Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs nettverkstilkopling har ikke gyldig IP-konfigurasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har flere Win 7 maskiner med trådløs internett-tilkopling. En av dem kommer ikke lengre på nett. Den mottar gode signaler fra ruteren. Feilsøking gir svaret: "trådløs nettverkstilkopling har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Under status for trådløs nettverkstilkopling: IPv4-tilkopling: ingen internett-tilgang. Det sammen for IPv6-tilkopling.

Systemgjenoppretting til før siste oppdatering hjalp ikke.

Hvordan løser jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et par ting du kan prøve:

Trykk på Start-meny knappen og skriv cmd og trykk 'Enter'

Når det sorte vinduet kommer opp så skriver du først ipconfig /release

Og etterpå skriver du ipconfig /renew

 

Hvis ikke dette fungerer så trykk på Start-meny knappen igjen og skriv ncpa.cpl og trykk 'Enter'

I det nye vinduet så finner du din Trådløse nettverkstilkobling, høyreklikker og velger Egenskaper

Finner frem til Internet Protocol version 4, dobbeltklikk på den (eller klikk og velg Egenskaper) og sjekk at IP og DNS er satt til å motta automatisk.

Hvis du fortsatt ikke kommer på nettet, så kan du prøve å huke av Internet Protocol version 6.

 

Hvis ingen av de tingene over fungerer så ville jeg prøvd å avinstallere nettverkskortet.

Trykk på Start-meny knappen og skriv Enhetsbehandling og trykk 'Enter'

Bla deg frem til Nettverks Adaptere, trykk på + tegnet og finn ditt trådløse nettverkskort

Høyreklikk og velg Avinstaller.

Når dett er gjort så tar du en restart, så vil maskinen installerere nettverkskortet ditt på nytt.

 

Merk: Jeg sitter på Engelsk Windows 7 så det er ikke sikkert at alle oversettelsene mine er korrekte.

Lenke til kommentar

Takk for råd

1) Etter at innlegget ble skrevet startet jeg maskinen enda en gang etter gjenopprettingen - da kom jeg på nett! Det hadde sannsynligvis intet med systengjenopprettingen å gjøre. Jeg hadde til hensikt å oppdatere alle drivere - det har dessverre ikke blitt gjort de siste 3 årene.

Manglende driveroppdatering er vel årsak til denne ustabiliteten?

Dessverre kom noen forbi og slo maskinen av mens jeg var borte et øyeblikk.

2) Jeg har nå fulgt alle rådene og restartet maskinen mange ganger

Etter avinstallering av nettverkskort/restart kom en melding om at installering av driver ikke lykkes. Det tror jeg ikke helt på.

Mens jeg skriver dette er jeg plutselig på nett igjen

Driveroppdatering er vel tingen nå?

Forslag til hvor det er best å begynne?

Lenke til kommentar

Oppfølging:

Er vi utsatt for interferns fra et nyopprettet nettverk?

Nå har nemlig også en av mine bærbare PCer mistet nettverksforbindelsen.

Den stasjonære PC som opprinnelig var problemet står kun 2 m fra ruteren, i et annet rom, atskilt av en vanlig innendørs vegg. Jeg hadde en bærbar PC med dit for å søke på nett. I løpet av de 2 timene jeg har holdt på med dette er også den helt dyskonfigurert, Den får ikke nettforbindelse, verken trådløst eller med kabel direkte til ruteren. Mine øvrige 2 stasjonære og 1 bærbar har ingen problemer. Følgelig er det ikke ruteren men den plassen som PCen står på som er problemet.

Interferens av noe slag?

Lenke til kommentar

Prøv å avinstaller de gamle driverne og installer nye, både trådløst og kablet nett (der du har problemer med det). Sjekk om din PC produsent har automatisk driveroppdatering, det er helt genialt. Fujitsu har en slik software til sine PC'er og den søker og installerer i samme slengen.

 

For å sjekke om det er flere nett som kjører på samme Kanal som deg (noe som kan kødde til et nett) så kan du laste ned http://www.metageek.net/products/inssider/ og sjekke der. Dersom det er flere nett som kjører på samme kanal som deg, så prøver du å bytte til en kanal hvor det ikke er så mye trafikk.

 

Hvis problem PC'ene dine ikke har vært formatert på en god stund så kan det være en idé å prøve. Er mange ganger det er like greit istedet for å prøve mange forskjellige løsninger. Er selv fan av den metoden :) Får mulighet til å renske opp i mye gammelt møkk i samme slengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...