL/SQL og TSQL er programmeringsspråk. Eg synes det er merkverdig at så få faktisk bruker dei som programmeringsspråk då dei er langt betre i databaser enn andre alternativer.

 

Ein anna ting som eg reagerer på er populariteten til Python. Eg digge Python på alle måter og storkoser meg med å programmere med det verktøyet. Allikavell finnes det knapt jobber her i landet der Python blir brukt. Det finnes 1000 ganger fleire PHP jobber.

 

At Java blir mindre populært er nok fordi mange web rammeverk brukar enda tonnevis med XML. Gjer heller som Grails og andre moderne rammeverk, bli kvitt det :)

 

 

Lenke til kommentar

jeg har ihvertfall fått det inntrykket at mange foretrekker eller vil bruke et programmeringssprog språk som er rimelig krevende å lære seg ( før man faktisk klarer å bruke det ) fremfor å bruke et som er lett å lære og er enkelt i bruk .

 

Det synes jeg er lit pussig.

 

jeg har også vurdert om det kan være at jeg har et lit sært forhold til dette uten å få det til å stemme.

 

her lurer jeg på om de som bruker de forskjellige språkene faktisk kjenner til fordelen og ulempene ( begrensningen) til det språket de bruker , om det egentlig hadde vær bedre å bruke er et annet til den oppgaven de gjør

 

 

Det var nevnt SQL og noen varianter av det. for en som ikke har sett seg inn i det så kan det virke som at må foregå på kommandolinje nivå . hvis det stemmer så er det nok det som er årsaken til at det ikke er mer brukt .

 

Når man driver med programmering så vil man også ha med GUI ( grafisk bruker overflate) .

Det føler jeg ( uten kjenne til faktaene ) er mangelfull i SQL.

Da er man jo avhengig av et annet programerings språk i bunnen først

Lenke til kommentar

Disse språkene har forskjellige bruksområder.

 

For å si det litt flåsete er SQL et språk for å hente ut data fra en database. Ikke noe man normalt lager programmer i.

 

En vanlig metodikk er å bruke PHP til å lage HTML-websider, som den fyller innhold inn i ved hjelp av SQL. Du trenger PHP for å utføre oppgaver på serversiden, HTML for å vises i nettleseren, og SQL for å hente ut data. Det er da ikke nok med en av disse, du klarer rett og slett ikke å utføre slike oppgaver med bare HTML eller bare PHP.

 

Forøvrig er SQL et veldig enkelt språk å lære seg, nettopp fordi det ikke er beregnet på å brukes til andre ting som GUI. PHP er også ganske enkelt og lære seg, og HTML kommer man seg ikke utenom dersom man utvikler for nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

kanskje ett veldig dumt spørsmål, men er ikke flashplayer ett veldig mye brukt språk?

 

Du stiller bare ett spørsmål, så svaret er ja på første del.

Flashplayer kan aldri bli mer enn ett veldig mye brukt språk.

Om det er mye brukt, vet ikke jeg.

 

Ett er tallord og angir <b>antall</b>.

I tillegg har vi noe på norsk som kalles ubestemt artikkel. Det er tre av dem: En, ei og et.

Lenke til kommentar

PL/SQL og TSQL er programmeringsspråk. Eg synes det er merkverdig at så få faktisk bruker dei som programmeringsspråk då dei er langt betre i databaser enn andre alternativer.Ein anna ting som eg reagerer på er populariteten til Python. Eg digge Python på alle måter og storkoser meg med å programmere med det verktøyet. Allikavell finnes det knapt jobber her i landet der Python blir brukt. Det finnes 1000 ganger fleire PHP jobber.At Java blir mindre populært er nok fordi mange web rammeverk brukar enda tonnevis med XML. Gjer heller som Grails og andre moderne rammeverk, bli kvitt det :)

 

Utenfor web-rammeverk blir Python mest brukt som bare et verktøy. Spesielt med tanke på prosessering av store datamengder. Zope rocks btw ;)

 

Fikk skikkelig sansen for Python da jeg lagde et lite skript for å sortere feriebilder etter dato dumpet i en katalog fra ulike kameraer.

Lenke til kommentar

jeg har ihvertfall fått det inntrykket at mange foretrekker eller vil bruke et programmeringssprog språk som er rimelig krevende å lære seg ( før man faktisk klarer å bruke det ) fremfor å bruke et som er lett å lære og er enkelt i bruk .Det synes jeg er lit pussig.jeg har også vurdert om det kan være at jeg har et lit sært forhold til dette uten å få det til å stemme.her lurer jeg på om de som bruker de forskjellige språkene faktisk kjenner til fordelen og ulempene ( begrensningen) til det språket de bruker , om det egentlig hadde vær bedre å bruke er et annet til den oppgaven de gjørDet var nevnt SQL og noen varianter av det. for en som ikke har sett seg inn i det så kan det virke som at må foregå på kommandolinje nivå . hvis det stemmer så er det nok det som er årsaken til at det ikke er mer brukt .Når man driver med programmering så vil man også ha med GUI ( grafisk bruker overflate) .Det føler jeg ( uten kjenne til faktaene ) er mangelfull i SQL.Da er man jo avhengig av et annet programerings språk i bunnen først

 

Hvilke tenker du på da? Java, C, C++, C# og Objective-C stiller i omtrent samme klasse. Lærer du et av dem, så er det mye lettere å lære seg de andre. Pga de har mye felles.

