Gå til innhold

Anmeldelse: Total War: Shogun 2: Fall of the Samurai (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner info om de nye kampanjene. Et av de største ankepunktene i originalen var at de hadde en tidsbegrensning for utføring av oppdrag. Det satte en stor demper for komplettister som meg.

 

Litt mere info om hvilke endringer det er i co-op modusene hadde også vært velkommen, Shogun 2 har jo "revolusjonerende" co-op støtte i forhold til tidligere spill i serien. Noen som har noen innspill her?

Lenke til kommentar

Har nå klokken inn 190 timer Shogun 2 og FOTS kombinert.

 

Må si jeg er litt skuffet at anmelder ikke spilte mer multiplayer. Shogun 2 er CA's største satsing på mutliplayer, og er i mine øyne spillets både sterkeste og svakeste element.

 

Shogun 2 var helt fantastisk de første ukene over verdensveven, men etter et halvt års tid var balanse ikke tilstede i det hele tatt. Å forsvare et fort var glemmesak når fienden hadde mer bueskytere enn du som forsvarer hadde av folk tilsammen. De fleste forsøkene på å forsvare i senere tid var totalt glemmesak, og man løp rundt i fortet som fisk i en bøtte. Landkampene var det bedre med, men ofte stod det om hvem som hadde best trente soldater. Sjøkampene var møkk i mine øyne. Svært trege og lite spennende.

 

Det er på disse punktene FOTS stråler. Jeg har spilt spillet over nett siden det kom ut, og jeg oppfatter balansen i spillet som svært god. Å forsvare er enda en utfordring, men man kan ikke lenger spamme bueskyttere for så å regne piler over borgen til alt er dødt. Man kan gjerne ta med seg 10 bataljoner med buer, men disse blir flaffret ned av bly. Et av de store balanskeproblemene med Shogun 2 var Bow Monks som kunne skyte piler 200meter (lengre enn noen andre) med latterlig nøyaktig het, og svært hurtig. Pilene drepte også det meste på første skudd. Dette er ikke lenger i FOTS, og man betaler både trippelt og firedobblet for en gjeng som kan skyte lengre enn andre, så problemet med at den ene kan "outrange" den andre er ikke lenge noe problem.

 

Sjøkampene i FOTS er også de beste som har vert hittil, og med både trebåter og jernskip og torpedoer får man stor variasjon og spennende utslag på vannet. Båter sprenger i hytt og pine, og man har kanon batterier på land som spiller inn.

 

På denne måten er MP i mine øyne spillets beste side, men samtidig spillets dårligste. Matchmakingen er noe av det dårligste jeg noen gang har vitnet. Aldri har det vert så mye dødtid i et spill. Jeg kan bruke alt fra 10sek til 45min på å finne en kamp som varer 15min, og skal man være 3 personer som skal spille sammen må man ha noe annet å spille i mellomtiden, for dette tar tid. Men det skal vel merkes at når kampen er i gang er dette det beste RTS jeg har spilt siden SupCom.

 

Såååå ja... hadde vert fett om vi kunne få anmelders syn på denne delen av spillet, etter som CA aldri har fokusert så mye på multiplayer som nå :)

Lenke til kommentar

Har nå klokken inn 190 timer Shogun 2 og FOTS kombinert.

 

Må si jeg er litt skuffet at anmelder ikke spilte mer multiplayer. Shogun 2 er CA's største satsing på mutliplayer, og er i mine øyne spillets både sterkeste og svakeste element.

 

Shogun 2 var helt fantastisk de første ukene over verdensveven, men etter et halvt års tid var balanse ikke tilstede i det hele tatt. Å forsvare et fort var glemmesak når fienden hadde mer bueskytere enn du som forsvarer hadde av folk tilsammen. De fleste forsøkene på å forsvare i senere tid var totalt glemmesak, og man løp rundt i fortet som fisk i en bøtte. Landkampene var det bedre med, men ofte stod det om hvem som hadde best trente soldater. Sjøkampene var møkk i mine øyne. Svært trege og lite spennende.

 

Det er på disse punktene FOTS stråler. Jeg har spilt spillet over nett siden det kom ut, og jeg oppfatter balansen i spillet som svært god. Å forsvare er enda en utfordring, men man kan ikke lenger spamme bueskyttere for så å regne piler over borgen til alt er dødt. Man kan gjerne ta med seg 10 bataljoner med buer, men disse blir flaffret ned av bly. Et av de store balanskeproblemene med Shogun 2 var Bow Monks som kunne skyte piler 200meter (lengre enn noen andre) med latterlig nøyaktig het, og svært hurtig. Pilene drepte også det meste på første skudd. Dette er ikke lenger i FOTS, og man betaler både trippelt og firedobblet for en gjeng som kan skyte lengre enn andre, så problemet med at den ene kan "outrange" den andre er ikke lenge noe problem.

 

Sjøkampene i FOTS er også de beste som har vert hittil, og med både trebåter og jernskip og torpedoer får man stor variasjon og spennende utslag på vannet. Båter sprenger i hytt og pine, og man har kanon batterier på land som spiller inn.

 

På denne måten er MP i mine øyne spillets beste side, men samtidig spillets dårligste. Matchmakingen er noe av det dårligste jeg noen gang har vitnet. Aldri har det vert så mye dødtid i et spill. Jeg kan bruke alt fra 10sek til 45min på å finne en kamp som varer 15min, og skal man være 3 personer som skal spille sammen må man ha noe annet å spille i mellomtiden, for dette tar tid. Men det skal vel merkes at når kampen er i gang er dette det beste RTS jeg har spilt siden SupCom.

 

Såååå ja... hadde vert fett om vi kunne få anmelders syn på denne delen av spillet, etter som CA aldri har fokusert så mye på multiplayer som nå :)

 

Enig med deg på alt!

Har du problemer med Co-op? at en connection plutselig bryter for så å bli umulig å restarte? eller problemer med å "hoste" et spill? hadde alt for mye av dette i S2 og har hatt litt i FOTS =/

 

Kan og nevne at det finnes ingen hjelp å få fra SEGA: de seier "oppdater driverene så vil det virke"...men nei, det virker ikke.....

 

en siste ting alt av utenlandske tropper (marines) er bugga på ett vis. In-game mister jeg kontroll over dem, ved at jeg ikke lenger kan "klikke-og-dra" dem i posisjon heller ikke "klikke-og-klikke"

Lenke til kommentar

Jeg har foreldre som er veldig nøyaktige på aldergrenser -_-så er dette et spill for en 14-åring? (si ja)

 

Ja. Du ser verre ting på både NRK og TV2 nyhetene enn i dette spillet. Dette er et spill som krever strategi og planlegging. Absolutt et spill for en gutt i utvikling.

 

Edit: Lærte foresten mer historie om Japan gjennom Shogun 2 spillene enn jeg gjorde totalt gjennom mine 10 år på grunnskole.

Endret av Ebbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...