 

Det er ikke nok med å lære seg et språk, man må også lære seg APIen til den plattformen man vil utvikle på.

 

Det er alltid best å velge riktig språk for den jobben man skal gjøre.

Liten vits i å lage et C++ program hvis man bare skal automatisere renaming av filer.

 

Du kan kommunisere med en SQL-server på mange ulike måter, på lik linje som med FTP-servere f.eks. Klienter kan være kommandolinjeprogram, GUI eller Webbasert. Men i koden må man fremdeles bruke SQL queries. Her er et eksempel i Java: http://www.exampledepot.com/egs/java.sql/getrsdata.html

Og her er et i Python:

http://snippets.dzone.com/posts/show/653

 

ps. et tips når det gjelder bøker. O'Reillys Pocket Reference serie er meget bra.

Lenke til kommentar

Både C og Java er glimrende språk, men de kan settes i hver sin fløy i programmerings-verdenen. Mens Java er robust, sikkert, skalerbart, enkelt og kompatibelt, så er C det motsatte, men det gir deg mer ytelse og muligheter.

 

Jeg synes det er litt morsomt at NXT-G har kommet på listen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ahhhhrg!!! dere skrive:

"Dette er det mest populære programmeringsspråket"
Kan dere ikke heller skrive!:
"C er det mest populære programmeringsspråket"
ER det så vanskelig?Jeg er mektig irritert over alle disse "klikke overskriftene deres", kan dere ikke heller forsøke å opplyse leserene deres i overskriften en å la være å opplyse oss i overskriften for å få oss til å klikke på saken for å finne ut hva saken gjelder.Det gjøre det vanskeliger for oss brukere å bruke sidene deres.En overskrift skal være kort og samtidig gi mest mulig informasjon om saken, så man kan bli opplyst om hva det gjelder, så man kan velge å lese saken om den virker interessant. ... snip...

 

Den dårlige overskriften hjelpes heller ikke med illustrasjonsbildet med html. Jeg var sikker på at det skulle stå "html" på toppen av den listen. Hadde overskriften vært fornuftig så hadde jeg ikke misforstått. Jeg er helt enig i boikott av slike artikeler, ser jeg går sjeldnere og sjeldnere på HW.NO nå. Før var det hver dag, nå er det vel ca 2 ganger i uken. Det er i hovedsak pga artikler/overskrifter som "Denne routeren må du ha", eller "Disse appene må du ha". Irriterer meg grenseløst ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ahhhhrg!!! dere skrive:
"Dette er det mest populære programmeringsspråket"
Kan dere ikke heller skrive!:
"C er det mest populære programmeringsspråket"
ER det så vanskelig?Jeg er mektig irritert over alle disse "klikke overskriftene deres", kan dere ikke heller forsøke å opplyse leserene deres i overskriften en å la være å opplyse oss i overskriften for å få oss til å klikke på saken for å finne ut hva saken gjelder.Det gjøre det vanskeliger for oss brukere å bruke sidene deres.En overskrift skal være kort og samtidig gi mest mulig informasjon om saken, så man kan bli opplyst om hva det gjelder, så man kan velge å lese saken om den virker interessant. ... snip...

 

Den dårlige overskriften hjelpes heller ikke med illustrasjonsbildet med html. Jeg var sikker på at det skulle stå "html" på toppen av den listen. Hadde overskriften vært fornuftig så hadde jeg ikke misforstått. Jeg er helt enig i boikott av slike artikeler, ser jeg går sjeldnere og sjeldnere på HW.NO nå. Før var det hver dag, nå er det vel ca 2 ganger i uken.

Det er i hovedsak pga artikler/overskrifter som "Denne routeren må du ha", eller "Disse appene må du ha". Irriterer meg grenseløst ...

Dårlige og vage overskrifter irriterer meg også, men jeg vil ikke la være å lese artikler om emnet interreserer meg. Om det ikke interreserer meg generelt vil en vag overskrift (eller tullete som "dette må du ha") garantere at jeg ikke leser artikkelen, mens en godt forklarende overskrift ville kanskje ha fått meg interresert i innholdet.

 

Når det gjelder temaet for artikkelen her synes jeg bildet Thorsen postet over er fint å ha med som kontekst.

Jeg har ikke lest kildeartikkelen, men det virker som en måten å rate språkene er valgt etter eget forgodtbefinnende.

Av programmeringsspråk studerer jeg java for tiden, og liker objekt-orienteringen. Jeg har programmert litt små nytteprogrammer og scripts før i andre (ikke objekt-orienterte) språk, og begynte på python på fritiden for noen år siden men mistet interressen før jeg kom inn i det.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...